2017 október 6 – 11

Október 6-án, pénteken a 13 VÉRTANÚK napján Szárazajtára kirándulunk. Megkoszorúzzuk a vértanúk emlékére állított emlékművet, majd az Uzonkafürdő közelében lévő  Sötétpatak völgyében kirándulunk.
Október 11-én, szerdán, Brigita napján flekkenezni  megyünk a Sipoly völgyében a Vízeséshez.
További részletek és bejelentkezés a 0368/418 901 telefonszámon.
Túravezetők: Szotyory Mária és Brummer Klára.

A múltkori túrákkal kapcsolatban.
A bizonytalan, esős időjárás miatt elmaradt két túrát szerveztünk újra. Jól jártunk, mert hűvös, de szép időben volt részünk.
Az egyik túra, a már többször említett Bányabérc völgyében vezetett, a másik Erdővidékre, Bodvajra.

Bányabérc völgye, Hasadkő.
Ebben a völgyben még nem jártunk. A turisták sem járják. Ebben a völgyben hajdanában homokkő bánya volt, ma alig látszik a nyoma. Innét hordták szekerekkel a homokkövet a Fekete templom építéséhez. Nemcsak homokkő van itt, palát is találtunk. A már a növényzettel benőtt szekérút hamar véget ér. Tovább a patakban és a patak mellett levő ösvényen lehet tovább menni.  E gyönyörű völgyben sok tintagombát találtunk, de még nagy meglepetésünkre egy barlang nyílása is, úgy 5 m. magasságban. Itt is a völgy patakja  dominál, kis zuhatagokat képezve. Hajdanában sok gátat építettek a völgybe. Túránk végeztével felmentünk a Hasadkő (Tamina) vadregényes vidékére.
Fotó galéria.

Erdővidék – Bodvaj.
Mivel itten már jártunk, most a fő célunk a borvizes barlangok megkeresése volt, ami Kisgyörgy Zoltán geológus és író szerint egyedülálló természeti ritkaság. A Barlang Bibliográfia, Barlang figyelő gyűjteményében a következőket írja a borvizes barlangokról: “MEGYÉNK TERMÉSZETI RITKASÁGA.  Európa-szerte is ritkán hallani ilyenről. Megyénkben is csak ez a hármas-barlangcsoport van. Bár barlangként szerepel és a fenti név alatt vonul be a hazai hivatalos és külföldi statisztikában, valójában alig ismert, a szájhagyomány pedig felhagyott aranybánya üregeiként tartja számon.”
Túránk a felújított kohónál kezdődött. Utunk a 150 éves hajdani temetőn haladt keresztül. Még mindig lehet itt látni régi sir emlékeket, kő kereszteket. Innét egyenesen a borvizes barlangokhoz vezetett az utunk. A borvizes barlangok a z Érces-patak mély szurdokában vannak. Elég nehéz megközelíteni. A barlangokból kifolyó borvíz, rézvörös lerakodást képez. Bodvaj környékén lévő majdnem összes borvíz forrásokra jellemző ez az érces lerakodás. Tulajdonképpen itt van az Érces-patak forrása. Kisgyörgy szerint, itt egy 2m.-es vízesés kellett volna legyen, viszont vízesést nem találtunk. Lehet, hogy a nagy szárasság miatt. Az Érces-pata a Fenyős-patakban ömlik az Istenkas nevű torkolatban. Az Éeces-patak vize a torkolatban, csak csepegett. A borvizes barlangoktól a Leshegy alatti erdei ösvényen értük el az Istenkas égerfákkal benőtt völgykatlant, amiről legenda is létezik. Itt találjuk a jelzéssel ellátott Borvízes Tanösvényt (a tanösvény Kisbaconból indul), amely elvezet a borvíz forrásokhoz. A túránk további érdekessége a Dobostorta opál lelőhely volt. A Fenyős-patak völgyén tovább menve a Fekete-hegyre (1368 m.) érkezünk.