2022 szeptember 24 – 25

A szeptemberre jósolt nagy meleg, nem következet be. Hidegre fordult az idő, ami a mai napig tart. Ezért csak kisebb túrákat szerveztünk.
A Gura Diham, túrát tovább halasztottuk, mivel közbejött a BRASSÓI MAGYAR NAPOK.
A hét végén, az időjárást figyelembe vételével határozzuk el, hogy hova kirándulunk.
Vasárnap ha nem esik szóba jöhet a tornyok múzeum látogatása.
Részletek az ismert telefonszámon.
A múltkori túrákkal kapcsolatban: BRASSÓI MAGYAR NAPOK, a Warthé és a Graft Fehér és Fekete tornyai, valamint a Graft- Bástya.
MAGYAR NAPOK folyamán a Warthén, Köszörű-Graft patak vízesése környékén, a Graft  Kapu-bástya, a Graft-torony környékén sétáltunk, ahonnét ki lehet jutni a Tanács-térre.
Fehér-torony mellöl jó rálátás volt a Tanács-térre. Jól belehetett látni a rendezvényeket.
Ehhez a három toronyhoz és a Tanács-térre, egy kis sétával könnyen ellehet jutni:
A szülészettől indulva,  Dupa-Zidul utca felé, mindjárt feltűnik bal oldal, fenn a hegyen a Fekete-torony. Tovább menve, egész közel egy széles híd vezet fel a hegyre. A hídon átmenve, egész közel egy elágazáshoz érünk. Balra a Fekete-torony, nagyon közel. Jobbra térve egy kis kapaszkodó után kiérünk a hatalmas  Fehér-toronyhoz (ami inkább bástya). A toronnyal szemen egy jól járható lépcső vezet le a Graft-bástyához. A meredek lépcső-sor megszakításokkal és korláttal van biztosítva. Érdemes bejárni. Tovább már könnyen kijuthatunk a Tanács-térre.
Az Áprily Lajos Főgimnázium udvarán, kürtöskalács, lángos és különféle finomságok, sör és hangos zene várt ránk. Többször látogattunk el.
Visszatérve a tornyokhoz, amelyekben múzeum van berendezve, csak vasárnap látogatható 17 óráig, és csak nyári szezonban.
A MAGYAR NAPOK utolsó vasárnapján, a Tanács-téren Kovács Kati műsorát tapsoltuk meg.
Kovács Kati Kossuth – és Liszt Ferenc – díjas. Magyar előadó művész, énekesnő, dalszövegíró, színésznő.
 A hideg ellenére nagyon sokan tapsolták meg  a barátságos, mosolygos, humoros Kovács Katit.
Fotó galéria, MAGYAR NAPOK:
Fotó galéria, Tornyok – bástyák:

2022 szeptember 10 -1

A szeptember 10-ére javasolt túra, érvényes.

A múlthéten a Warthén sétáltunk.
Az emléktúrát 27-én, szombaton folytattuk. Barangolás Brassóban cím alatt.
Cenk-hegy alatti sétányok.
Két sétány van. Egy felső, a víz elosztó és a felvonó alsó állomásra, ahonnét 10 lejért a Cenk-hegy sétányára érhetünk, ahonnét kisétálhatunk a kilátóra, ahonnét az egész várost beláthassuk.
A másik sétány, az alsó a várfal mellett.  A Star Áruháztól, a   hatalmas Kerek Posztosok bástyájától lehet elindulni. Kb. 1 km. megtétele után érkezünk a Takács bástyához. Az út folyamán négy Lőpor tornyot láthatunk: Fafaragó, Vadász, Kötélverők és a Művészet tornya.
Takács bástyához érve egy kis kapun léphetünk be a bástyában. A főbejárat a másik felén van egy hajdani díszes kapu.
A bástyában színház működik.
Fő látnivaló, a város-makettje.
Brassóban több múzeum is működik: Muzeul de Artă, Muzeul de Etnografie, Muzeul Civilizației Urbane, Muzeul Gheorghe Creanga, Casa Mureșenilor, Casa Ștefan Baciu.
Úgy tudjuk, hogy a Fekete és a Fehér tornyokban is múzeum van berendezve. legközelebb ezeket látogassuk meg.
Fotó galéria, Cenk alatti sétány:

Vasárnap 28-án folytattuk a Brassó múzeum látogatását. A Tanács-téri Városház múzeumot látogattuk meg.
Az alsó termeket bejárva egy csavaros lépcsőn a felső termekben értünk. Itt találkoztunk Ceașescuval. Miután mindent megnéztünk, kimentünk a teraszra, ahonnét szép kilátásban volt részünk. De inkább beszéljenek a képek.
Fotó galéria, Tanács-ház:

2022 szeptember 10

Mivel az előrejelzés továbbra is tartós, nagy meleget jósol, túrát legközelebb szeptemberben szervezünk. A nagy meleg nem alkalmas természet járásra.
Javasolt túra: Gura Diham.
További részletek az ismert telefonszámon.

