Monthly Archives: November 2017

2017 december 6

December 6-án, szerdán, MIKULÁS túrát szervezünk. Hogy milyen idő lesz szerdán ? Nem lényeges, az előre jelzés szerint jó idő lesz. A tavaly a Csiporkán volt a túra megszervezve december 3-án, jó nagy hó volt. A javaslatokat számításba véve a hét végén határozzuk el a túra kimenetelét.  Kb. valamelyik “pavilonnál” süsük meg a mikulási flekkent.
Túravezetők: Szotyory Mária, Brummer Klára és Zsigmond  Jutka.
További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon: 0368/418 901

A múltkori túrával kapcsolatban.
Eredetileg pénteken kellett volna, hogy  a Magurára menjünk, de a bizonytalan időjárás miatt, vasárnapra halasztottuk, jól jártunk, mert elég szép időben volt részünk. Egy kissé féltünk, hogy az M1. bemondott, felénk tartó viharos-esős idő utolér bennünket. Az eső hétfő reggelre érkezett meg.
Szép napsütéses időben indultunk el Törcsvárról. Miután kiértünk a gerincre, a Búcsecs hegység behavazott csúcsaiban gyönyörködtünk. Fújt a szél. Hozta Magyarország felől a ködös felhőket. Elindultunk a csúcs felé.  Olyan viharosra fordult a szél, hogy visszafordultunk az eléggé szélmentes, napos helyre. Itt egy érdekes felhősödést lehetett megfigyelni, mintha ketté vágták volna az eget. Észak felé borús-ködös az ég, Dél felé barátságos napsütés, a Búcsecs behavazott csúcsai ragyogtak a napsütésben. A kellemes napsütésben sokáig gyönyörködtűn az előttünk  levő völgyekben, a még az életért küzdő  virágokban és a sok gombában.
Egy felejthetetlen, szép évégi kirándulásban volt részünk.
De, inkább a fényképek tanúskodjanak a Magura szépségeiről.

2017 november 24

Szombattól megkezdve egész hétre esős-havas  időjárást jósolnak a meteorológusok.
A havazás és a hideg nem zavaró, viszont az esős-borús idő igen. Ha a hétvégén az időjárás megfelelően alakul, akkor pénteken, Emma napján a Magurára kirándulunk. A túra kiinduló helységeTörcsvár.
Túravezető: Piszár Károly.
További  részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.

A múltkori túrával kapcsolatban.
Báj-hegység vagy a Medveszakadék túra elmaradt
  Péntek reggel a borús  égbolt miatt, azt határoztuk, hogy a Medveszakadékba megyünk, de miután megérkeztünk Malomdombokra, az ég még jobban beborult és az eső is csepegett. Ezért nem szaladunk haza, hanem a Sipoly-völgyében sétálunk egyet. A Szökő-vízesésig mentünk fel. Közben az eső csepegés is elállt és kezdet kiderülni, jó idő lett, sajnáltuk, hogy nem mentünk az eredetileg tervezett túrára. A vízeséstől nem mentünk tovább a létrákig, mivel ott már eleget jártunk, hanem átmentünk a patakon és a meredek hegyoldalon kimásztunk a Csiporka tisztására, arra a helyre ahol a karácsonyfát díszítettük régebben. Máskülönben ez a legszebb hely a Csiporkán.   Meglepetés várt itt ránk.  Valakik egy szép kunyhót építettek ide.
                 REFUGIUL CASCADA – VÍZESÉS MENEDÉKHELY névre keresztelték el.
Csipirka tisztásain, ami felhúzódik a Létrás-szakadékig egy tucat ilyen kunyhó van építve szanaszét. Nem tudjuk, hogy milyen engedéllyel. Vannak köztük jó kinézésűek, de ronda tákolmányok is. A Csiporkát átszelő út-ösvény párhuzamosan halad a Sipoly-völgyi úttal, elhalad a Csiporka csúcs (1275 m.) alatt és a Puskások sáncánál, egy kőfülke közelében ér ki a szakadékhoz. Ködös időben nem tanácsos itt sétálgatni egyedül. Az utat sok helyen benőtte a fű, medvék és vaddisznók is járnak itt. A medve főleg egyedüli és egyedül gombászó embereket támad meg. Szegény volt túra társunkra emlékezünk, Virgilre, akit gombászás közben támadott meg egy hatalmas medve. Egyedül volt, ez volt a veszte.
A fotó galériában láthassuk a völgy forrását, a kis zuhatag szerű vízeséseket, a Szökő-vízesést, a környező hegyeket és a kunyhót.

