Monthly Archives: September 2021

2021 október 2 – 3

ITT VAN AZ ŐSZ, ITT VAN ÚJRA.
A következő túrát a hétvégen szervezzük, szombaton vagy vasárnap.
Az időjárást figyelembe véve, a túrát pénteken határozzuk el. Javasolt túra: Giuvala-hegy.
A múltheti túrával kapcsolatban.  A Nagykőhavas környéke, Sipoly – Csiprka-tisztás.
Mivel még mindig tart a járvány, sőt még veszélyesebb, ezért úgy gondoltuk, hogy egy séta-túrát teszünk a Sipoly völgyében. De hamar letettünk erről a szándékáról, mivel a völgyben tömegesen indultak el a kirándulók. Nem attól féltünk, hogy elkapjuk a vírust, hiszen mindnyájan bevagyunk oltva. Nem emberekkel, hanem a természettel akartunk találkozni. A Csiporka felé egyetlenegy turista sem indult el. Ennek örvendtük és erre mentünk. Csak késő délután jelent meg egy – egy turista, gombászni.
A nem nagy kiterjedésű tisztás az 1275 m. magas csúcs alatt terül el. A Sipoly-völgy zárt, nincs kilátás. A z elég magas tisztásról szép kilátás nyílik a havas hegyeire és a távolabbi hegyekre is. A Bucsecs-hegységen még az Omu-csúcs is látszik. Keresztény- havas csúcs is tündökölt a napsütésben. Tulajdonképpen  ez a tisztás egy gerinc, hiszen mindkét oldalán szakadék veszi körül.
Nyári időjárásban volt részünk. Mindenfelé sok virág, gomba. De a medve ürülék is volt bőven. A medvék valószínű, hogy estefelé jelennek meg nagy számban. Itteni valóságos medve találkozóra. A havas erdei tele van medvékkel. Nem tanács egyedül járni késő este! Védekezés szempontjából legyen nálunk medve elleni spré, fütty, sziréna stb.

2021 szptember 24 – 25

Túrát legközelebb a jövőhét végén szervezünk, a közbejött esemény miatt.
A túra irányát pénteken határozzuk el.
Múltkori túrával kapcsolatban: Csíkszereda – Csíkszépvíz. Székely Géza túra.
A reggeli gyorsvonattal mentünk Csikszeredába.    Az első dolgunk az volt, hogy az állomás közelében levő temetőben megkeressük Székely Géza sírját.
Székely Géza, Brassó származású, a hajdani Brassói Turista Egyesület turista titkára volt. A negyvenes években Brassóból át telepedet Csíkszeredába, ahol turisztikai tevékenységeit folytatta.
34 éve hunyt el, szeptember 14-én.  Sírjára virág  koszorút és virág csokrot helyeztünk.
Nyugalma legyen békés és áldót !
Miután búcsút vettünk Székely Gézától,   fiát Csaba-Pált látogattuk meg Csíkszépvízen. Nagyon kedvesen fogadott, a HANUL Kassay FOGADÓ -ban beszélgettünk el. Majd egy sétát tetünk a településen. A SZÉKELY HATÁRŐR EMLÉKKÖZPONTOT akartuk meglátogatni, de sajnos zárva volt. A vele szemben felállított állványokat néztük meg, ami hirdette a látnivalókat.
A   SZENT LÁSZLÓ szobra előtt, egy búcsú fényképpel búcsúztunk Csabától.
Fotó galéria I. Csikszereda:

Fotó galéria II. Csíkszépvíz:

2021 szeptember 10 – 11

A jövőhéten honismereti túrát szervezünk. Javasolt túra:  Csíkszereda  és Szépvíz.
A túrát pénteken, vagy szombaton szervezzük meg az időjárás függvényében.
A múltkori túrával kapcsolatban: Szászhermány – Lempes-hegy – Barcaszentpéter.
Miután elhagytuk Szászhermány busz-végállomását, jobbra térve a bodfalusi úton mentünk tovább. Szép kilátásban volt részünk. Balra a Lempes-hegy, jobbra a Barót déli hegyei volt látható, a Veczer sziklával. Lempes-hegy és a Barót-hegye között egy szép erdős zóna látható.   A hídig mentünk, felette a kétszemű szikla. Itt egy út tér jobbra az Olt felé. Rövid idő alatt, az említett erdő mellett a tavakhoz lehet érni. Az út az autós forgalom elöl le van zárva. Balfelé a Lempes-hegy, erre mentünk. A fő csúcsra egy folyamatos gerincen lehet feljutni. A gerinc Kelet-Nyugat irányú, mindkét oldalán folyamatos szakadék húzódik egészen a csúcsig. A déli oldal meredek, szakadékos. Az út kezdete meredek, tovább enyhén emelkedik a csúcsig. Az út mentén kidőlt fák sokasága és virágok. A gerinc hossza kb. 1,5 km.
A csúcshoz érve,  a csúcsot körülvevő sáncon átmenve értönk fel a csúcsra. A csúcs kis kiterjedésű, lapos ahonnét jól lehet látni a csúcsot körülvevő sáncolt.
A csúcs 7o4 méter, 180 méterre emelkedik a helység fölé. A csúcson hajdanában vár állót. A      várban a bejárat valószínű a gerinc felől lehetet, egy hídon keresztül. A Lempes hajdanában úgy nézhetett ki mint a Veczer-hegy, erdő nem volt rajta, ezért jó kilátás lehetett a csúcsról.         Orbán Balázs a várcsúcsot  részletesen feltárta és leírta. Többek között megtalálta a kút nyomait és a vár-torony mélyületét. Ezek a nyomok már nincsenek meg. Orbán Balázs határozottan közli, hogy a várról semmiféle leírás, adat nem létezik. A néphít szerint Tatárvár volt. A volt vár e név alatt ismeretes.
A vár helye megvan, de hova lett róla a vár? Nem nehéz kitalálni. Amikor a szászok Szentpéteren építették a nagyszabású templomukat, és a hozzá tartozó várfalakat, jól jött a “Tatárvár” kövei.
Késő nyári virágos úton jöttünk le Szentpéterre. Nem hiába nevezik a Lempest Brassó virágoskertjének. Szentpéteren, szépen felújították a szász templomot.

2021 szeptember 3 – 4

Az elöljáróban közölt képen az Olt menti tavak tisztását láthassuk a Veczer szikláról.
A múlthét végére tervezett kirándulásokat az esős, rossz időjárás miatt nem szerveztük meg. Egy legközelebbi napon szervezzük újra.
Az elmúlt   évek során szervezett kirándulásokon, kb. ötven vízesést – zuhatagot csodáltunk meg. Mivel nem szerveztünk túrát, a fotó galériában ezekről a vízesésekről közlünk visszaemlékezés képen két tucatnyi képet.
2014-ben a Moecs völgyében a vízeséses hegyoldal egész másképpen mutatkozott. A fenti képen láthassuk, egy téli képet is láthatunk.
Fotó galéria : Vízesések, zuhatag láthatók.