Monthly Archives: July 2021

2021 augusztus 1 – 8

A nagy meleg miatt, ami az előrejelzés szerint tovább tart, csak kisebb-séta túrát szervezünk a környéken. Nem az állandó medve riogatás az akadály, hanem a nagy meleg.
a túra irányát a hétvégén határozzuk el.
A múltkori túrával kapcsolatban: A Habos-völgy.
Reggel Bușteni-ban érkezve, pont olyan meleg volt mint Brassóban.  Szép látványt mutatott a napsütötte Bucsecs-hegység csúcsai, gerincei, völgyei. Estefelé, fekete-borús felhők, villámlások, nagy menydörgés kíséretében, csepegő esőben értünk le.
Hamarosan értük el a Kis Jepi-völgyét, a felvonó alsó állomásánál, ahol nagy sort láttunk, mint mindig. Tovább a völgy patak mellett mentünk, meredek úton. Jobbra térve értünk be a hűvös erdei útra. Az út mentén, mindkét oldalon a sárga teleki virágok pompáztak. Kis emelkedő után értük el a  hatalmas gátak sokaságát. Nagy munkálatok folytak a helységen. Itt vannak a víz-befogó építmények. A völgy  lezúduló kristály-tiszta vízét vascsövekben vezetik le. Kis emelkedő után elérük a második gát építményt. Jobbról itt ömlik be a Habos-völgy vize. Tovább, meredek hegyoldalon, érdekes jelzés mellett elértünk egy olyan magas helyre, ahonnét belátunk a Habos-völgyben.
A völgy 90 fokban éri el az alsó völgyet. A völgyek körül sziklás hegyek, csúcsok, ahol a fel és le száguldó felvonót lehet látni a magasban.
Innét még 10 percet kellet volna menjünk, hogy elérjük a Salvamont épületét és a háta mögötti gátakat. De mivel kezdett beborulni és csepegni az eső, visszafordultuk. Ősszel még egyszer felkeressük a tájat.
Csepegő esőben és dörgés, villámlások kíséretében értünk le. Nagy eső volt a völgyben.

2021 július 23 – 25

Az időjárás előre jelzése szerint valószínű, hogy a hétvégére az időjárás megenyhül.
A hétvégén a Bucscs-hegységben kirándulunk, a Habos-völgy vízesését keressük meg.  Pénteken, vagy vasárnap megyünk az időjárás függvényében.
A múltheti túrával kapcsolatban. Dâmbovița, illetve Podul-Dâmbovița.
A nagy meleg miatt, egy olyan túrát választottunk, ahol nem kell hegyet mászni, ezért egy  hűvös szorost választottunk, a Dâmbovicioara-szorost. Kiinduló helység: Dâmbovița.
Dâmbovița  helységen a hasonnevű patak folyik keresztül. Ezért nevezik Dâmbovița-hidjának. A helységtől minden irányban, szép szorosok: Dâmbovița, itt van a Medve-brlang, Urdărița, Rudărița – Vájus-barlang, a Szász-hegy mellett szép szirtek, Dâbovicioara-barlang  –  Brusturet-szoros.
Mivel a múltban többször jártunk ezen gyönyörű vidéken, az összes szorosokat bejártunk. Egy rövid visszaemlékezés.
A helységet a Ciocanu nevű szórvány településről is meglehet közelíteni, veszélyes nagyon meredek ereszkedőn, de aszfalos úton. Ha nem vigyázol, akkor fék nélkül maradsz, mert felfór a fékolaj !  Dâbovicioarara ékezve a Brusturețului szorosban a  kivilágított Pestera Dîmbovicioara barlangot néztük meg.   A szorosban látványos, nagyszabású turistaházban lehet éjszakázni. Majd a Dâmbovița szorosban a Medve-barlangot jártuk be.
Fotó galéria I. :
Brassóból korán reggel indultunk mikróbusszal. A Törcsdvári-hágon, amit Király-hágónak is neveztek, értünk fel az ország legmagasabb átjárójára,1300 m. Innét meredek, kacskaringós úton ereszkedtünk le  Podul Dâbovițara. E helységtől, minden irányban szorosokon keresztül lehet tovább menni. Jelzett utak vezetnek  a Királykőre a Brustureț szoroson keresztül. Jelzés: kék kereszt.  Bucsecs-hegységre a Fundata helységen keresztül. Jelzés kék pont, majd piros sáv az Omu-csúcsig. Mindkét túra hosszú és fárasztó.
Miután szerencsésen megérkeztünk a veszélyes ereszkedőről, hatalmas kamionok sokasága között. Megszemléltük a hegy alatt lévő katedrálist, majd a Dâmbovicioara-szorosban mentünk tovább és ott töltöttük az egész napot.
Érdekesékből megemlítjük, hogy egy pihenő helyen magyar beszédre figyeltünk fel. Román vidéken magyarok ? A magyarok Debrecenből jöttek a Királyhágon keresztül. Kifejezték, hogy nagyon tetszik a vidék, tovább mennek a barlangig.
Fotó galéria II. :

