2016 április 16, 17

Április 16-án, szombaton, Csongor napján a Kőba szurdokában kirándulunk.
Április 17-én, vasárnap, Rudolf napján az Ördög-völgyében kirándulunk.
A túra tervek nem véglegesek. Véglegesen csütörtökön döntjük el, más javasolt túra is szóba jöhet. Pl. közkívánatra megismételjük a rozsnyói túrát.
Részletek és bejelentkezés a 0368/418 901 telefonszámon.
A túravezetőket is csütörtökön nevezzük ki.
A múltheti rozsnyói fellegvár túrával kapcsolatban.

Brassóból borús időben indultunk el, abban reménykedve, hogy kiderül. Ki is derült úgy dél felé. Rozsnyó meglepetésekkel várt. A város központját átalakították, az átmenő forgalom részére a központ alá alagutat fúrtak. A várhoz, korláttal ellátott lépcsőket építettek és egy sikló  is rendelkezésre áll.
A dinó parkot a vártól kb. 1/2 kilométerre  találjuk meg.
Rozsnyóval kapcsolatban, elöljáróban Orbán Balázs szavait idézzük:
“Rosnyó. Nevét a czimerül is használt rózsától nyerhette ; a szívbe szúrt egy tövön levő három rózsa azt is jelöli, hogy régen Volkány, Keresztényfalva és a Rosnyó közelében feküdt Erdenburg is is Rosnyó törvényhatósága alá tartoztak…. A rosnyói fellegvár.
A város mellett keletről, közvetlenül emelkedik fel azon merészen leszelt, s festői csompókkal ékített jura-mészkő melynek éppen hegyes tetőjén helyezkedett el büszke sasfészekként Rosnyó ódon vára. Ezen fellegvárba két úton lehet feljutni; egyik a kényelmesebb szekér-út, a másik egy merész ösvény, mely a hegynek városra néző nyugati oldalán egyenesen emelkedik fel a függélyes szirtek szédelgős örvényei fölött…. s ez félóra alatt a fellegvár délnyugati szögletének magas falai alá vezetett, hol kisded ajtó, a vár egykori titkos bejárata, tűnt fel előttünk ; ámde az most is zárva volt, mint mikor a a várat ellenség általi meglepetéstől féltették. Már-már aggódni kezdénk, hogy fáradságos felmászásunk után sem fogunk a várban behatolhatni, midőn egy az ajtónál lecsüngő kötelet fölfedezvén azt megrángattuk, az az által eszközölt kolompolásra a mostani várnagy, egy öreg földész, ki a kapu feletti védtoronyban lakik, kipillantván Wasistdas- békés szándékaink megértése után megrántá a kapu reteszéhez leszolgáló kötelét, mire a vaspánttal ellátott ódon kapu feltárult, s mi egy rozzant létraszerű lépcsőzeten a kapu védtornyába, onnan belsővár udvarára értünk”.  Ez a kapu megvan és most is zárva volt.
A BTE elnöke, kb. 1947-ben járt először a rozsnyói várban, gyerekkorában a  szüleivel. Emlékszik a zárt kapura, amit az öreg, szakállas  várőr egy kötél meghúzásával nyitott ki, majd egy falépcsőn kellet felmenni. Az őr németül szolt, de miután hallotta, hogy magyarul beszélünk, mindjárt magyarul szolt hozzánk. Felhívta a figyelmet arra, hogy a várban van egy olyan mély kút, ami a várhegy magasságával egyenlő, vigyázzanak, hogy a gyerek belé ne essék.
Igen, a várnak ez az egyik nevezetessége, 140 m. mély kút. A kút vasráccsal van lefödve, nehogy valaki kíváncsiskodás közben belepottyanjon a kútba.
Orbán Balázs : “A rosnyói fellegvár építési idejére nincsen semmi adatunk, mert az csak sejtelem, hogy a német lovagok építették volna.” Viszont legenda van a várról, amit megtalálunk Orbán Balázs írásában.
Miután lementünk a vasúti állomásra, egy érdekes kastély szerű épületre lettünk figyelmesek. A balkonja pontosan hasonlított a Busteni-ban lévő Cantacuzino kastélyra. Az utolsó két kép a fotó galériában.
Fotó galéria a rozsnyói fellegvárról: