2020 szeptember 23

A 23-ára ajánlott túrát, közkívánatra 21-ére halasztottuk és a Sernyén  kirándultunk.

A következő túra útvonalát, még nem határoztuk el.

A múltkori túrákkal kapcsolatban. Sarmizegetusa – Hunyadi-várkastély – Déva.
Törvényes túravezető : Bara Zsolt, Hunyad-megye jó ismerője.
A honismereti túra fő célja Sarmizegetusa a dák főváros és a szent hely volt. Az autópályát elhagyva, mellék utakon, majd egy szép szoroson, amelyen piros kereszt jelzést láttunk, a jó minőségű aszfaltozott uton mindvégig elég meredek úton értük el a sorompóval lezárt utat. Jelzőtábla: Sarmizegetusa Regan 1 km. Jó minőségű, kövezett úton kapaszkodtunk ki a nem túl magas emlékhelyre. Várfalak, egy bükkfa, gyér erdőn keresztül, szokatlanul magas fák alatt értünk ki a dákok csodálatos volt fővárosához, szent helyére. Az út, és a hegyoldalak úgy néztek ki, mintha ezüst és arany szemcsékkel lenne beszórva, ami a napsütésben gyönyörűen fénylet, csillogótt.  Ezüst, meg arany úton kőzelítettük meg a szent helyet. A szent helyet, jól lehetett látni arról a magaslatról, amelyre kiértünk. A szent helyek között, román és angol nyelvű táblákon tájékozhattunk arról, hogy mit is látunk.
Sarmizegetusa Hátszeg és az Erdélyi-Vaskapu között van.
A jól karbantartott, rendezett szent helyet a fotó galériában láthassuk.

Utunk további célja a Vajdahunyadi Vár-kastély és Déva volt.
Útközben, Hunyad felé menve, az út jobb, meg bal oldalán, csicsás romák által épített, gyönyörű kastélyokat lehetett látni. Kár, hogy nem volt időnk fényképezésre, majd máskor.
A kastélyban a belépő 16 lej, a szájmaszk kötelező volt. Bejártuk a kastélyt. Mivel többször jártunk már a kastélyban, sok újdonságot nem találtunk. Sok turista, a kastély közelében emléktárgyakat árusító bódék sokasága sorakozott, még a Dracula is ott volt.
További úticélunk Déva volt. Sajnos mivel már későre járt az idő, Déván sokat nem tudtunk időzni, hiszen 300 km. kellett még megtenni Brassóig. A központban hamar rátaláltunk   Decebál dák király hatalmas lovas szobrára. Ilyen  hatalmas lovas-szobrot seholsem láttunk. Nagyon szépen beillet a szökőkút mellé.  Majd, Kőmíves Kelemen várát csodáltuk meg. A várat egy kúp alakú hegy, hatalmas 250 m. magas  sziklára építették fel 750 éve. A vasútállomás felől van megépítve a várban vezető siklő, ami gyakran elromlik.
Ha  Déva várát említjük, akkor Kőmíves Kelemen legendája – balladája is említésre kerül.
                                   “Tizenkét kőmíves összetanakodék,
                                     Magas Déva Várát hogy felépítenék.
                                     Hogy felépítenék fél véka ezüstér,
                                     Fél véka ezüstér, fél véka aranyér.
                                     Magas Déva várához hozzá is kezdtek,
                                     Amit raktak délig, leomlott estére,
                                     Amit este raktak, leomlott reggelre.”
A legenda továbbá arról szól, hogy csak akkor tudják felépíteni a várat, ha egy asszony hanvait befalaznak a vár falába. Azon állapodtak meg, hogy akinek a felesége elsőként jön a várhoz, tűzbe dobják és hamvait belekavarják  a mészben. Kőmives Kelemen felesége esett áldozatul…
A legenda, vagy ballada 36 kétsoros szakaszból áll, érdemes elolvasni Valós-e ez a legenda?