2021 július 16 – 18

A múlthéten  a nagy meleg miatt a Dâmbovița túrát nem szerveztük meg.
Erre a túrára valószínű, hogy a hétvégén kerül sor, pénteken, vagy vasárnap.
A múltkori túrával kapcsolatban. Báj-hegység, Sorica gerinc, Urechea csúcs 1715 m. Cazacu csúcs 1753 m.
A 780 m. magas Azugából indultunk és a gondolával tettük meg az 1000 m. emelkedést. Viteldíj 25 lej. Kellemes, hűvös időben érkeztünk fel az Urechea csúcs alá. A kék háromszög, piros sáv és kereszt jelzésen kirándultunk. A legközelebbi csúcson a hegyek   fantasztikus kör panorámában gyönyörködtönk. A legszebb látvány a Bucsecs-hegység, reggel felhők koronázták, de hamarosan feloszlott.
A Caraiman és a Coștila csúcsok közötti völgyben titkos barlang rejtőzik. Tulajdonképpen, nem a barlang titkos, hanem a bejárata. Erről a barlangról könyv jelent meg és az interneten is megtalálható. Érdemes felkeresni. A völgy alatt, egy érdekes barlangszerűséget lehet megfigyelni.

2021 július 10 – 12

A múlthéten az esőzések miatt, nem szerveztünk túrákat.
Az időjárás  függvényében: a hétvégére meleg, napos időjárásra van kilátás.
Szombaton, 10.-én Dimbovitei  szorosában kirándulunk.
Hétfőn, 12.-én a Báj-hegységben kirándulunk. Cazacu.

2021 július 4

A múlthéten, pénteken nem kirándultunk az egésznapi esőzés miatt.
Túrát legközelebb július 2-án pénteken, vagy 4-én vasárnap szervezzünk. Reméljük, hogy az időjárás továbbra is napsütéses lesz.
Július 2-án, Gábor Áronra emlékezünk, a szabadságharc tüzértisztjére, hősére.
1849 július 2 a
 szabadságharc napja, Kökösön.

A boldogasszony papucsa szigorúan védett, ritka orchidea. Különleges formájú és szépségű.
A közölt képen gyönyörködhetünk a szépségében.

A múltheti túrákkal kapcsolatban. Ósán – Ék-mezeje, – Bucsecs-hegység, Furnica-csúcs, 2103 m. Rododendron túra.
A múl hét végén, két túrát szerveztünk:
Ósánc:
Körülbelül tíz éve jártunk Ósáncon, akkor a Vajdára kirándultunk, egy elég nagy csoporttal. A nagy meleg ellenére a Doftána és a Tatrang patak völgyében sétálgattunk. A tíz év alatt Ósánc szépen kiépült. A panziók sokasága sorakozik.
Bucsecs-hegység – Furnica csúcs 2103 m.
Szinájából indultunk. Normális, hogy a telekabinnal mentünk fel . Alig volt turista, igaz egy kissé borús volt a hegy felett.  A felvonó 2000 m. visz fel. Kiszálltunk, Dél felé, fekete felhők, de alatta napsütés.  Észak felé Napsütéses, de felhő is van bőven. Kimásztunk a 2103 m. magas Furnica csúcsra.  A hegységnek ez az egyik legszebb csúcsa, nem maga a csúcs, hanem a kilátás innen. Belehet látni a hegység nagy részét.
Észak felé: Piatra Arsa csúcs – sziklák – Babele, turista házai – szfinx – Caraiman kereszt – a messze távolban az Omu csúcs látszik.
Dél fel a Varfu cu Dor látszik.
A felvonó kezelő elmondta, hogy a tegnap hatalmas jégeső zúdult le a Varfu cu Dor csúcsra, az egész hegyoldal fehér lett, a rododendron virágokat teljesen tönkretette.
Mindenkinek volt, hogy mivel fényképezzen. Közben sokan jöttek fel. A sárgasáv jelzésű gerinc út megtelt turistákkal, mindenfelé piroslottak a hegy oldalak a rododendron virágoktól. Délután teljesen beborult. Dörgött, de villámot nem láttunk. Csepegni kezdett az eső. Gyenge esővel ért véget a zivatar. A zivataros idő ellenére, még mindig sokan jöttek fel.