Monthly Archives: November 2018

2018 december 7

28 éve, 1990 októberben égett le a Nagykőhavason a hajdani BTE turistaszálló.
Az archív fotón, felső képen fogalmat alkothatunk, hogy hogyan nézett ki ez a pompás turistaszálló. Tudott dolog, hogy 1940-ben a BTE-t  betiltják, vagyonát elkobozták, a turisták pénzén épített menedékházat államosították, az ONT vette át.
A továbbiakban  felidézzük az akkori történteket. Ehhez nagy segítséget nyújtott a megboldogult Molnár Zoltán.
Molnár Zoltán a rendszerváltás után alakult brassói EKE túravezetője volt. Állandóan járta a havast, elmondta, hogy több mint 80-szór járt a havason, azon az éjszakán amikor a turistaházat felgyújtották fenn volt a házban. Hajnal tájt ébresztették, hogy ég a ház ! Szomorú látvány volt ahogy a ház égett, a meglepetés az volt, hogy a házhoz elég távol levő kis ház is égett, tehát azt is felgyújtották. Az indok az volt, hogy a kémény miatt keletkezett a tűz. Zoli bácsi azt is elmondta, hogy a konyhában nem volt begyújtva, később az a hír terjedt, hogy állítólag a  konyha felelősének hiánya volt és ezért kellett a háznak leégnie, hogy a bizonyítékok megsemmisüljenek. Állítólag arra ítélték, hogy építsen egy menedékházat a havason. A kis menedékház felépült, a hozzávaló fa részeket helikopterrel  szállították föl. A leégett háznak a fal részei épen megmaradtak, csak a fa részei égtek ki. Amiről meggyőződhetünk  az alsó fotón. Nem lett volna könnyebb a ház alsó részét kijavítani, és egy tetőt ácsolni, tovább lehetett volna építgetni, de nem ezt tették.
1995-be voltunk fen a havason, fiatalokkal találkoztunk a háznál, azt mondták, hogy külföldi segítséggel kijavítják a leégett házat. A következő év tavaszán megint felmentünk a havasra, nagy meglepetésünkre a kis háznak nyoma sem volt  ! Leégett volna ? de tűznek nem volt nyoma, egy összetört mérleg volt ott ahol a ház állott, szanaszét ágyak, és mindenféle szemét hevert. Valakik lerombolták a házat. A mai napig sem tudtuk meg, hogy mi történt azon a télen.
A lelkes Molnár Zoltán nem tudta elviselni, hogy nincs menedékhely a havason. Ezért barátokkal összefogott és egy kis kunyhót barkácsoltak egy eldugott helyen, a kunyhót Zsuzsinak nevezték el. A vandálok viszont megtalálták és többször feltörték. Rövidesen a négyfalusi EKE épített menedék házat a havason, Kovács Attila kezdeményezésére.
Bartók Árpád a “BRASSÓI TURISTA” című folyóiratban a következőt írja, részlet :
az EKE a leégett Karpathenverein-ház helyén 1909 -be építette az első turista házát…
Érdekes megjegyeznem, hogy ennek az első EKE háznak  gondnoka már a Molnár házaspár volt” Továbbá Bartok Árpád leírja, hogy  1910-be  épült nagy turistaház gazdájának a Molnárt és feleségét választotta.  Ezt azért közöltük, mert felvetődött az a kérdés, hogy Molnár Zoltán nem-e volt leszármazottja  a “Molnár” házaspárnak ?
Archív fotó galéria:

December 7-én, pénteken Mikulás túrát szervezünk. Az időjárást figyelembe vételével határozzuk el a túra irányát és a végleges időpontját.
További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon, amit a kezdő lapon láthatunk.
A Katalin bál.
 A múlt szombaton, a  Máltai Szeretett Szolgálat által szervezett Katalin bálon vettünk részt.
A rendezvényen elég sokan vettek részt, ezért egy kissé zsúfoltság volt, de azért mindenki jól szórakozott. A zene is jó volt, de egy kicsit túl erősen volt kihangosítva.   Fari Tibor  vezette az eseményeket, a tombola kiosztása is rája hárult. Az egyik zene szünetet kihasználva, felléptek  a “Cenk alatti sétálók”  énekesei.

