Monthly Archives: April 2016

2016 április 30

Az április 24-ére tervezett túrát nem szerveztük meg, a Györgyöket köszöntöttük.
Április 30-án, szombaton, Ibolya napján, újraszervezzük, a múlthéten elmarat túrát.
Lásd a múltheti közleményt.

Május 1-én, Anyák napján, elöljáróban az édesanyákat köszöntjük.
A kirándulásunk útvonala : Malomdombok – Hétlétra – Medveszakadék – Nagy-tisztás, kiskőhavasi kilátó.
A május 2-dikai túrát, a kiránduláson beszéljük meg.
További részletek és bejelentkezés a 0368/418 901 telefonszámon.
Túravezető: Piszár Károly.
Rósz idő esetén a túrákat elhalasszuk.
Megemlékezés.
Kedves, volt turista társunkra emlékezünk Bedő Ernőre.
Bedő Ernő születésének a 86-ik évfordulójára emlékezünk, elhunyt 1999 április 24-én, 17 éve tragikus körülmények között a Nagykőhavason a csúcstól nem messze.
Az Erdélyi Gyopár, 1999. 6. sz. Bedő Melinda a következő képen emlékezik meg róla:
“1999 április 24-én Bedő Ernő (1930-ban) a brassói EKE szervezte nagykőhavasi kirándulásán a csúcs felé vezető vadregényes ősvényen fejezte be földi életét és maradt lelke az örök Természetben, ahova mindig vágyakozott, amihez ragaszkodott.
A természet tisztelet és természetjárás  élete része volt…
Erdész akart lenni, de vegyészként végzett 1954-ben a kolozsvári Bolyai tudományegyetemen…
A Nivea kozmetikai gyár vegyészmérnökeként dolgozott nyugdíjazásáig. Érdekelték a gyógynövények és gyógyfüvek, Botfaluban levendula és mentatelepet létesített.
Gyakran mesélt családjának, barátainak nagykőhavasi élményeiről, szép és örök emlékeinek színhelyéről. Utolsó útja is oda vezetett. Nyugodjék békében”
A Nagykőhavason  a család és az EKE egy kis emlék keresztel jelölte meg azt a helyet, ahol lelkét visszaadta   teremtőjének, sajnos vandál kezek eltüntették Bedő Ernő emlék keresztjét.

2016 április 24

Április 24-én, vasárnap, György napján a Fátyol vízesést és az onnan nem messze levő nárcisz rezervációt keressük meg.
Hazafelé jövet Réka királyné várát is megkeressük. Egyéb látnivalókban is részesülünk.
Indulás 8 órakor.
További részletek és bejelentkezés a 0368/418 901 telefonszámon.
Túravezető : Szotyory Mária.
Rósz idő esetén a túrát elhalasszuk.
A múltheti túrával kapcsolatban.
A múltheti túrát  a Kőba-völgyében  következőképpen terveztük: Családi-út – Medveszakadék – Sziklasor – Jég-barlang – Bolnok.
Malomdombokon a családi-út bejáratánál félméteres sár várt ránk, az erdő kitermelők jóvoltából. Ezért feltértünk a Cigány-útra. Jól haladunk a meredek úton, a Szikla-sornál, itt kezdődött a csúszós-sáros meredek út. A  jég-barlanghoz, egy meredek gerincet megmászva, még meredekebben ereszkedtünk le a jég-barlanghoz. A barlangnál nem számítottunk arra, hogy a fekete leves ezután jön. Megjegyezzük, hogy az erdő nagyon felnőtt, ezért sok kilátás nem volt  sem a Sziklasornál, sem a barlangnál.
2002-ben jártunk utoljára a barlangnál az EKÉ-vel, akkor jó kilátás volt a barlang sziklájára, most a ez nem volt lehetséges,hogy a sziklát tejes magasságában lefényképezzük   a fák takarása miatt. A barlangnál láttuk azt az utat, amiről a hajdani BTE számolt be a “BRASSÓI TURISTÁBAN”, a barlangtól egyenesen a Kőba-völgyében levezető út felső szakaszát, jól járható útnak tűnt, de azt nem tudhattuk, hogy mi vár lejjebb. a Bolnok felé indultunk. Turistákkal találkoztunk, figyelmeztettek, hogy sok fa van kidőlve. Igen, tudjuk már 2002-ben ott voltak a kidőlt fák. Ezeket a fákat átvágták, elkorhadtak, nem okoztak akadályt. Azt nem is álmodtuk, hogy újonnan rengeteg kidőlt fákról van szó, Bolnokhoz közel. Óriás vastag törzsű, olyan jó 50 méteres fák állták az utunkat össze-vissza kidőlve. Sok helyen az út hosszára dőlve egymáson 3-4 fa, persze ágastól. Jobb oldalt meredek hegyoldal, balra szakadék. Ahol nem tudtunk átmászni, vagy átbújni, felmásztunk a meredek hegy oldalon a fák mentén,  túlsó felén egyszerűen becsúsztunk, nadrág fékkel. Piszár Karcsi meg is jegyezte, “Ezt az utat egyhamar nem fogjuk elfelejteni, amíg élünk megemlegessük.” Miután kiértünk a Bolnok tetőre, már vidámabbak voltunk és elkönyveltük, hogy tulajdonképpen egy élményekkel teli túránk volt. Karcsinak még volt egy félliter bóra, egy jó pihenés után megünnepeltük, hogy nem rekedtünk az erdőben. A Nap már lemenőben volt, úgy este 10 órára hazaértünk.

