Monthly Archives: February 2021

2021 február 28

Február 28-án, a hónap utolsó napján, tél búcsúztató és hóvirág köszöntő túra keretén a Kőba-völgyében kirándulunk.

A múltkori túra keretén, Predeál – Clabucet hegység.
Ahogy már említettük az elhalasztott túrát 24 én, szerdán szerveztük meg.
Reggel Predeál, télies idő. Nem csoda, hiszen az ország legmagasabban fekvő városa, 1100 m. Nagy ködben értünk fel a libegővel a Clabucet hegyre. 1456 m.  Télen drágább a jegy, 30 lej Egy negyed óra múlva a köd elvonult, kisütőt a Nap és kellemes meleg idő vette kezdetét. Gyönyörű kilátás bontakozott ki a Bucsecs-hegység felé. Tulajdonképpen azért jöttük, mert a behavazott Bucsecs-hegységet akartuk látni. Persze a környéken más havasok is tündököltek. Megjegyezzük azt, hogy Királykő mindig látható, bárhol legyünk.
Járvány ide, vírus oda, hétköznap, rengeteg turista. A sí pályákat elárasztották a síelők, de szépszámmal jöttek fel sétáló turisták is. Sok kiskorú. A vendégfogadók teraszai a turistákkal tömve. Cirkáltak a rendőr autók, de senkibe-sem kötöttek belé.
De, térjünk vissza, hogy tulajdonképpen mit láttunk. Szemben velünk a Malom-csúcsok hegyes sziklái. Balra a Costila csúcs, amelyen a TV tornya látható, továbbá a Caraiman csúcs a keresztel. Jobbra a Bucsoiu.
Ha a Malom-csúcs-tol a gerincet követjük felfelé, a hegy tetején, halványan az Omu-csúcsot  láthatjuk. Ami nem más, mint az 1000 éves hajdani határ, ami pontosan Predeál felé húzódott. Innét nem mesze van egy határkő, ami bizonyíték. Ellenkező irányban, a látható Királykő felé tartott a határ.
Predeálon a vasúti állomáson egy látványos ortodox templomot láttunk. A sok vagonból álló nemzetközi vonat, tömve volt turistákkal.

2021 február 24

A február 17-ére tervezett túrát a hideg, borús időjárás miatt nem szerveztük meg, február 24-ére halasztottuk el. Közmegegyezés alapján a Predeál környéki hegyek közül válasszuk ki a túra irányát.
További részletek ás bejelentkezés az ismert telefonszámon.

Továbbá a hajdani Brassói Turista Egyesület turista titkárára Székely Gézára emlékezünk.  Brassóban született, magyar világban 120 éve, 1901 február 21.-én. Nemcsak az a érdeme, hogy elsőként írta le magyar nyelven a Nagykőhavast.   Ha átböngésszük a honlapunkon: a “Hajdani BTE története 1927” című közleményt, a IV-ik rész utolsó fejezetében, családja részletesen méltassa élete nagyszabású, sok oldalú tevékenységeit. Érdemes elolvasni.
Az erdélyi magyar turista történelemben, még egy hozzá hasonló személyről nem tudunk.
120 év után is, nyugalma legyen csendes és áldott, a jó érzelmű magyarok emlékét szívükben zárták.

2021 február 17

Elöljáróban  Orbán Balázsra, a Székelyföld és a Barcaság kutatójára és leírójára emlékezünk, születésének 192-ik évfordulója alkalmából. 1829 február 2.

Részletes leírást Orbán Balázzsal kapcsolatban honlapunkon találunk.

A hétvégére nagy hideget jósolnak a meteorológusok, ha ez tényleg bekövetkezik, akkor a túrát 17-ére, szerdára halasszuk. A túra irányát a javaslatok alapján jelöljük ki.
A múltheti túrával kapcsolatban.
Pestera. (Barlang, szórvány  település). A nagy kiterjedésű felföldi medencében.
Kellemes meleg időben indultunk el Alsómoécsről. Többször jártunk már ezen az útvonalon. Egy jó-pár evvel ezelőtt a buszmegállótól kezdődően a piros keresztel jelzett utat, ami már egyáltalán nem látszott, újra festettük. Ennek a jelzésfestésnek nyomát sehol sem találtuk. Egyszerűen a jelzést eltüntették. Aki autóbusszal jön ide és miután leszállt a buszról, vakarhassa a fejét, hogy merre induljon. Kérdezősködés.
A buszmegállótól le kell ereszkedni a  Sbarcioarei -völgyében, ahonnét  két út vezet föl a településre a Templom-hegyen keresztül, egy  aszfaltozott, és egy szekérút. Az elágazástól  tovább menve a völgybe  a Ribizli-völgy bejáratánál egy kis barlang rejtőzködik. Tovább menve a völgyben az Ördög-sziklához érünk fel.
Mi a völgyből az  aszfaltozott  út  közelében  az egy-egy helyen látszó piros kereszt jelzést követve mentünk fel. A nagyfeszültségű villanyvezeték alatt.   A Barlang település határát elérve, jobb oldalt egy csúcs szerű magaslatra kapaszkodtunk fel. Innét gyönyörű kör-panorámában gyönyörködhettünk. Innét nem is mentünk tovább.  A Denevér-barlangot már többször bejártuk.
  E nagy kiterjedésű medence központjában található a Pestera település, ahonnét a következő kör-panorámát láthassuk:
 Észak felé, előtérben, Toánches  –  Folea-ház – Magura. Háttáeben a napfényben ragyogó, Királykő, behavazott  hosszú gerince tündökölt.
Dél felé, előtérben, a Törcsvári-hágó gerince,  amit Királyhágónak is neveznek, mögötte a Bucsecs-hegység sűrűn behavazott gerince volt látható a Strungától kezdődően.
Nyugat felé, Sernye, háttérben az 1000 éves határhegység vonulata.
Kelet felé, Moécs település, háttérben, homályosan a Barcaság hegyei voltak láthatók.
Délutánra egy kissé beborult.
Fotó galéria, észak – dél felé, továbbá  kelet és nyugat felé:

2021 február 6 – 8

A következő túrát február 6-án szombaton, vagy hétfőn szervezzük, ha nem esik az eső.

További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.

A Cenk-tetőn felállított  “Árpád-szobor” fej-részének a kiszabadítására emlékezünk. 1999 december 4. Több-mint húsz éve történt meg, ami Gordon Veronika restaurátornak köszönhető. Az Evangélikus Egyház fogadta be.
A fejrész kiszabadítása 2002-ben történt meg, és az evangélikus templom udvarán lévő épületben állították ki. Ugyancsak a templom udvarán felépített, látványos emlékhelyen, egy talapazatra állították véglegesen, és avatták fel 2017 október 15-én.
Az elhangzott ünnepi beszéden, sok méltatás elhangzott, viszont annak a nevét kinek jóvoltából létrejöhetett ez az ünnepély meg-se említették.
Az Árpád-szoborral kapcsolatos részletes leírást honlapunkon olvashatunk.
Árpád-szobor címen.

A múlt héten a Sipoly-völgyében sétálgattunk, csúszkáltunk a jeges úton.
A hargitai sí-túra sem maradt el.
A fotó galériában a Sipoly-völgyét és a Hargitát láthatjuk.