A múltkori, augusztus 17-én szervezett túrával kapcsolatban: Szent István királyra  emlékeztünk. Az új kenyér is az ünnepélyhez fűződik.
Az államalapító Szent István király emléktúra, kerékpárral. Brassó várai, templomai műemlék épületei megtekintése.
Nem tudjuk azt, hogy Brassó ezer évvel ezelőtt létezett-e ? Létezett, viszont támadások érték: tatárok, törökök. Földrengések, tűzvész, járványok pusztítottak. A leírások szerint egy 8000 lakosú város volt. Hogy akkor hogy nézhetett ki  város, nincs fogalmunk.
Augusztus 20-kán, Szent István király napján a BTE nevében koszorúzással emlékezünk meg. Az Áprily Lajos Főgimnázium udvarán lévő Széchenyi emlékműnél.
Az emlékmű alatt szögek voltak. Ahova fel lehetett akasztani a koszorúkat.  Ezeket a szögeket eltávolították, ezért a koszorúk a földre kerültek. Köszönjük ezt a nemesi gesztust a szervezőknek.
fotó galériában, Brassó műemlékeiről emlékezünk meg. Egy párat említve: a Fellegvár, a félkör alakú Fehér torony, a négyszög alakú fekete torony, a Cenk alatti Kerek-bástya, várfal – vár-tornyok, Takács-bástya, Katalin kapu.  A felvonó bejáratánál lévő makett a Brassóvia- vára látható. Bővebben, Brassó műemlék épületeit, honlapunkon: “Brassó hajdanában és ma.” Cím alatt láthatunk.
                                       ISTEN  ÉLTESSEN, MAGYARORSZÁG !
 A fotó galériában, Brassó tornyait és egy pár műemlék épületet láthatunk.

2022 augusztus17

Elöljáróban, ha augusztus, SZENT ISTVÁN KIRÁLYRA emlékezünk, de az ÁRPÁD szoborról sem feledkezünk meg.
A következő túrát kb. augusztus 17-én szervezzük meg, ha nem lesz nagy meleg, vagy eső.
A megfelelő időpontban határozunk.
További részletek az ismert telefonszámon.

A múltkori túrával kapcsolatba: Magura – Pestera, (Barlang település).
Magura és a Pestera egy iker szórvány település. Egy mély völgy válasszal el egymástól. Érdekes módon a  települések templomai  egymással szemben vannak. A Magurai a hegy oldalán, a másik a hegy tetején.
Alsómoécs-ről, aszfaltozott út vezet föl egészen a Folea házig. A hegyvidéket mély szakadékok alkotják, ezek között halad az út, meredek szerpentinek a szakadékok szélén, védőkorlát nélkül. Ha itt lecsúszol, akkor a mély szakadékban zuhansz. Ezt az utat mi általában gyalog szoktuk megtenni, azért is érdemes a gyaloglás, mert szép a kilátás minden felé.
Ahogy kapaszkodunk felfelé a szerpentineken, mindjárt  a Királykő látszik, alatta a templom és mellette az Ablak szerű kilátó. Úgy néz ki mintha a templom  a bal oldalon levő magaslaton állna. Látszati csalódás. A templom nincs ott, jó 3 km. re felénk van egy mély szakadék szélén.
Kellemes, meleg időben mentünk fel egészen a település templomáig. Megnéztük a templom mellett lévő gondozott, szép temetőt. A templom árnyékos oldalán, a Királykővel szemben egy pad várt ránk. Itt megpihentünk és gyönyörködtünk a szép kilátásban, igazi fényképezni való hely volt. A templom közelében egy szép panzió. Majd egy sétát tettünk a Magura felé. A hegy oldalában a település templomát figyeltük meg. Majd a Folea-ház  felé sétáltunk.
Denevér-barlang a templom közelében a központ közelében van. Érdemes megnéni, de lámpa szükséges.

2022 július – augusztus

A tartós nagy meleg miatt, túrát legközelebb csak augusztusban szervezünk.
A túrák időpontját, mindig a hétvégén határozzuk el a javaslatok és az időjárás függvényébe.
Részletek – javaslatok az ismert telefonszámon.

