Daily Archives: July 4, 2019

2019 július 6 – 7

sam_0005-001 img_4721

Túráinkat az esős időjárás miatt kellett változtassuk, vagy elhalasszuk. Most a beállott nagy meleg, strandidőt kell, hogy figyelemben vegyük. A Bodzavidékére tervezett túrákat egyelőre elhalasszuk. A szombati, vagy vasárnapi túrát pénteken határozzuk el, most a nagy meleget kell figyelemben vegyük.

A múltkori túrákkal kapcsolatban. A honismereti túránk útvonals:  Aldoboly – Sepsiszentkirály – Előpatak – Árapatak – Csókás – Veczer természetvédelmi terület.
A túrákat vasárnapra halasztottuk. Jól időzítettünk,  nem volt olyan nagy meleg, fújt a szél az égboltot szép bárányfelhők díszítették. Túránk fő célja Szentkirály és a Csókás volt.
Ezeket az említett helyeket már többször bejártuk, de mindig lehet találni valami újat. Szentkirályon három éve jártunk, a Dugász völgyében kirándulgattunk, kimásztunk a tetőre is ahonnét szép kilátás tárult elénk. A völgy fő érdekessége az 1860-ban épült viaduktszerű boltíves kőhíd volt. Most miután elhagytuk a falut a Dugász irányában egy hatalmas kőhídhoz értünk, de tovább nem volt út, csak egy megszáradt sáros hegyoldal. Mindjárt megláttuk a kék ponttal jelzett fát, hajdanában szekérút vezetett Előpatakra. Ez a szekérút már nincs meg. Az említett kőhíd a völgy mély árkát hidalta át. De hol-van az említett kőhíd ? Hamarosan rájöttük, hogy annak a kőhídnak a tetején állunk, hát ez nevetséges volt. Az említett kőhidat  lebontották és újjá építették, mivel a híd a falunak egy szimbolikus műemléke volt. A régi hídon egy emléktábla volt a következő felirattal: ” Isten segedelme által építtetett Szentkirály község saját erején és költségén. 1860 . év.” Ezt a táblát nem helyezték vissza. Kár. A völgy bejáratánál lévő kis vízesést is megnéztük, elég nehéz volt oda lemászni, de megérte. Továbbá a református templomot néztük meg, A templom előtt István király mellszobra és egy kopjafa áll, az 1920-as évre emlékezve.
Mivelhogy még máshova is elakartunk jutni, az unitárius templomot nem néztük meg, ezt majd egy más alkalommal látogassuk meg. Tovább menve Előpatakra, majd Árapatakra értünk. De mivel ezekben a községekben már többször jártuk tovább mentünk és Árapatak és Erőzsd közötti természetvédelmi területet csodáltuk újra meg.
Kisgyörgy Zoltán geológus a következő képen jellemzi: “A falutól keletre fekvő Retkes-árokban vastag rétegeket képeznek a Dreissensia Vivipara nevű csiga és kagylókövületek. Korukat mintegy 3- 4 millió évre becsülik. ” A Bükkúti-homokbányából ősállatok maradványai kerültek elő a Székely Nemzeti Múzeumban láthatók.
Kagylókat – csigákat már többször fényképeztünk, most a löszfalra figyeltünk. Sajnálatos, hogy a környék tele van szeméttel, ami megalázza a leletet,  elgondolkoztató az a tény, hogy ezt a millió éves – értékes leletet nem becsülik meg. Érdemes volna bekeríteni, hogy a vandál turisták ne tudjanak kárt tenni !  Elhatároztuk, hogy fogunk  szervezni egy takarító túrát.
A fotó galéria keretében a három évvel ezelőtt készült képeket is láthassuk.