2018 november 24

A múltkori írásunkban a Brassóban működött SKV -ról emlékeztünk meg.
A negyedik turistaházukat a Nagykőhavason építették fel. Ez a ház 24 évig szolgálta a brassói és a csángó turistákat. A “BRASSÓI TURISTA” című folyóiratban BARTOK ÁRPÁD leírja: “a hétfalusi csángók igen nagy ellenszenvvel fogadták a szászok térfoglalását… 1908-ban leégett.” A csángók nem építettek turista házat a havason, az EKE és a BTE keretén épültek turista házak hajdanában.
Az archív fotón, a felsőn a BRASSÓI TURISTA  című folyóiratban az SKV menedékháza látható, ami az első volt a Nagykőhavason.
Mivel nagyon rósz minőségben jelent meg, dr. Szotyory Ildikó festményt készített róla, ami az alsó fotón látható.
A téli hónapokban a Brassó környéki hegyekben fogunk könnyű túrákat szervezni.
November  25.-e, Katalin napja. Üdvözöljük a Katalin nevű hölgyeket.
November  24.-én és 26.-án, Katalin rendezvényeken veszünk részt.

A múltkori túrával kapcsolatban:
Váratlanul télire fordult az idő. Az azelőtti héten még minden hómentes volt, most váratlanul megjött a tél. A Vereskő túrát egyelőre elhalasztottuk, nem a havazás miatt más célunk lett volna ott. A ködös, havas, beborult időben kellemesen sétáltunk Malomdombokról  kiindulva. A behavazott – ködös hegyek szép látványt nyújtottak, amit a fotó galériában feltöltött képeken láthatunk:

2018 november 17 – 18

Az archív fotó keretén a szász turista egyesületre emlékezünk. 1880 november 28-án Nagyszebenben alakult meg a Siebenbürgischer Karpathen Verein, SKV. Ra egy évre megalakult a brassói osztálya. Nagyon sikeresen működött, számtalan turista házat építettek a déli Kárpátok mentén, nagy részük leégett. A hajdani BTE-nek is voltak szász tagjai. A Hétlétrás szoros kiépítésében is volt részük. 1948-ban betiltották, vagyonukat elkobozták, sok üldözésnek voltak kitéve, nem csoda, hogy tömegesen kivándoroltak.2006-ban újra bejegyzik, kis létszámban, de tevékenykednek.
1881-ben az SKV  turistaházat épített a Királykőn, leégett.
1882-ben a Bucsecs – Malaest völgyében avatták a második házat, leégett.
1883-ban a Keresztény-havason építették fel a Sculerhütte nevű házat, leégett.
1884-ben a Nagykőhavas került sorra. A felépült kis faház szintén leégett.
1936-ban Julius Römer néven épült fel a következő és utolsó nagyszabású turistaszálló, a csodája az, hogy ma is létezik, többször bővítették. A fenti fotón a Sculerhütte házat láthassuk, jobboldalt a melléje épített Pavilonnal. Az alsó fotón a pompás turistaház siralmas helyét lehet látni. Érhetetlen ez a sok tűzvész, mi lehet az indítéka ?

November 17-én, szombaton, vagy 18-án, vasárnap, az időjárás függvényében, pénteken határozzuk el, hogy melyik nap megyünk a Veres-kőre. A túra vezetőt is akkor nevezzük ki.

