Monthly Archives: March 2021

2021 április 6 -10

Kellemes Húsvéti ünnepeket!

A húsvéti túra keretén a  Csókás – Veczer szikla, természetvédelmi területre  kirándulunk kis létszámmal  az Olt partjára. A húsvétot flekken sütéssel ünnepeljük meg. A túrára valószínű, hogy szombaton 10-én kerül sor, Zsolt napján.  Pénteken határozzuk el, hogy melyik nap megyünk.

A múltkori túrával kapcsolatban. Virágvasárnap a Rakodó völgyében.
A túrát egy nappal elhalasztottuk, VIRÁGVASÁRNAPRA.
A völgyben nagy hó. Nagyobb hó hullott itt mint a Tömös-völgyébe. A völgyben a kék háromszög jelzésen a letaposott hóban mentünk fel egy jó darabig majdnem az elágazásig a Rókapad felé.   Hiába mentünk virágvasárnap, virágot nem találtunk, ezért inkább havas-vasárnap túra volt. Az időjárás előre jelzés esőt jósoltak erre a napra, ami úgy látszik be akart következni, fél egykor csepegni kezdett az eső. Délig meleg, napsütéses idő volt. A járvány ellenére, nagyon sok turistával találkoztunk, sok kiskorú gyerek. A volt Tompa vendéglőt körülvevő asztalokról  szorgalmasan  pucolták a több mint félméteres havat.

2021 március 27

Elöljáróban, köszöntjük a Sándorokat, Józsefeket és a Benedeket.
Köszöntjük a József nevű túratársunkat!
Tavaszi nap-éj egyenlőség, március 21.
Búcsúzunk a téltől és köszöntjük a tavaszt!
Mivel nem tudjuk még, hogy hogyan alakulnak a járvány miatti lezárások,  a hétvégi túrát pénteken határozzuk el. Valószínű, hogy szombaton kirándulunk. További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.

A múltheti séta kirándulással kapcsolatban. A Hammas-bérc.
Eredetileg a túrát március 20-ára terveztük. Mivel nagy hó eset, úgy gondoltuk, a tavasz első napján, március 21-én megyünk a Tömös-völgyében és a Hammas-bércen lévő Magyarváron, 1849 június 17 én elesett hősökről emlékezünk meg.  A szorosbab tegnap nagy hó esett, kb, 70 cm. A Hammas-bércen levő emlékműhöz a benzinkút közelében levő hídon keresztül lehet feljutni. A nagy hó miatt nem indultunk el. Egy másik utat választottunk.  A völgyben a patak mellet menve értünk a Magyarvár alá. Innét  a bérc tetején lévő emlékművet jó közelben  láthattuk. Mivel az emlékműnél éveken keresztül többször jártunk, most  elég közel jutottunk az emlékműhöz, ahol Kiss Sándor a Tömös-szoros parancsnoka,  honvédezredesről emlékeztünk meg, aki a kis létszámú, kétezerötszáz honvédő hősökkel emberfeletti harcot vívót a huszonnyolcezer fős betörő orosz csapatokkal szemben.
Nem az a lényeg, hogy mikor  emlékezel meg a hősökről, hanem az, hogy egy évben szentelj egy napot, és fejhajtással emlékezzél meg a hősökről.
Délután visszamentünk Malomdombokra, a Hétlétra fogadó teraszán megebédeltük, majd a jól kitaposott hóban a Csiporka felé sétáltunk ki. Rengeteg turista körülöttünk.
Fotó galéria:  a Magyarvár és Malomdombokon környékén készült képeket láthatunk.