2016 április 16, 17

Április 16-án, szombaton, Csongor napján a Kőba szurdokában kirándulunk.
Április 17-én, vasárnap, Rudolf napján az Ördög-völgyében kirándulunk.
A túra tervek nem véglegesek. Véglegesen csütörtökön döntjük el, más javasolt túra is szóba jöhet. Pl. közkívánatra megismételjük a rozsnyói túrát.
Részletek és bejelentkezés a 0368/418 901 telefonszámon.
A túravezetőket is csütörtökön nevezzük ki.
A múltheti rozsnyói fellegvár túrával kapcsolatban.

Brassóból borús időben indultunk el, abban reménykedve, hogy kiderül. Ki is derült úgy dél felé. Rozsnyó meglepetésekkel várt. A város központját átalakították, az átmenő forgalom részére a központ alá alagutat fúrtak. A várhoz, korláttal ellátott lépcsőket építettek és egy sikló  is rendelkezésre áll.
A dinó parkot a vártól kb. 1/2 kilométerre  találjuk meg.
Rozsnyóval kapcsolatban, elöljáróban Orbán Balázs szavait idézzük:
“Rosnyó. Nevét a czimerül is használt rózsától nyerhette ; a szívbe szúrt egy tövön levő három rózsa azt is jelöli, hogy régen Volkány, Keresztényfalva és a Rosnyó közelében feküdt Erdenburg is is Rosnyó törvényhatósága alá tartoztak…. A rosnyói fellegvár.
A város mellett keletről, közvetlenül emelkedik fel azon merészen leszelt, s festői csompókkal ékített jura-mészkő melynek éppen hegyes tetőjén helyezkedett el büszke sasfészekként Rosnyó ódon vára. Ezen fellegvárba két úton lehet feljutni; egyik a kényelmesebb szekér-út, a másik egy merész ösvény, mely a hegynek városra néző nyugati oldalán egyenesen emelkedik fel a függélyes szirtek szédelgős örvényei fölött…. s ez félóra alatt a fellegvár délnyugati szögletének magas falai alá vezetett, hol kisded ajtó, a vár egykori titkos bejárata, tűnt fel előttünk ; ámde az most is zárva volt, mint mikor a a várat ellenség általi meglepetéstől féltették. Már-már aggódni kezdénk, hogy fáradságos felmászásunk után sem fogunk a várban behatolhatni, midőn egy az ajtónál lecsüngő kötelet fölfedezvén azt megrángattuk, az az által eszközölt kolompolásra a mostani várnagy, egy öreg földész, ki a kapu feletti védtoronyban lakik, kipillantván Wasistdas- békés szándékaink megértése után megrántá a kapu reteszéhez leszolgáló kötelét, mire a vaspánttal ellátott ódon kapu feltárult, s mi egy rozzant létraszerű lépcsőzeten a kapu védtornyába, onnan belsővár udvarára értünk”.  Ez a kapu megvan és most is zárva volt.
A BTE elnöke, kb. 1947-ben járt először a rozsnyói várban, gyerekkorában a  szüleivel. Emlékszik a zárt kapura, amit az öreg, szakállas  várőr egy kötél meghúzásával nyitott ki, majd egy falépcsőn kellet felmenni. Az őr németül szolt, de miután hallotta, hogy magyarul beszélünk, mindjárt magyarul szolt hozzánk. Felhívta a figyelmet arra, hogy a várban van egy olyan mély kút, ami a várhegy magasságával egyenlő, vigyázzanak, hogy a gyerek belé ne essék.
Igen, a várnak ez az egyik nevezetessége, 140 m. mély kút. A kút vasráccsal van lefödve, nehogy valaki kíváncsiskodás közben belepottyanjon a kútba.
Orbán Balázs : “A rosnyói fellegvár építési idejére nincsen semmi adatunk, mert az csak sejtelem, hogy a német lovagok építették volna.” Viszont legenda van a várról, amit megtalálunk Orbán Balázs írásában.
Miután lementünk a vasúti állomásra, egy érdekes kastély szerű épületre lettünk figyelmesek. A balkonja pontosan hasonlított a Busteni-ban lévő Cantacuzino kastélyra. Az utolsó két kép a fotó galériában.
Fotó galéria a rozsnyói fellegvárról:

