All posts by kalman

2022 június 24

Június 21. A NYÁR NAPJÁT ÜNNEPELJÜK.
Az időjárás függvényében határozzuk el a következő túra útvonalát, csütörtökön.
A kiinduló helység Zernest.

A múltheti túrákkal kapcsolatban:
A július 17-ére javasolt rododendron túrát a bizonytalan időjárás miatt elhalasztottuk vasárnapra.
17-én a Sipoly-völgyében a Nagykőhavas alatt flekken sütést szerveztünk.
A havas egy kissé borús. Miután befejeztük a sütést, kezdett csepegni az eső, majd egy nagyot dörgött. Miután leértünk Malomdombokra megint kezdett csepegni az eső.                                 A város felé nem volt eső várható.
Vasárnap, Sinájában utaztunk és a felvonóval felmentünk a 2103 m. levő Furnica csúcsra. A felvonó ára nem drágult, 70 lej volt föl-le.
Nagyon szép időben volt részünk. 11 fok. Egy kissé hideg szél fujt, de hamar bemelegedtünk. Felmentünk a csúcsra. Rododendron nagyon kevés, valószínű a szárasság miatt. De mindenféle különböző  virágok. A szép tiszta időben a gyönyörű kör panorámában gyönyörködhettünk.
Észak felé: az Omu csúcs és a turistaház vált láthatóvá a meszeségben.
Dél felé: a Vârfu cu Dor csúcsa és a kőgombák voltak láthatók.
Kelet felé: a Costila csúcs és a Cariman csúcsán lévő kereszt volt látható.
Nyugat fel: a Strunga hegyei – sorozata meszeségben.
Bármerre néztünk, minden felé hegyek – völgyek voltak láthatók.
Délutánra kezdett befelhősödni, de nem esett. Rengetek turista, sok gyerek.
A Fotó galériában a kör-panoráma hegyeit – völgyeit láthassuk:

2022 június 17

A 1500 m. feletti hegyekben kivirágzott a rododendron. Retyezát, Búcsecs, Nagykőhavas
Július 17-ére rododendron túrát tervezünk. Csütörtökön határozunk az időjárás függvényében, hogy mikor lesz jó idő.  Reméljük, hogy nem fog megverni sz eső, mivel Medárdnak erre nagyon fáj a foga.
A múltheti túrával kapcsolatban: Predeál – Háromfenyő – Székely tisztás.
Könnyű, séta túra.
Sokszor kirándultunk ide a Székely tisztásra, egy szép turistaház várja a kirándulókat. Álltalában mindig Felsőtömösröl  indultunk el és Predeálra ereszkedtünk le. Legelőször úgy 50 éve jártunk a tisztáson.
Három fenyőtől 1 km. levő tisztás nem nagy, de ennek ellenére nagyon szép a környéke. Négy magas hegy veszi körül: Búcsecs- hegység, Királykő, igaz, hogy csak részben látszik a Búcsecs mögül, Keresztény-havas, teljes hosszában gyönyörködteti magát és végül a Nagykő-havas.
Érdemes elgondolkozni azon, hogy honnét ered a helység  elnevezése ?
Predeáltól 6 km. A Háromfenyő panzióig 5 km. aszfaltozott autóút, tovább a Székely tisztásig jó minőségű az út, de nem aszfaltozott, ez egy séta út.
Háromfenyőtől érdekes, szép kilátás nyílik a Búcsecs-hegység gerincére. Megkapó látvány a Moraru (Malom csúcs hegyes csúcsai) 2013-ban amikor itt jártunk, az egyik hegyes csúcson érdekes emberi arcot figyeltünk meg. Több kirándulás alkalmával figyeltük meg a csúcsot, de többet nem láttuk ezt a tüneményt.
Gyönyörű, szép időben volt részünk. Miután jól kisétáltuk magunkat, az 1070 m. Székely tisztás turistaházban ebédeltünk meg.

Fotó galéria, Búcsecs-hegység:

Fotó galéria, Székely tisztás:

2O22 június 8

Virágzik a turbán liliom a Retyezáton. De Brassó közelében is megtalálható. Pl. Bodzavámon és még sokfelé.
Pünkösd harmadnapja után, Medárd napján a Székely tisztásra kirándulunk. Reméljük, hogy nem fog esni az eső.