2017 november 17

November 17-én, pénteken, Gergő napján a Báj-hegységben kirándulunk. A túra kiinduló pontja, Azuga vagy Busteni. A hegység kopár. Az 1753 m. magas  Cazaku csúcs közelében találjuk a hegység egyetlen tavát, festői környezetben. Azugából felvonóval is fellehet jutni, de jelzett ösvényen menve, szép kilátás nyílik a Búcsecs hegységre.
Túraváltoztatás esetén a Medveszakadék felső zónájában megyünk, viszont ha rosszra fordul az időjárás, semmiféle túrát nem szervezünk.
Túravezető: Brummer Klára.
További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.
A múltkori túrákkal kapcsolatban.
Két túrát szerveztünk.
– A persányi hegység legidősebb tölgyfája.
– A Cenk-hegy.

A “Kárpátok örege”
Ez a 900 éves óriásfa Mirkvásár közelében lévő Tölgyfás legelőn, vagy bivaly legelőn található meg. Ez a legelő egy nagy kiterjedésű hegy-oldal. A legelőn keresztül  egy szekérút vezet Rákosra. Ahogy említettük, kb. 400 óriásfa található a hegyi legelőn.   A legidősebb a 900 éves, a “Kárpátok örege” néven ismert. A keresett, kerítéssel körülvett fát könnyen megtaláltuk, a bivaly legelőnek becézett legelőn egyetlen-egy bivalyt sem láttunk, viszont úgy 10 nagy termetű pásztor kutya görbe szemekkel fogadott, de hamar megbarátkoztunk velük, persze a gazdájuk segítségével. Birka legelőnek is nevezik a legelőt, birkát egyet-sem láttunk valószínű, hogy itt a kutyákat legeltetik.
A legelőn készült fényképeket nézegetve, az itteni élővilág szépségeiben gyönyörködhetünk.
A Cenk-hegy.
A Cenk is szép ilyenkor ősszel.  A bizonytalan időjárás miatt választottuk ezt a rövidebb utat. Meglepően sok kirándulóval találkoztunk. Találkoztunk, kerékpárosokkal, ismerősökkel, egyedül túrázókkal, gyerekes családokkal és futó bolondokkal.
Mivel a Cenken már sokszor jártunk, most a fehér sziklák érdekes üregeit tanulmányoztuk. Megértettük, hogy a függőleges nyílásokat a víz mosta ki, de hogyan keletkeztek a majdnem szabályos kör alakú vízszintes bemélyedések. Gyönyörű látvány volt az is, hogy egyes mélyedésben növényzet kandikált ki. De inkább nézzük a fényképeket.
Fotógaléria:

2017 november 8 – 11 vagy 12

A Csörgő-vízesés túrát nem szerveztük meg. Egyrészt a rósz időjárás miatt, másrészt az oda vezető út, sáros és mély pocsolyák követik egymást.
November 8-án, szerdán, Zsombor napján Homoród környékén fogunk kirándulni.
 A persányi hegység legidősebb öreg  tölgyfája, amely  900 éves és 3 m. átmérőjű. Ezt a fát fogjuk megkeresni.  E óriásfa  környéke, az óriásfák vidéke, ahol kb. 400  fa  található. 200 – 400 évesek, de van 600 és 900 éves is. A legidősebb a “Kárpátok örege” néven ismert.
Rósz idő esetén a túrát elhalasszuk.
Túravezető: Szotyory Mária
További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.
A múltkori túrával kapcsolatban.
Túrát változtattunk és Földvárra kirándultunk.
Földvár.
 A vár az öt évig tartó  felújítása, 2017 júniusában  befejeződött.
Júniusban befejezték a vár felújítását, de a megnyitást későbbre halasztották. Akkor felkerestük a várat, de csak kívülről tudtuk megnézni, a mostani vár-túránk keretén végre bejuthattunk a vár udvarára és egyes helységeiben.
Gyönyörű munkát végeztek a felújítók,  minden elismerésünk és csak dicsérni tudjuk e felújítást végző mestereket. Földvár  büszkesége ez a vár-felújítás.
Orbán Balázs is járt a várban. Leírja, hogy az egyik falát vandál módra lebontották, köveit elhordták. 2010-ben jártunk a romos várban, lefényképeztük a lerombolt falrészt, ami most már szépen be van építve.
A vár, az  újraépítés  után:
A vár és környéke 2010-ben.
Halottak napján megemlékeztünk:
 Halász Gyuláról, az 1893-ban alakult brassói EKE elnökéről, valamint  az 1927-ben a BTE alapító elnökéről.  Érdeme, úgy az EKE mint a BTE keretén épített turistaházak. A sírjánál felállított kopjafát megkoszorúztuk és gyertyát gyújtottunk.
Székely Gézáról, az 1927-ben alakult BTE turista titkáráról. Érdeme, elsőként írta le magyar nyelven a Nagykőhavast,  ” A NAGYKŐHAVAS LEIRÁSA” című könyvében. Az emlékére felállított  kopjafáját megkoszorúztuk és gyertyát gyújtottunk.