2021 március  20

Március 15. Az 1848-49.  hőseire emlékezünk.   Mivel súlyos járvány helyzet van, a hivatalos ünnepségek elmaradnak. Ezért egy  megfelelő napon, kis részvevőkkel látogatunk  el a Tömös-völgyében, vagy a Kökös határában lévő  hősök obeliszkjéhez, ahol koszorúzással és fejhajtással emlékezünk  a hősökre.
További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon-

A múltkori túrával kapcsolatban. Spirlea-völgy. Március 12.
Ebben a völgyben már többször jártunk. Spirlea kunyhó, Deubel-üregek, Pásztor-csúcs, Királykő válla, Ördög-malma – barlang, stb. Éveken keresztül tavasszal – márciusban tavaszi virág-túrára.
Álltalában, ez a völgy márciusban már hómentes szokott lenni, ahol már megjelennek a kora tavaszi virágok. Nagy meglepetésünkre, most nem ez történt a völgyben tombolt a tél. Mindenfelé hó. A virágokat 5 centis hó tüntette el. Mivel tudtuk, hogy hol találhatók a virágok, egy párat kifettünk a hó alól. Az ellágyult hóvirágok még így is látványosak voltak. A fotó galériában egy párat láthatunk.
A behavazott, télies időjárás ellenére, kellemes, sétára alkalmas időben volt részünk. Kevés turistával találkoztunk. A panziók mindenfelé zárva.
Éveken keresztül többször látogattunk el, márciusban ebben a völgyben. Egy előbbi év, szintén március 12-én készített fényképekből láthatunk egy párat a fotó galéria II.-ben.
Fotó galéria I :
Fotó galéria II, előbbi március 12:

2021 március 12

A március 10-ére tervezett túrát, elhalasztottuk március 12-ére.

Március 8 -án a Nemzetközi nőnap alkalmából szeretettel köszöntöttük az anyákat, asszonyokat és hölgyeke !

2021 március 10

A március hónap első túráját  Ildikó napján szervezzük 10-én. A tavaszt köszöntő túra keretén, hóvirág és tavaszi virágokat fogunk fényképezni a Spirlea völgyében. További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.

A múlthéten a Kőba-völgyében kirándultunk.
A  hónap hétvégi, utolsó napjaira rósz-időt jósoltak. Ez részben be is következett, viszont vasárnap a reggeli borús idő ellenére, napsütéses, meleg időben volt részünk. Nem ijedtünk meg a reggeli, borús, ködös időtől. Jóljártunk. Tudott dolog, hogy a Kőba-völgyében két úton vezet.  Kőba-balága és a Kőba-jobbága. Mi a baloldali úton, a Pozsár sziklája alatt mentünk fel az erdei úton. Az út végén tovább lehet menni, nyaktörő erdőn keresztül a jelzett útig, amely a Kőba sziklái alatt elhaladva a Nagykőhavasra vezet. A csörgedező patak mellett mentünk, amelyben a hegy oldaláról kisebb csermelyek torkoltak bele. Az enyhén emelkedő völgyben, az ébredező kora tavaszi virágokra figyeltünk.
A jobboldali ágat már többször bejártuk. Az erdei út végén út elágazás van: balfelé, a gerincen a Medvekapun keresztül a Jégbarlanghoz lehet feljutni. Előre tovább menve, a patakot követve, szintén a barlanghoz lehet feljutni. Jobbfelé a Sziklasorhoz érhetünk.
A hajdani BTE Kőba-völgyén keresztül sí utat épített ki. Ez az út ma is létezik, kék sáv jelzéssel ellátva.
Az 1940-ben a Székely Géza szerkesztésében  megjelent  “BRASSÓI TURISTA”  júniusi számában  Dr. TAKÁTS JÓZSEF,  a “Kőba” című leírásából idézünk:
“A Nagykőhavast járó turistáink népes seregéből sokan hallották már emlegetni a Kőbát-t, kőbanyakát, Kőbapatakát, de elég kevesen vannak, akik be is járták a Nagykőhavasnak ezt a legnehezebben járható, de legszebb és legérdekesebb részét….
A Kőba völgyében leérve utunk két felé ágazik. Az egyik a Kőba félelmetesen égnek meredő sziklafala tövében halad, – járhatatlanul sűrű erdőben – mint sí út a Bolnok felé, a másik mint rendes nagykőhavasi turista út, állandóan a Kőba patak völgyében vezet le a Malomdombokig. Ez az út szépsége és turista érdekesség tekintetében, páratlan. A Kőba-patak egyes helyeken eltűnik a föld alá, majd kedves csörögéssel újra felszínre tör, közben az út két oldalán szeszélyes alakú sziklatömbök, barlangok tarkítják a panorámát, úgy hogy a turista állandóan változó természeti szépségekben gyönyörködhetik.”