A múltkori túrával kapcsolatban. Gyerek napján, június 1-én.
Mivelhogy, esős, viharos rossz időt jósoltak erre a napra, úgy gondoltuk, hogy a közelben kirándulunk. A Lempes-hegy virágos kertjében  kirándultunk. Ilyenkor júniusban sokféle virág gyönyörködteti magát. Ahogy elindultunk a sorompótól a vadrózsákkal szegélyes úton haladtunk felfelé.
Mivel gyerek nap volt, sok gyerekes családdal találkoztunk. A nagy melegben kellemesen fujt a szél. Hozta a fekete, vihar felhőket. De állandóan kitisztult. Még másnap sem eset.
A virágokról sok fényképet készítettünk, ezekből mutatunk be egy párat.
Fotó galéria. Lempesi virágok júniusba, gyerek napján.

2022 május 28 – június 4

Virágzik a királyrózsa a Nagykő-havason és a Keresztény-havason.
A Keresztény-havason tudjuk, hogy hol kell keresni a királyrózsát, viszont most ott a medvék tanyáznak.
Az encián és a turbán liliom is virágzik.
A péntekre szervezett túrát a közbejött esemény miatt elhalasztottuk 24-ére, keddre. A keresztény-havasra akartunk kirándulni, de nem tudtuk, hogy kedden a gondola verifikálás miatt nem közlekedik. A túrát tovább halasztottuk 28-ára, szombatra a Keresztény-havasra.
A múltkori túrákkal kapcsolatban. Brassó-Pojána – Keresztény-havas.
A meteorológusok, szombatra viharos nagy esőzést jósoltak. Úgy értesültünk, hogy a rossz-idő délután, kb. három órakór következik be. Ez be is teljesült.
Szombat reggel, szép derült idő. Elindultunk és a felvonóval mentünk fel a Keresztény-havasra. Bejártuk az egész felső gerincet a csúcstól kiindulva. A Nagykő-havas, Tömös-völgye, majd a Bucsecs-hegység sziklás gerince, továbbá a Királykő vonulata volt látható a homályban. Visszaérve a felvonóhoz a Keresztény-havas további csúcsait láttuk.
Királykőt és a Búcsecs-hegységet hamarosan sűrű felhőzet bújtatta el, de Dél felé az ég derült maradt.
Miután leértünk, egy sétát tettünk a Pojánában, majd a romantikus Fekete kecske panzióban ebédeltünk meg. Érdekességből megemlítjük, hogy ez volt az első turisztikai létesítmény a Pojánában.  Egy kis faházikó volt, emlékszünk rá.
Úgy 3-óra felé kezdtek a felhők leereszkedni, de nem esett, továbbra is kellemes volt az idő.
Elindultunk a busz felé. Az út folyamán gyengén csepegni kezdett az eső. Viszont Brassóban beérve, hatalmas zápor eső fogadott. Bokáig érő vízben és jól megázva értünk haza, abban a pillanatba el ált az eső.
Olyat még nem tapasztaltunk, hogy fent a hegyen nem esik, viszont lent a városban zuhog az eső.

2O22 május 21

Május 12. Csütörtök – Pongrác, 13. Péntek – Szervác, 14. Szombat – Bonifác.                       A fagyosszentek napjai.
Ezeken a napokon hideg kellene, hogy legyen ?
Túrát legközelebb pénteken szervezünk.
További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.
A múltheti túrával kapcsolatban: Péntek  13-án Szervác napján, nagy melegben a Lempes-hegyen kirándultunk.
Lempes- hegyen minden hónapban más és más virágokkal találkozhatunk. Mindig virágzik egy fő virág. Most a lila írisz tündökölt a különböző hegy-oldalakon, természetesen más virágok között. A tavaszi  hérics sem hiányzott, igaz nagyon keveset lehetett látni. Évekkel ezelőtt tömegesen virágzott a Lempesen, kipusztulóban van, kár.
Nagyon kevés turistával találkoztunk, de találkoztunk a májusi repdeső cserebogarakkal is. Ezek a látványos bogarak, a májusi hónap szimbóluma. Csak májusban látható.   Természetes, hogy a kullancs is jelen van. Kullancs sprével lehet védekezni. A kereskedelembe kapható. Mielőtt elindulunk a túrára használjuk.
A fagyos-szentek jó nagy meleget hoztak, de a Lempesen az állandóan fújdogáló szél nagyon kellemes volt.
A golyóscsapágy-gyár végállómásától, csupán 2,5O-ért minden 2 órában Szentpéterre lehet kijutni a Botfaluban induló busszal.
Hétfő péntek: 42O-as busz 8,1O perckor. Vasárnap: 8 órakor.

