2018 szeptember 29

Az archív fotókon a Kazán-szorost láthatjuk hajdanában.
A Kazán-szoros hajózási lehetősége, a legnagyobb magyarhoz Gróf Széchenyi István nevéhez fűződik.
A rovatunk keretén Gróf Széchenyi Istvánról emlékezünk meg, születésének a 227-ik évfordulójának az alkalmából. 1791 szeptember 21.
Gróf Széchenyi István Brassóban is járt, aminek az emlékére emléktáblát avattak az Áprily Lajos Főgimnázium udvarán. Szent István napján, minden évben koszorúzást szerveznek az emlék táblánál.
Kazán-szorosban a Széchenyi emléktábla az út felé kihajló sziklán volt látható.
1962-ben, motorkerékpárokkal jártunk a szorosban, az emléktábla már nem volt meg.
1970-ben, építették meg a szorosban a Vaskapu vízlépcsőt. Az Ada-Kaleh szigetével  együtt,  a  hajdani út,  minden víz alá került.

Szeptember 29, a szombati  túra útvonalát pénteken határozzuk el az időjárás függvényében.

A múltheti túrákkal kapcsolatban.
Parajd. Töltött káposzta fesztiválon vettünk részt,  amit a református templommal szemben levő színpadon rendeztek meg.
Elöljáróban köszönjük a bukaresti úti Református Egyháznak, hogy ezen a káposzta  rendezvényen részt vehettünk.
A káposztás program a következő:
07:30 Ébresztés rezesbandával ;
09:30 A káposzta fesztivál résztvevőinek ünnepélyes felvonulása a sóbányától a központig
10:30 Megnyitó – Bokor Sándor polgármester köszöntő beszéde ;
11:00 Kukták bemutatkozása ;
12:00 Műsorok, folk – műsorok, helyi és testvér települések fellépői ;
15:00 Kondérnokok esküje – a kondérnokok végig kóstolják a kuktáik főztjeit – zsűrizés ;
16:00 Arany Griff Rend – középkori hadi bemutató ;
16:30 Íjász bemutató – Szírti Sasok Alsósófalva ; Éva Zumba – felnőtt csoport ;
17:00 Maros Néptánc együtes – HU ;
18:00 A kukták remekei – Eredményhirdetés ;
19:30 Örökség együtt ;
21:00 DJ Projekt – RO;  22:00 Utcabál.
A fesztiválon készült fényképekből közlünk egy párat a fotó galériában.

A Só-szoros – Sós-hegy – Sóhát. A káposzta fesztiválról egy páran meglógtunk és a közelben, 1 km-re levő Só-szorosban sétáltunk ki. Nem bántuk meg, hisz egy gyönyörű, érdekes szorosban gyönyörködhetünk a természet világában. Szép látványt nyújtottak a különböző sós-hegyek – gerincek, még kis barlangot is felfedeztünk. A kibuggyanó sós források mentén só-karfiol szerű formákat lehet látni, a só képződmények között a piros színű  só virágok, az úgynevezett : szíksófű díszíti a kristályképződményeket. További érdekesség a sós patakok, de édesvizű patak is van. Megfigyeltük, hogy egyes helyen az édesvizű patak mellet folyik a sós patak. Békát is láttunk egy pocsolyában, megnyaltuk a vizet, sós. Vajon mit szolnak a gólyák ezekhez a sóban konzervált békákhoz ? Valójában természeti ritkaságokat láttunk.