Daily Archives: October 24, 2017

2017 október 28

A szárazajtai túrát a múlthéten megszerveztük.
A brassói meteorológusok egész hétre rósz időjárást, sőt havazást is jósolnak, ezért a hétvégi túrát pénteken beszéljük meg.
Érdeklődni az ismert telefonszámon lehet.
A múltheti túrákkal kapcsolatban.  Erdővidék.
Szárazajta, földrajzilag Erdővidékhez tartozik, Setétpatak völgye – forrása.
SZÁRAZAJTA.
Több AJTA nevű falucskát ismerünk: Nagyajta, Középajta és Szárazajta. Mindegyikben jártunk, most Szárazajtán volt a sor. E kis romantikus falucska a Baróti-hegység egyik völgyében található. Megrázó történet fűződik nevéhez, a mi a KÖPECI TRAGÉDIÁHOZ  hasonlít. A falú központjában, az iskola előtt találjuk a VÉRENGZÉS EMLÉKMŰVÉT.  1944 szeptember 26-án a faluban bevonuló gárdisták 13 ártatlan magyart mészároltak le, brutális kegyetlenséggel. Ezt a kivégzési kegyetlenkedést, nem vagyunk képesek leírni. Ezzel kapcsolatos részletes leírást megtaláljuk az interneten. Ebben az időben sok magyarlakta falukat ért hasonló támadás  E véres kivégzés emlékére 13 bazalt oszlopot állítottak fel a falu központjában, alatta a hősök neveit megörökítő tábla áll.
Ettől a dátumtól csak egy pár nap választ el a TIZENHÁROM  ARADI vértanúktól,    október 6. Ugyanaz a brutális kivégzés, lefejezés.
Brassói Turista Egyesület közössége szomorúan emlékezik meg úgy a szárazajtai mint az aradi hősökről. A bazalt oszlopos emlékművet megkoszorúztuk és fejet hajtottunk.                        A koszorút,  Szotyory Mária és Brummer Klára helyezte el.
E szomorú sötét esemény után a Setétpatak völgyében kirándultunk.
Szárazajtát, piros háromszög jelzés köti össze Köpeccel és Málnásfürdővel.
A falutól 7 km.-re van Zalánpataka, ahol hajdanában üveg huta működött. Egy magán gyűjteményben megtalálhatok az üveg tárgyak, állítólag  üveg hegedű, meg üveg klarinét is készült. A brassói Fekete templom részére itt öntöttek ablaküveget.
Zalánpatakot turista jelzés köti össze Málnásfürdővel, turista úton a Setét erdőn keresztül Setétpatakra is ellehet jutni.
SETÉTPATAK.
E völgy nem is olyan “setét”, mind amilyen képet festenek róla. Ahogy a műútról betértünk a völgy felé, mindjárt elértük a völgy egyetlen panzióját amit SETÉTPATAK-nak neveznek. Gyönyörű környezetben, a panzió mögött csörgedez a Setét-patak.
Lőrinc Sándor az “Erdővidéki túrautak” című könyvében a következő képen jellemezi:
“Ha ritka szép őszi tájban akarjuk fürdetni tekintetünket nincs más tennivalónk, mint hogy ebben az évszakban barangoljuk be a Setétpatak-völgyét.” Megfogadtuk a tanácsát.
Valódi célunk a valahol itt rejtőzködő  Kincses-barlang megkeresése volt, amit a legenda Sugó- barlangként emleget. Körülbelül tudtuk, hogy hol kell keresni. A panzióban érdeklődtünk utána, de senki-se hallott róla, vagy  nem akarták elárulni. Lőrinc Sándor szavaira emlékezve, úgy döntöttünk, hogy az erdőt járjuk be. Érhetetlen, hogy miért nevezik Setét-erdőnek, a szép napos tisztások egymást követik, mindegyiket az őszbe-borult gyönyörű erdők szegélyezik. Megtaláltuk a Harcsa-tetőt, ahova kimásztunk, a tetőt körülövező szurdokban a Setét-patak forrásában gyönyörködtünk. Egy szép kis erdészház is mutogatta magát az erdő rengetegben.
Kincses-barlang megkeresésére már nem volt időnk. Ezt egy más alkalomkor keressük meg. Kisgyörgy Zoltán geológus leírásából egy pár szóval jellemezzük. A homokkövekben található barlangok közül e barlang különleges. Amint a neve is mutatja “kincsesbánya – aranybánya” volt itt a hagyomány szerint, ide jártak, szintén a hagyomány szerint az arany cseppeket felfogni. Itt jön az érdekes legenda, de erre most nem térünk ki.
E barlangba aranynak nyoma sincs.  Az aranyat keresők emberek, az aranyosan csillogó, pirit kristályokkal téveszthették össze, amit a homokkövek tartalmaznak, ami nem más mint közönséges vasérc, más néven  vaskéneg. Ez volt a kincs.
Mikor a Bodvajban jártunk, több érces barlangot — forrást kerestünk meg. A sok forrás között tényleg találtunk két olyan érces forrást, amely “aranyosan csillogott” A kép galériában megtaláljuk ezt a felvételt.