2022 május 13

Május 10-én a MADARAK ÉS A FÁK napjára emlékeztünk.
Túrát, legközelebb május 13-án szervezünk az időjárás függvényében.
További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.

Május 8 -án, vasárnap katolikus ünnepélyen vettünk részt.
A bolonyai Jézus Szent Szíve romai Katolikus plébániatemplomban. A gyerekek   első áldozáson vettek részt.
Szülök, rokonok, meghívottak, barátok sokasága vett részt az ünnepélyen. Többek között a BTE egyesület legfiatalabb tagja, mindössze, 9 éves Szotyori Balázs is.
Miután az ünnepély véget ért, a gyerekek a templom előtt fényképet készítettek majd kakaót inni mentek a templom udvarára. A különböző szülökhöz tartozó gyerekek az esemény megünneplésére távoztak. Balázska szülei a meghívottakkal a Piroska panzióban ünnepeltek tovább késő délutánig.

2022 május 4

Az következő esős időjárás, és a katolikus ünnepély miatt, túrát legközelebb május 4-én szervezünk. A túra irányát  legközelebb a hét végén közöljük.
További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.

A múltheti túrával kapcsolatban. Cenk-tető, ANYÁK NAPJA, és a MUNKA ÜNNEPE.        MÁJUS ELSEJÉN, a munka napján.
Elöljáróban az ÉDESANYÁKAT köszöntjük.
Május 1-én, a Cenk-tetőn kirándultunk, sétálgattunk.
Május, szép Napsütéses időben köszöntött be. Úgy határoztunk, hogy a szép időt kihasználva a Cenk-tetőre kiránduljunk. Mivelhogy a majális hónap első napja, nagyon sok kirándulóval találkoztunk. Többek között meglepetés szerűen Gordon Veronikával is találkoztunk. Veronikát  többet nem láttuk. Ő volt az a jó indulatú, Hunyad megyéből származó, magyarul is jól beszélő volt tagunk, aki tudatta, hogy a  Restaurátor raktárban megvan az ÁRPÁD- szobor fejrésze. Segített abba, hogy a brassói magyarság kezébe kerüljön. Az evangélikus templom udvarán szentelték fel. Gordon Veronikának hátat fordítottak, nem akartak többet hallani róla.  Ha Veronika nem szól, akkor még mindig a  raktár pincéjében penészedne az Árpád szobor feje.
Veronikával elbeszélgettünk. Nagyon kedves volt.
A Cenk-tetőt, úgy 70 éve járjuk, télen-nyáron. Végig kisértük a hegység történetét. A közel jövőben is, egy évben legalább egyszer a Cenk szépségeit megkeressük, történelmét felidézzük.

2022 április 30 – május 7

Április 22. a Föld napja.
Sepsiszentgyörgy

A hét végén, 30-adikán, vagy május 7-én a túra irányát pénteken határozzuk el. Javasolt túra: a Cenk-hegy.
További részletek és bejelentkezés az  ismert telefonszámon.

