Monthly Archives: October 2021

2021 november 6 – 7

Túrát legközelebb mindenszentek napja után szombaton szervezünk. A télies túra irányát pénteken határozzuk el.
A múlthéten két túrát szerveztünk:
Noa-tó,
Salamonkő.

Pénteken. Magyarországi vendégeinkkel a Noa-tó környékén kirándultunk, gyönyörű őszi időben.

Vasárnap. Szép napsütése, de egy kissé hűvös időben,  a Salamonkő szikla csúcsait, barlangjait, kis zuhatagjait  kerestük meg. A sziklák között, a kis völgyekben, hegy oldalakon szép látványt mutatott az őszben borult erdőség. Salamon szikláját, (a szemei  figyelemre érdemes )  a lovával nem halasztottuk el, hogy ne csodáljuk meg.

2021 október 23

Az elmúlt napok rósz időjárása és a járvány miatt nem szerveztünk túrát.   Túrát legközelebb szombaton szervezzünk, ha nem esik az eső.
további részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.
A hét folyamán két megemlékezésen vettünk részt:
Dk. Szikszay Jenő tanár, születésének a 100-ik évfordulóján,
Sipos Lajos tanár, születésének 80-adik évfordulóján.

Dr. Szikszay Jenő hajdani magyar szakos tanárra emlékezett a magyar közösség október 19-én,  századik születésnapján.
Azt már mindenki tudja, hogy a Szekuritáté zaklatta – üldözte, ezért 1977-ben véget vetett életének.  A Postaréti temetőben 19-én, kedden Dr. Szikszay Jenő sírjánál kezdődött a megemlékező ünnepély. Miután elhangzott a szentbeszéd az gyülekezők az Áprily Lajos Főgimnáziumban mentek le, ahol részt vettek a Dr. Sziszay Jenő bronzba öntött mellszobor leleplezésén. Az iskola udvarán folytatódott az ünnepély. A Brassói Lapok főszerkesztője ismertette a centenárium ünnepség létrejöttének részleteit.
Az ünnepi beszédeken Sipos Lajos, nyugdíjazott magyar-román szakos tanár,  ( 2o1o-ban kiharcolta, hogy  emléktáblát  állítsanak fel Szikszay emlékére. Két évi huzavona után 2013-ban az emléktáblát végre felavatták.)  is méltatta Szikszay tanárt.
A Brassói Turista Egyesület részéről az emléktáblát Szotyory Mária koszorúzta meg.
Másnap Sipos Lajos vendégei voltunk. Október 19-én született.  Születésének a 80-adik évfordulójának alkalmával kívántunk további hosszú életet és egészséget.
Sipos Lajos, nyugdíjazott magyar-román szakos tanár. De Ő nemcsak tanár, hanem költő is.  Azt is tudjuk, hogy eddig háromszáz költeménye van. A költemények kiadásán tevékenykedik.   A Brassói Turista egyesület kultúrfelelőse.

2021 október 9 – 10

A hétvégén, későnyári virágtúrát szervezünk. Javasolt túra: Spirla-völgy.
A meteorológusok a hétvégére esős időjárást jósolnak, ez esetben a túrát a jövőhétre halasszuk.
Elöljáróban az Aradi vértanukra emlékezünk. 1849 október 6. amikor 13. szabadságharcost végeztek ki.
Sepsiszentgyörgy, 2013-ban 13. kopjafát állított fel a hősök megemlékezésére és tiszteletére és a  szervezett ünnepélyen, amelyen a hősöket méltatták.   Erre az ünnepélyre is emlékezünk.

A múltheti honismereti túrával kapcsolatban, Fundáta szórvány település, Erdélyben, Brassó megyében. Sas kereszt.
A túra kiinduló helysége a városháza közelében levő Giuvala-hágon levő híd. Itt van egy útelágazás a Kisfundáta felé. 4. km. Ugyancsak itt ágazik le bal felé a hajdani ezer éves volt határ-út a Bucsecs-hegység felé. A Strunga-szoros 5 – 6 óra. Jelzés piros sáv.
Giuvála-hágon, a volt határúton, most már műúton  indultunk el fölfelé az 1,5 km. levő Predeál-tető felé.
Predeál-tető. 1300 m. Egy magas antenna van a tetején.  Az ország legmagasabb átjárója. Az út innét, most-már aTörcsvár hágón lefelé folytatódik Alsómoécsra.  Predeál-tető alatt a hajdani út, elhagyta a műutat, balra betér a Sernye és a Királykő felé egy jól járható útra, a piros sáv jelzés is látható. Az antenna közelében van a keresett Sas kereszt. A helység közelében levő panzióban érdeklődtünk, hogy hol találjuk a keresztet. Szomorú választ kaptunk: a keresztet betemették, csak egy földrakást láthattuk.
A piros sáv jelzést követve, kb. 2. km. re egy határkövet találunk. Mi ott már jártunk, láttuk a határkövet.
A hajdani ezer éves jól járható utat a Királykő és a Bucsecs-hegység között piros sáv turista jelzéssel látták el. Érdemes bejárni kétrészben: Királykő – Fundáta, másnap  Omú-csúcs.
A műúton lefelé folytattuk az utunkat a 2. km. levő Gorgiță panzióig ahol megebédeltünk, majd búcsút vettünk Fundátától és elindultunk lefelé.