A múltkori túrával kapcsolatban: Azuga – Báj-hegység. A Cazacu csúcs alatt.
A nagy meleg ellenére elhatároztuk, hogy a Báj-hegység szépségeit keressük meg. Mivel a meleg miatt nem volt kedvünk hegyet mászni, a gondolával mentünk fel Azugából a Cazacu csúcs alatti hegyvidékre. Szép kilátás nyílik minden irányban. Főleg a Búcsecs-hegység a fő látványosság. A Báj-hegység  nagy kiterjedésű. A Prahova völgye mentén, sok km. keresztül Posadanal ér véget. Legmagasabb csúcsa a Rósz-völgy közelében a Baiul Mare 1895 m. Minden részét bejártuk a hegységnek, főleg  Bușten felől.
De térjünk vissza a Búcsecs-hegységhez. A gondolától egy pár lépésre az egész hegység vonulata tündököl. A hegység három fő csúcsával vagyunk szemben: Caraiman – Coștila – Moraru csúcsok.  A hegységnek állítólag van egy titkos barlangja a Coștila csúcs sziklás hegy mélyében.
Igy emlékeznek meg róla:
A Búcsecs-Hegység rejtéje. Egy ős, fejlett civilizáció nyomai.
Érdekes közlemények jelentek meg róla az interneten, magyarul.
Egy másik érdekesség:
Jól belehetett látni a Szarvas-völgyét, ami az Omu-csúcsra vezet. A csúcson lévő  turista ház is látszik a homályban. A Moraru szikla csúcsai  alatt, a völgyben, jobb oldalt, elég magason egy érdekes, látványos, valószínű barlang bejárata látszik.

2022 július 8 – 10

A következő túra időpontját a hétvégén határozzuk el az időjárás függvényében. Erre azért van szükség, mert minden felölről zivataros esőzéseket jelentenek.
A múltkori túrával kapcsolatban : Felsőporumbák, Tündérek-völgye.
A Brassótól 105 km. re levő Alsóborumbákról indultunk a kék háromszög jelzésen a Fogarasi-havasok, pontosabban az 1546 m. – levő  Negoiu turistaszálló felé. A 16 km. megtétele után, ami autóval is járható, az erdőn keresztül még két órát kell kapaszkodni a szállóig. Az út nem nehéz, télen is járható.
De mi csak 8 km. mentünk a Tündérek-völgyében, a tündérek kastélyáig. Egy érdekes, gyönyörű, különleges  építmény, nagyon rá illik a tündérek elnevezés. Azt mondják róla, hogy Hófehérke is megirigyelné.
A különleges kastély udvarán, a Râul Mare patak mellett, az árnyékos, erdős részekben több teraszt létesítettek a látógató vendégek részére, ahol többféle enni és innivalót szolgáltak fel.
A jó időnek és a nem túl nagy melegnek nagyon sok látogatója volt a kastélynak.
Miután mindent megnéztünk, a következő megálló Fogaras volt.
 A város ékessége az ortodox hatalmas  arany-kupolás templom. Miután megcsodáltuk ezt a hatalmas templomot,  Fogaras várát jártuk körbe. A templomot a vár minden szögletétől lehetett látni. Természetesen a vár hidján átmenve léptünk be a várban. Volt mit látni.
Fotó galéria, I. a Tündérek kastélya:

Fotó galéria, II.  Az Arany-templom és Fogaras vára:

2022 június 24

A június 24-én, vasárnap  Szejkefürdőre látogattunk el. Fő  célunk a Mini Erdély Park meglátogatása volt. Továbbá a park közelében, a székelykapuk alatt sétálva  Orbán Balázs sírjához jutottunk el. A sírnál fejet hajtottunk és Orbán Balázsra emlékeztünk.
Hazafelé a 958 méteren magas  Gordon-tetőn, Jézus Szíve Kilátónál a 22 méter magas Jézus szobrot csodáltuk meg.
A Mini Erdély Park:
Egy gyönyörű, művészi  alkotás  Szejkefürdőn egy sziklás hegyoldalon. Erdély várai, kastélyi, történelmi épületeiről készült  makettek vannak kiállítva. Kb. 40 makett van kiállítva. A makettek számát tovább növelik, amig elérik a 60 makettet.
Részletes leírást az interneten találunk.
Fotó galéria I.  Orbán Balázs sír emléke.

Fotó galéria II.  Mini Erdélyi Park :

2022 július 1 – 6

A hét végén határozzuk el azt, hogy július 1-én, vagy 6-án szervezzük a  következő túrát.
A múltkori  túrákkal kapcsolatban:
Két túrát szerveztünk, Magura-hegység és Szejkefürdő.
Szekjefürdőről egy későbbi időpontban számolunk be.
A Magura-hegység.
Szép napsütéses időben a hegységet a Botorog- kutja felől közelítettük meg. Kb. 4 km. megtétele után mindjárt felértünk a szép kilátáshoz. A templomig, kb. 3 km. -en keresztül a hegység dimbes-dombos  katlan völgyét láttuk, panziók és szállók sokaságával beépítve. De nemcsak ez a völgykatlan, meg a körülötte levő Magura hegyei volt látványos. A távolban a Bucsecs-hegység egy kissé homályosan, viszont  a Királykő ragyogó Napsütésben tündököl a Magura hegyei mögött.  A hegy vonulatán egy ablak szerű szikla-szoros, amelyen  keresztül a Királykő vonulatára lehetett rálátni.

2022 június 24

Június 21. A NYÁR NAPJÁT ÜNNEPELJÜK.
Az időjárás függvényében határozzuk el a következő túra útvonalát, csütörtökön.
A kiinduló helység Zernest.

A múltheti túrákkal kapcsolatban:
A június 17-ére javasolt rododendron túrát a bizonytalan időjárás miatt elhalasztottuk vasárnapra.
17-én a Sipoly-völgyében a Nagykőhavas alatt flekken sütést szerveztünk.
A havas egy kissé borús. Miután befejeztük a sütést, kezdett csepegni az eső, majd egy nagyot dörgött. Miután leértünk Malomdombokra megint kezdett csepegni az eső.                                 A város felé nem volt eső várható.
Vasárnap, Sinájában utaztunk és a felvonóval felmentünk a 2103 m. levő Furnica csúcsra. A felvonó ára nem drágult, 70 lej volt föl-le.
Nagyon szép időben volt részünk. 11 fok. Egy kissé hideg szél fujt, de hamar bemelegedtünk. Felmentünk a csúcsra. Rododendron nagyon kevés, valószínű a szárasság miatt. De mindenféle különböző  virágok. A szép tiszta időben a gyönyörű kör panorámában gyönyörködhettünk.
Észak felé: az Omu csúcs és a turistaház vált láthatóvá a meszeségben.
Dél felé: a Vârfu cu Dor csúcsa és a kőgombák voltak láthatók.
Kelet felé: a Costila csúcs és a Cariman csúcsán lévő kereszt volt látható.
Nyugat fel: a Strunga hegyei – sorozata meszeségben.
Bármerre néztünk, minden felé hegyek – völgyek voltak láthatók.
Délutánra kezdett befelhősödni, de nem esett. Rengetek turista, sok gyerek.
A Fotó galériában a kör-panoráma hegyeit – völgyeit láthassuk:

2022 június 17

A 1500 m. feletti hegyekben kivirágzott a rododendron. Retyezát, Búcsecs, Nagykőhavas
Június 17-ére rododendron túrát tervezünk. Csütörtökön határozunk az időjárás függvényében, hogy mikor lesz jó idő.  Reméljük, hogy nem fog megverni sz eső, mivel Medárdnak erre nagyon fáj a foga.
A múltheti túrával kapcsolatban: Predeál – Háromfenyő – Székely tisztás.
Könnyű, séta túra.
Sokszor kirándultunk ide a Székely tisztásra, egy szép turistaház várja a kirándulókat. Álltalában mindig Felsőtömösröl  indultunk el és Predeálra ereszkedtünk le. Legelőször úgy 50 éve jártunk a tisztáson.
Három fenyőtől 1 km. levő tisztás nem nagy, de ennek ellenére nagyon szép a környéke. Négy magas hegy veszi körül: Búcsecs- hegység, Királykő, igaz, hogy csak részben látszik a Búcsecs mögül, Keresztény-havas, teljes hosszában gyönyörködteti magát és végül a Nagykő-havas.
Érdemes elgondolkozni azon, hogy honnét ered a helység  elnevezése ?
Predeáltól 6 km. A Háromfenyő panzióig 5 km. aszfaltozott autóút, tovább a Székely tisztásig jó minőségű az út, de nem aszfaltozott, ez egy séta út.
Háromfenyőtől érdekes, szép kilátás nyílik a Búcsecs-hegység gerincére. Megkapó látvány a Moraru (Malom csúcs hegyes csúcsai) 2013-ban amikor itt jártunk, az egyik hegyes csúcson érdekes emberi arcot figyeltünk meg. Több kirándulás alkalmával figyeltük meg a csúcsot, de többet nem láttuk ezt a tüneményt.
Gyönyörű, szép időben volt részünk. Miután jól kisétáltuk magunkat, az 1070 m. Székely tisztás turistaházban ebédeltünk meg.