Monthly Archives: August 2021

2021 augusztus 27

Pénteken, Szászhermán térségében kirándulunk. Főleg az Olt menti  tavak között sétálgatunk. Szép kilátás nyílik a Baróti-hegység előhegyei felé, pl. a Csókás-Veczer-re.
Szép, ösvény, út vezet föl innét a csúcsra, ahol a Tatárvár állott,  sáncai  még láthatók.

A múltheti túrákkal kapcsolatban: Moecsi-szoros és az onnét kitérő Grătiștei-szoros.
Alsómoécsot elhagyva a Cheia ( Szoros ) nevű település hidjánál jobbra térve beérünk a Grădiștei-szorosban. Jobb oldalt szép magas sziklák láthatók. Bal oldal a szoros patak mentén zuhatagok, kis vízesések sorakoznak. Az elején enyhén emelkedő, modernizált út mentén, amely 5 km. megtétele után kiér a Grădiștei tetőre a Fundáta közelében, ahol a múltkor voltunk. Az út mentén, mindkét oldalán virágok sokasága láthatók.
Fotó galéria: A Grădiștei-szoros.
Egyik szorosból ki, a másikba be. A másik szoros az említett, Cheia. Ez a szoros Felsőmoécsig húzódig. E szép szorosban, panziók, hotelek sorakoznak. Mielőtt felérnénk Felsőmoécsra, az út jobb oldalán menet irányban egy érdekes, látványos kimagasló hegyoldalt figyelhetünk meg. Nem is egyet, hármat !  A hegy oldalából források törnek elő, majd vízesés formájában hullnak alá. Egy gyönyörű, ritka látvány. A látványosságot fokozza, hogy előtte folydogál a szoros elég bővízű pataka. Többször jártunk már itt, megfigyeltük, hogy mindig másként mutatkozik a forrásos hegyoldal. Télen is érdemes ide eljönni, mert szép látványban lesz részünk.   Románul érdekes neve van:   Cascada Chisatoare.   Ehhez hasonló vízesést Marosfőn láttunk.

2021 augusztus 20 – 21

Augusztus 20. Nemzeti ünnep.
                                    Államalapító Szent István király
                                                             és az
                                                 Új Kenyér ünnepe.
Ezekről az ünnepélyekről emlékezünk meg.

A következő túrát szombaton szervezzük meg, az időjárás függvényében.
A túra irányát pénteken határozzuk el. Javasolt túra: Gura Diham.
A múltkori túrával kapocsaltban: Kőba-völgyében.
Mivel nagy melegre számítottunk, ezért egy hűvös völgyben sétálgatunk a Kőba-völgyében. Ez a csodálatos völgy, zúgó kis zuhatagoktól volt hangos, közben virágok szépségei, a virágokat látogató különleges pillangók szálltak virágról – virágra.
Sipoly-völgyében, tömegesen érkeztek a turisták. Ez a völgy csendes volt, a turisták elkerülték, aminek nagyon örvendünk. A fotó galériában, virágokat, pillangókat és a hangos kis vízeséseket láthassuk.

2021 augusztus 15

A következő egész hétre meleg, kánikula időjárást jósolnak. Ugyan nem megyünk strandra, viszont csak egy könnyű – sétatúrát javasólunk a környéken, lehetőleg egy árnyékos völgyben.
A túra irányát pénteken határozzuk el.
további részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.
A múltkori két túrával kapcsolatban : Sepsiszentgyörgy – Fundáta.
– Sepsiszentgyörgyön, este a kivilágított földgömböt tekintettük meg.
Fotó galéria, a fölgömb:
– Grădiștea-szoros – magaslat – Fundáta.
Biztosan nem sokan hallottak erről a szorosról. De nem maga a szoros érdekes, hanem ahova felvezet.
Felsőmoécs völgyéből ágazik ki, modernizált aszfaltozott  úton. Kanyargos, meredek szerpentines úton, 5 km. megtétele után ér ki az 1300 m. magas Grădiștea magaslatra, Fundátára, amely egy szórvány település.
Fundátának ez a magaslat a legszebb kilátó helye. Királykő – Bucsecs-hegység – Fundáta szórvány  települése látható.
Tíz évvel ezelőtt jártunk itt, nagyon rossz úton mentünk fel.
Királykő vendéglőn kívül még vagy két panzió létezett és mindenfelé kerítések. Ezt a magaslatot, minden irányban beépítették, sok kerítéssel. Sok a magán panzió, terület. Rengeteg autós turista, de a gyalog turisták sem hiányoztak. Egyik részében sípája. Elég sokan kerekes síléccel síeltek.

Honlap augusztus 8 -9

A következő túra útvonalát pénteken határozzuk el. A javasolt túra Fundata.
Vasárnap valószínű, hogy egy honismereti túrát szervezünk.
további részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.

A múltkori túrával kapcsolatban: Keresztény-havas.
Az évek folyamán a havasra vezető összes útját bejártuk. Mondani sem kell, hogy mindegyik út szép, látványos és meredek. A legszebb és a legnehezebb út a Kígyó-út, amely Alsó-Tömös völgyéből, a Liliomkőn 1165 m. keresztül lehet feljutni a kék sáv jelzésen.
A havasnak három csúcsa van: Ruja – Pandella  és a legmagasabb a Posztóvár-csúcs. 1800 m. Érdekesség az, hogy a hegyet  erről a csúcsról kellett volna  elnevezni. A keresztény nevet valószínű, a közelében levő  Keresztényfalváról kapta. Románul: Postăvaru, németül: Sculer.
Posztóvár csúcs ? A név arra utal, hogy hajdanában itt egy vár létezhetett. Hiszen erről a csúcsról az egész Barcaságot belehet látni. Vár építésre alkalmas csúcs. Hogy volt, vagy nem volt vár a csúcson, ez a hegy a Posztóvár nevet kellene, hogy viselje.
Orbán Balázs részletesen leírja a hegyet, érdemes elolvasni. Többek között említi, hogy gyógyfüvek, gyógynövények és virágok mindenfelé. Miután a gondolával megérkeztünk a Ruja-csúcs magaslatára, csúcs és a Römer ház közzé a hegyoldalra, minden felé, amerre néztünk, havasi virágok. Háttérben a Bucsecs-hegység vonulata volt látható, egy kissé tovább a Királykő is láthatóvá vált. Virágos, meredek hegyoldalon ereszkedtünk le a Römer-ház, S.K.V.  teraszára. Miután megebédeltünk, egy nagyon meredek, virágokkal szegélyezett úton másztunk ki a Ruja-rétre. A kör panorámában gyönyörködtünk főleg a Posztóvárról elnevezett csúcs felé.