2016 április 9, 10

Április 9-én, szombaton, Csombor napján, a BTE túra kiinduló helysége
Malomdombok. A túra keretén, alelnökünket Piszár Károlyt köszöntjük születésnapja
alkalmából. Piszár Károly a Brassói Turista Egyesület, törvényes, alapító alelnöke. A 10
év alatt, becsületesen, tisztességesen támogatta az egyesületet. 2012-ben, megpróbálták az egyesület ellen fordítani, de őt nem lehetett tisztességtelen dolgokra rávenni. Tudott dolog, hogy a BT-Egyesületből kivált ” Baráti Társaság ”  tagjai példát vehetnek tőle.
25 év turista tevékenység van mögötte. Az 1901-ben alakult EKE egyesületben, elsők
között iratkozott be. A 25 év turisztikai tevékenysége alatt, számtalan túrát vezetett, amit a
mai napig is folytat.  Tisztelt Karcsi bácsi ! Isten éltessen sokáig, hogy még sokáig, sok túrát tudjál vezetni.
Április 10-én, vasárnap, Zsolt napján, Barcarozsnyóra kirándulunk, a felújított várat
tekintjük meg. Rozsnyón sok látnivaló van, a felújított barlangon kívül  még három barlang is van. Itt van a nem rég létrehozott országos hírnevű  dinópark. Június 1-én a rozsnyói  dinóparkban  hozzák a Felsőrákos felszíni lignitbányájában megtalált masztodont csontvázát. 85 % ép, 7 méter hosszú és 3,5 m. magas. Jelen pillanatban a csontváz a baróti múzeumban van. Rozsnyó környékén: A csodálatos Lidérc-hasadék, a Szoroska – vízesés, a Szarvas-tisztás, ahonnan út vezet a Bálvány-kövekhez, az Ördög-szakadékhoz stb.
A 9 órakor induló zernesti vonattal megyünk.
Túravezető: Piszár Károly.
További részletek és bejelentkezés a túrákra a 0368/418 901 telefonszámon.
A múltheti túrával kapcsolatban.
Nagyon szép napsütéses idő fogadott a Veczer virágos hegyoldalon.
A védett terület bejáratánál két szemléltető táblát is felállítottak. elkezdték kijelölni a védett terület határát. Úgy tűnt, hogy a virágok sokkal nagyobbak a megszokottnál, sajnos a nagy szél egy kissé megtépázta a virágokat.
Fotó galéria.
Megemlékezés.
Kőrösi Csoma Sándorra emlékezünk, 1784-ben született Körösön, elhunyt 1842
április 11-én, 58 éves korában Dardzsilingbrn.
Születési dátumát, Orbán Balázs április 4-ére állapítja meg, a mai írások szerint
március 27. A legfőbb érdeme az angol-tibeti szótár.
A legszebb, és részletes leírást  Orbán Balázs írásában találjuk meg. Idézet:
Kőrösi Csoma Sándor Körösön 1784 -ben ápr. 4-én született jómódú katonaszülőktől.
Tanulmányait a körösi falusi iskolában kezdette s Nagy-Enyeden ritka szorgalommal
folytatta, s már mint tanulónak a történelem tanulmányozása által szerzett ismeretei alapján megerősödött lelkében azon elhatározás, hogy nemzetünk ős hazájának felfedezésére  elinduljon…. 1819-ben gyalog ment el Zágrábba a szláv nyelv tanulása véget, honnan visszatérve, 1820-ban barátai, tanárai lebeszélésével, visszaijesztésével s a roppant út fáradalmaival, nehézségeivel mitsem törődve, szegényen, minden podgyász nélkül egy
szép tavaszi reggelen sétabottal a kezében, mintha csak rövid sétára menne, elindult