2018 május 16

Anyák napja alkalmából az édesanyákat üdvözöljük!

Május 10-én a madarak és a fák napjáról emlékezünk meg.

A múltkori túrákkal kapcsolatban.

A Bodzafordulói-hegység, Várnica.
Nagypatak. Turisztikai szempontból figyelemre méltó a központjában lévő ortodox templom. 1793-ban épült. Műemlék templom. Belsejét ikonok díszítik. A toronyban egy értékes kisharang van. Lakatos Mihály harangöntő mester öntötte, 1763-ban.
A falu utolsó házait elhagyva, elénkbe tárul egy “több ezer láb magas czukorsüveg-alakú hegy tornyosodik fel”, ahogy Orbán Balázs látta és írta le. A térségben több ilyen alakú hegy-magaslatok vannak. Ez a szemben levő hegy a Macskás, tőle jobbra  a Várbérc, vagyis a Várnica. A két hegy közötti mély szurdokvölgyben folyik a Bagoly patak-csermely, amely a mély  völgyben látványos kis zuhatagokat épített ki. A falu nevét viselő pataktól balra a Szereda tető magasodik fel. A patakban kénes forrás fakad, feljebb van a Várnica forrás, továbbá az Aranyos kút…
Várbérc tetején valamikor vár állott. A vár sáncait és a vár kútjára emlékeztető mélységet mi is megtaláltuk. A Várbérc alatt a déli oldalon, falutól kb. egy félórai járatra találjuk a Várnica nevű különleges alakú sziklacsoportot, és azt a sziklát, amit Ablaksziklának neveznek. A sziklák között egy ablak szerű mélyedés van, innét a név, de fő érdekessége a szikláknak  az, hogy több egymásra- mellé  “dobált” torz emberi arcokat lehet felismerni. Úgy a várról, mint az ablak szerű szikláról érdekes legenda van: az ablak tulajdonképpen egy ajtó, ami egy titkos bejárat, mögötte rengeteg felhalmozott kincs van.  Ez az ajtó hét esztendőre egyszer nyílik meg. Ha figyelmesen szemléljük az ablakról, vagy ajtóról készült képet, feltűnik, hogy a szemközti szikla, elválik a körülötte levő sziklától, mind ha nyitható lenne.  Orbán Balázs részletesen leírja úgy a vár mint az ablak szikla legendáját.
Ott-jártunkkor az erdő bejáratától, sárga háromszög jelzéssel láttuk el az utat a sziklákig. Az út felső része nagyon meredek, csúszós, veszélyes. Balra a csermely mély szakadéka,  könnyen belehet esni, óvatosan járkáljunk!  A szikláktól tovább a csúcsig enyhébb az emelkedő, tovább a szakadék mellett halad. Az úton tovább mehetünk Szacsvára. Miután elértük a vad rezerváció kerítését a kerítés mellett  jobbra térve kell fojtassuk az utat.  Egy szekér-utat érünk el, amelyből az első elágazásnál a balra térő lefelé haladó meredek úton érünk Szacsvára.
Fényképek:
Réty-Nyír.
Várnicáról hazafelé a Rétyi-Nyír gyönyörű égeresében mentünk. Csodálatos, virággal díszített hosszúkás patak szerű állóvizet találtunk. Sokszor jártunk a nyírben, bebarangoltuk minden irányban, de ezt a virág csodát még nem láttuk.  A vízben az apró virágok ezrei gyönyörű látványt mutattak. De inkább beszéljenek a fényképek.