A múltkori túrával kapcsolatban.
Brassóban működő SKV turista egyesületre emlékezve a  Keresztényhavasra kirándultunk, azért, mert ez volt és ma is az ők legkedveltebb kiránduló hegyük a Sculler.
Pojánából indultunk. Brassóból a pojánába busszal mentünk fel, ezt azért említjük, mert a jegy 5 lei,  a nyugdíjasoknak 50% kedvezmény van, de nyugdíjas jegy nemlétezik, hát nem zseniális ?  Úgy határoztuk, hogy a felvonóval megyünk fel és lejövünk gyalog. Itt is változás van a jegynél a tavalyihoz  képest. A felmenő jegy most 25 lel, fel és le 35 lei, ez azért van, mert mindenki gyalog megy le.
Nagyon szép időben volt részünk, mindenfelé szép kilátás, sajnos nagyrészt a Nappal szemben, ami a fényképezésnél volt zavaró. Ilyenkor, novemberben megszoktuk, hogy a hegyek már fehérek, most hónak nyoma sem volt, minden hómentes-kopár és átlag elég meleg volt. Ebédünket a Römer ház emeletes teraszán fogyasztottuk el, közben a hegyeket szemléltük, különösen a Nagy-Vánga érdemelt szépségben figyelmet. Kellemesen sétáltunk le  a Pojánába a Vörös úton.

2018 november 3 – 4; 10 – 11

A Brassói Turista Egyesület, BTE újra  megalakulásának a 13-ik évfordulójára  emlékeztünk. 2005 november 3-án hagyta jóvá a törvényszék az egyesület megalakulását.
A rendszer váltás után ez volt az első törvényesen megalakult magyar egyesület Brassóban.  Tulajdonképpen semmi új nem történt, egy betiltott magyar egyesület született újra. Hajdanában, 1927-ben alakult Brassói Turista Egyesületet,   Halász Gyula volt EKE elnök alapította.
Az archív foton BTE és az EKE  zászló felavatását láthassuk a Nogykőhavason a hajdani BTE turistaszálló romjain.
Mindenszentek napjánHalász Gyuláról a hajdani BTE alapító elnökéről és Székely Gézáról, a hajdani BTE turista titkáráról emlékeztünk meg.  De, továbbá megemlékeztünk Dr. Szikszay Jenő magyar szakos tanárról, aki a securitate áldozata lett. A BTE közössége részéről,  egy kis koszorúval díszítettük  fel sírjaikat és gyertyát gyújtottunk.
November 3-án, vagy 4-én valószínű, hogy flekkenezni  megyünk. Véglegesen pénteken döntjük el azt is, hogy hova megyünk.

A múltheti túrákkal kapcsolatban, Sepsikörispatak, Kálnok és Árkos.

Sepsikörispatak. A múltkor elkezdett túrát folytattuk, mivel,  hogy már korán sötétedik nem tudtunk mindenhova eljutni. Egyenesen a falutól a 2,5 km levő Vadas erdőben mentünk a Pisztrángos fogadóban. ( Casa cu flori ) Miután jó ízűen elfogyasztottuk a frissen elkészített pisztrángot, túravezetőnk, Ütő László elkalauzolt a pisztrángos tavakhoz, azt is elmondta, hogy a medvék valóságos ösvényt tapostak a tavakhoz, amin mi is jártunk,  majd a meredek hegyoldalon lévő barlangokat mutatta meg.  Egy gyönyörű környezet, ide még ellátogatunk.

Kálnok. Három km-re van, korszerűsített  úton lehet megközelíteni.
A kőkerítéssel körülvett református templom a falu bejáratánál áll, mellette a fából készített harangláb, szembe vele   Dr. BEDŐ ALBERT  1839 – 1918  mellszobra. A magyar erdészet atyja. A faluban két fából készített harangláb van, a második harangláb az unitárius templom mellett áll, temetőjében egy 300 éves tölgyfa található.
Fotó galéria :

Árkos. Árkoson figyelemre érdemes a református templom, mellette a hősök emlékműve, az unitárius vártemplom, a neogótikus Szent György-sírkápolna. Továbbá a falu nevezetessége a báró Szentkereszti kastély.  A park bejárati kapuját, kétfelől oroszlánok őrzik. A kastély  a Művelődési Központnak a helye. Nem látogatható.
November 4-én, Károly napján flekkent sütöttünk a Sipoly völgyében, a vízesés közelében. Piszár Károlyt a BTE törvényes alelnökét névnapja alkalmából  köszöntöttük fel.
A november 10-ére, vagy 11-ére tervezett túrát pénteken határozzuk el az időjárás függvényében.