2017 augusztus 12

Nem számítottunk arra, hogy szombaton 5-én  és vasárnap 6-án  40 C fokos hőség fog tombolni, inkább essen az eső, ezért minden túrát mellőztünk.
Augusztus 12-én, szombaton, Klára napján valamelyik elhalasztott túrát szervezzük meg.
Elöljáróban bocsássuk a sisak idomú Ürmösi-Tepejt.
További részletek és bejelentkezés a 0368/418 901 telefonszámon.
Túravezető Brummer Klára.

A múltkori túrákkal kapcsolatban.

A nagy kánikula előtt két túrát is szerveztünk.
Földvárra és Bodvaj történelmi és geológiai védett területre.

Földvár.
Brassói Lapokból  értesültünk, hogy befejeződött a négy évig tartott a Földvári-vár felújítása.
Állandóan figyeltük, hogy mikor bontják le az állványokat, végre ez bekövetkezett, mivel nagyon kíváncsiak voltunk a vár felújítására oda igyekeztünk. Szép munkát végeztek, a barcarozsnyói és a kőhami vár után, ez a harmadik szépen újra épített vár. Normális, hogy a várat Orbán Balázs is bejárta és részletes leírást közöl róla. A várat földvári fellegvárnak nevezi, már akkor romos állapotban találja. Idézett: ” XV-ik század várépitészeténél divatozott modor lévén, ismét arra mutatna, hogy e citadella sem a lovagok épitették, hanem az később emeltetett, föltehetőleg akkor, midőn Földvár 1427-ben Zsigmond királytól vásárjogot nyervén, várossá emeltetett… 1870-ben egy katonai laktanyát kelletvén épiteni, a földvári  kupaktanács elhatározta, hogy azt a citadella  lebontandó falaiból épitsék, és ezen vandál határozatukat derék lelkészük ellenzése daczára végre is hajtották. Igy a csak a pár évvel ezelőtt még teljes épségben állott kaputornyot és a vár déli falának egy részét lerombolták. És ne jajduljon-e fel a régi műemlékek iránt kegyelettel viseltető szemlélő, midőn egy magát műveltnek tartó nép ily vanlalismusát látja, s kiméletet érdemel-e az ily barbár  eljárás ? “.
Fotógaléria.
Bodvaj.
Már régen kiszemeltük e történelmi és geológiai védett területet. A Fenyős-patak mellett lévő egysávos leaszfaltozott úton  mentünk fel egy gyönyörű szurdok völgyön. Szép tisztáson pillantottuk meg a VASHÁMORT, vasolvasztót. Itt öntötte Gábor Áron az első két ágyút. Mögötte van az ágyú útjának nevezett út, amit szép ültetett fasor szegélyez, az erdészháznál ér véget. A vidék arról híres, hogy lépten-nyomon borvíz források fakadnak. Egy pár forrás megkerestünk, a hajdani temetőben és a borvízes barlanghoz nem tudtunk eljutni egyrészt azért, mert a patak mély völgye fölött lévő hid le-volt szakadva és már időnk se volt. Legközelebb megint elmegyünk és akkor keresünk egy más utat. Akkor majd részletesebben számolunk be. Még annyit említünk meg, hogy az út jobb oldalán tömegesen nyílik a nebáncs virág.