Daily Archives: July 12, 2016

2016 július 17

Július 17-én, vasárnap, András napján, folytatjuk túráinkat a Persán hegyeiben.
Vasárnap a hegység nyugati részében látogatunk el. A túránk első célpontja Velence. Pontosabban az Alsóvelencei fürdő. Velencéből turista út vezet a Gürbova csúcsra. Nem megyünk föl most a csúcsra, hanem tovább megyünk  Felsőkománára, és Kincses völgyben kirándulunk. Máskülönben  a Gürbova csúcsra innét is fellehet menni. A Kincses völgyből érdekes, rejtélyes turisztikai célpontok vannak. Hogy mit fogunk megnézni, az a helyszínen döntjük el.
További részletek és bejelentkezés a 0368/418 901 telefonszámon.
Túravezető: Szotyory György
Rósz idő esetén a túrát elhalasszuk.
A múltheti túrával kapcsolatban.

Elöljáróban megemlítjük, hogy a vasárnapi túrát a Várpatak völgyében  nem szerveztük meg, egy későbbi időpontra halasztottuk el. Kb. 23-án vagy 24-én programozzuk újra.
A múltheti túránk fő célja a Tolvajos- cseppkőbarlang  és környéke volt. A barlangot Orbán Balázs is bejárta. A  Tepej völgyéből indultak.  Idézzünk egy pár sort írásából:
“Két egész óráig utaztunk ezen rengetegek megdöbbentően nagyszerű magányban, követve mindig a Tepej patakot, mely a Boroslános gyönyörű idomu hármas sziklaszálnál nevét vesztve, két ágra oszlik, a nagy és kis Csörgőkut patakára. Az első továbbra is megtartja déli irányát, az utóbbi ellenben nyugati irányból foly le a Homályárka nevü szakadáson, melyen felmenve csakhamar a roppant sziklahalom közül vizbőséggel felbuzgó kis Csörgőkut-hoz ér a a fáradt utas. A forrás mellett közvetlenül függélyes sziklaoldal emelkedik, déli lejtője azon hegynyaknak, mely a Nagyköves és Tolvajos hegycsucsokat egybeköti. Ez oldalában tátong a csak néhány év óta ismeretes Tolvajos barlangnak sziklaszáda. (Bejárat)….
Ezen barlang, mely terjedelme és szépségére nézve azonnal az Almási csudálókő után következik.” Azt is tudatja, hogy a barlang a múltban be volt  falazva.
Ezt a csodálatos barlangot, több útról lehet megközelíteni. csak az Olt szorosából három út vezet a barlanghoz, továbbá Ürmösről, Apácáról a Remete patak felső végéből is ellehet jutni a barlanghoz. A barlanghoz jelzések is vezetnek, de ezeket a jelzéseket, csak messze benn az erdőben találjuk meg. Hogy hol kezdődnek azt a turista kell, hogy kitalálja. Olyan jelzőtáblák, amelyek ezekre az utakra irányítanának nincsenek. A barlangnál több jelzést lehet találni: kék pont, kék sáv, sárga sáv és piros sáv. Hogy a sárga és piros sáv honnét indul azt nem lehet  tudni. Mi Apácáról indultunk, ez egy könnyű út és könnyen meglehet találni. A legjobb autóval menni. Apácát Ürmös felé hagyjuk el. A laktanya mellet megyünk, majd egy éles kanyarban jobbra, az utat előre folytassuk, benne vagyunk a Remete patak fakitermelő  völgyében. Kb.3 km. után elérjük a sorompót, 5 perc gyaloglás után, elérjük azt a jobbra térő utat, amelyik a barlanghoz vezet. Miután tetőzik az út, balra térünk egy benőtt szekér úton. Itt találjuk meg a kék sáv jelzést. Miután kiérünk a kék keresztel jelzett  fő gerincre, itt megtaláljuk a kék ponttal jelzett utat, ami lefelé vezet a barlanghoz. A völgyben megtaláljuk a Nagy Csörgőkút forrását. Ez egy kristálytiszta kraszt forrás, ami a barlangból tör elő. Ha merítünk a forrásból, akkor egy csobogó-csörgő zenélő hangokat fogunk hallani. Itt két helyről folyik a víz, egyik csobog, a másik csörög. Egy kis séta után a barlangnál vagyunk, ahol szomorú látványban lesz részünk. Bár merre lépünk, mindenhol faágakba botladozunk. A barlang előtt egy kis terasz van, ahol vandál turisták hatalmas  tűz maradványai ékeskednek, mindenfelé faágak. A barlangtól nem messze találtuk meg a második Csörgő kút forrását.  E forrásokból eredő kis patakocskák alkotják a Tepej patakot. (Orbán Balás leírása)  A barlang nagyon nedves és sáros, a látogatáshoz védő ruha szükséges. Érdemes megnézni.