A múltkori túrával kapcsolatban, 22-én a Föld napján a Rétyi Nyírben kirándultunk.
Az esős időjárás ellenére korán reggel indultunk el Brassóból. A rétyi tónál a nyíres felé vettük az irányt, az erdők és vizes bozótok felé.
Úgy 50 éve járjuk a Nyírest. Álltalában a virágos és a  tavirózsák  vidékét szoktuk felkeresni. Most a Réty Nyír  erdős vidékén sétálgattunk, kellemes időben, a vörös-homokos ösvényeken. Tudott dolog, hogy a Rétyi Nyír vidéke homok buckákból borított.
Délután gyengén csepegni kezdett az eső. Hazafelé indultunk. kellemes ,szép túrába volt részünk.
Megjegyezzük, hogy az ötven év alatt, nagyon sokat változott a Nyíres. A tömegesen virágzó tavirózsát, már csak nagyon ritkán lehet látni. A kék kökörcsin, kockás tulipán még látható, de kel, hogy tudjad, hogy hol keressed.
Rétyí Nyír tavas, liget-erdeje, a különböző virágok, Uzontól a 3-4 km -re levő Szentiván településtől  lehet elérni. Jobbra egy út ágazik ki Sepsimagyaros felé. A Feketeügy patak  hídon átmenve a nyíresbe vagyunk.
1970-ben, Sepsiszentgyörgyön, Konya Adám, Kovács Sándor szerkesztésében A RÉTYI NYÍR ÉS KÖRNYÉKE című kis könyve jelent meg.
Bekezdés:
Földig hajló, dús koronájú öreg nyírfák liget-erdeje.
Lágyhajlatú, vég nélkül váltakozó, alacsony
bársonyos gyeppel, tarka virágok színes
szőttesével borított homokbuckák.
Selymékes, zsombékos égeresek rejtétyes vízi növény-
és állatközösséget dajkáló sekélyvízű tavakkal, tavirózsákkal,
félénk vízimadarakkal.
Erdeifenyő sávok közt húzódó rozs és burgonyaföldek,
széles legelők nyájakkal és homok.
Mindenütt a jellegzetes rozsdavörös homok.
EZ A RÉTYI NYÍR !

Fotó galéria I. :
Fotó galéria II. : Korábbi felvételeken a nyíres virágai, nádas tavak.

2022 április 22

ÁLDÓTT  HÚSVÉTI  ÜNNEPEKET !

Az április 8.-ára terveztt túrát az egésznapos esőzés miatt elhalasztottuk jövő szombatra.
A hónap végén, 22-én folytatjuk a tavaszi virágtúrát a Rétyi Nyírben, az időjárás függvényében.
A múltkori túrával kapcsolatban: kikerics virágtúra a Plaiul Foii ( Barca-patak ) és a Spirlea völgyében.
A szépséges Királykő hosszú gerince alatt több virágos völgy található. Úgy az északi mint a déli hegy alatt.   Az említett két völgyből szép kilátás nyílik a hegység gerincére, szikláira.
Általában, minden tavasszal ellátogatunk ezekben a völgyekben. Most nagy meglepetés várt ránk. A völgyekben, kilométereken keresztül tömegesen kivirágzott a kikerics és a hóvirág. De szép látványt nyújtott a völgyekben a kristálytiszta csörgedező patakok kis zuhatagokat alkotva. Hármas látványban gyönyörködhetünk: a Királykő, virágok és kellemesen zúgó patakok.

2022 április 2

A következő hét végén, áprilisban a túra irányát pénteken határozzuk el, a túra javaslatok figyelembe vételével. A következő tavaszi virág-túrát a Spirlea völgyében javasoljuk. Most virágzik  a lila kikerics.

A múltheti túrával kapcsolatban: Szentpéter – Lempes-hegy. Hóvirág túra.
Lempes- hegyet, az elmúlt sok évek során minden irányban bejártuk. Hóvirágot sehol nem találtunk. Úgy határoztunk, hogy segítünk a természeten, vettünk a piacon gyökeres hóvirágokat,  amit a hegyen egy megfelelő helyen beültettünk.  EZÉRT HÓVIRÁG TÚRA.
Szép, napos időben indultunk el. Sok sétáló turistával találkoztunk, de tavaszi virág sehol, kopár, száraz  minden, de mégis  keresésünkre valamennyi tavaszi virágot találtunk. A nagy havazás és a bekövetkező tartós nagy hideg lehet az oka. De azért itt-ott már kezdett zöldülni . Olyan írás is jelent meg, hogy a múlthéten pompázott a hegy a virágoktól, lehet, hogy álmodták.
A csúcs alatti gerincen mentünk. Erős hideg szél fujt, de miután betértünk a kilátó felé az erdőben, szélmentes kellemes idő volt. A kilátó közelében, két nagy fa alá ültettük el a hóvirágokat. Reméljük, hogy senkise bántja és elfog szaporodni.