Monthly Archives: October 2019

2019 november 2

Mivel a hétvégén Mindenszentek napja van és ráadásul rossz időjárást jósolnak, a sírokat is rendezni kell, e miatt, esetleg egy rövidebb őszi sétatúrát szervezünk szombaton.

A múltkori túrával kapcsolatba. A Bucsecs-hegység. Király esztena  tisztás, Ferenc József szikla. Ez a túra tulajdonképpen a hónap elején szervezett túrának a folytatása.
Az esztena tisztásra, most az 1400-as turista szállótól ereszkedtünk le a tisztásra  több szerpentinből álló úton. Ezen az úton még nem jártunk. Ezért érdekességből megemlítjük, hogy a szállótól nem messze az Ana-szikla  kápolnát találtuk, lejjebb egy szép vízesés díszelgett az úton. Innét nem messze, egy jobbra térő nagy kanyar után (megjegyezzük, hogy a régi 1400-as szállóhoz vezető úton vagyunk ) egy nagy viadukton áthaladva, egy szép, autóval is jól járható úton kiértünk a Király esztena tisztásra.
Ezt a tisztást, nem tudjuk, hogy az egészet, vagy részben egy bank tette rá a kezét. (Hogy melyik bank, azt most nem áruljuk el). Mindent lebontottak és egy nagy részt elkerítettek és drót kerítéssel  zárták körben, ahol nagy termetű kutyák vicsorították a fogukat. A tisztásról egy széles, enyhén emelkedő út vezetett a Ferenc József sziklához.  Ezt az utat drót kerítéssel lezárták. Az ide látogató tömeges turisták egy nagyon meredek, úton tudnak csak  feljutni a sziklához. A múltkor amikor itt jártunk az út sáros volt nem tudtunk feljutni a sziklához. Most szerencsénk volt. Egy fantasztikus látványban volt részünk. A Ferenc József szikla tetején kilátó van a Prahova völgyére. A sziklára korlátokkal ellátott lépcső vezet fel, amit a közölt képen láthatunk. A sziklától balra, szintén van egy korláttal körülvett kilátó, innét viszont jó rálátás van a Ferenc József sziklára.  A szikla közepén, jó magason díszeleg egy dombormű, ami három személyt ábrázol, köztük Ferenc Józsefet. Ha a domborműt jól megfigyeljük, akkor észrevehessük, hogy puskalövést adtak le rá, vagy nyolc golyó vájt lyuk látható. Valószínű a függőleges falon nem tudták eltávolítani a táblát, maradt a lövés.1897-ben Ferenc József baráti látogatást tett Szináján. Ennek az emlékére készült ez a alkotás 1299 m. magasságban. Érhetetlen, az osztrákok sosem bántották a románokat, akkor miért volt ez a nagy gyűlölet, a háború szüleménye volt ? Szerencsére ma  már más a helyzet.
Fotó galéria.

2019 október 26 – 27

Itt van az ősz, itt van újra…  Petőfi Sándor.
A hétvégére, 26 szombatra, vagy 27 vasárnapra tervezett kirándulást pénteken határozzuk el. Az időjárást tekintve tovább folytatódik a hűvös, de napos időjárás. A javasolt túra : Bucsecs hegység, az 1400-as turista szálló kiinduló helység.

A múltheti túrával kapcsolatba. A kanyargós Olt mentén, a Vámoshídpuszta és Erősd között.
Reggel szép napsütéses időben érkeztünk meg Vámoshídra. A hegyek felé tekintve, csak azt láthattuk, hogy mindenfelé gomolygott a köd az Olt mentén. Ez arra engedett következtetni, hogy szép idő lesz, és valóban gyönyörű – napsütéses időben volt részünk. Az éjszakai harmattól a fű locsogott a víztől és még délre sem akart felszáradni. A magasba, a felhőtlen égen vadkacsák szálltak, de a folyó felől is sok helyen lehetett hallani a kacsák hápogását. De sajnos nem kívánatos látványban is volt részünk, mindenfelé szemetek tornyosultak.      Árapataktól Kelet felé Vámoshídig  összefüggő hegymagaslat húzódik. Csókás — Tiszk-hegy — Veczer-sziklája — Őrhegy.  Mi a vizes fűben a Veczer érdekes sziklájáig mentünk. Nagyon szép  a szikla környékén levő homokkő hegyek. A sziklán érdekes rések vannak, amely valamelyikén belehet jutni az úgynevezett Rés-barlangban. A sziklához legendák fűződnek, állítólag Rózsa Sándor  barlangja volt. A hegy tetejét tavasszal az árvalányhaj díszíti.    A Csókáson lévő lősz-falba több millió éves csigákat és kagylókat lehet megfigyelni, gyurgyalagok  fészkelő helye is. Árapataktól — Vámoshídig természetvédelmi terület. Virágot szedni és tűzet gyújtani szigorúan tilos!
Az Olt partján a piknikezéshez több tűzhely közül válogathatunk. Piknikezés közben élveztük a csendet, emberrel, állattal nem találkoztunk. A csendesen folydogáló Olt, csak egyes helyeken zúgott-csörgedezett, jelezve a létezését. A folyó partját , szép őszi növényzet – fák díszelgett, sok helyen benyúlva a folyóban.

2019 október 16

Október 16-án, szerdán a kanyargós Olt folyó partjára kirándulunk, A Csókás-Veczer természetvédelmi terület közelében.
Az Olt partja ilyenkor ősszel csodálatos. Piknikezésre is sor kerül.
A múltkori túránkkal kapcsolatba. Alsórákosi természetvédelmi terület.
A rákosi túrák keretén a bazalt oszlopok — Smaragd-tó — salak-bánya csodálatos vidékét jártuk be.
Alsórákos környékén csodálatos, természeti kincseket lehet bejárni, mint például :
Rákosi-Tepő  —  Ürmösi-Tepő  —  Bazalt-oszlopok  —  Smaragd-tó  —  Salak-bánya  —  Kőbánya  —  Dacitufa-bánya  —  Függőkő  —  Kárhágó  —  Durdulya-szikla  —  Solyom-kő  —  Holló-kő  —  Ágas-kő  —  Mihály-kő  —  Hasad-kő  —  Boroszlános-sziklák  —  Fekete-hegy  —  Sós-kút  —  Csörgő-vízesés  — Tolvajos-barlang  —  Bethlen  várkastély, és még sorolhatnánk tovább.
Majdnem minden évben felkeressük e szép vidék környékét. A felsorolt turisztikai látványosságokat már többször bejártuk. Ahogy említettük a bejárt természeti érdekességeket a fotó galériában láthassuk.
Fotó galéria, Bazalt-oszlopok és környéke:
Fotó galéria, Smaragd-tó:
Fotó galéria, Salak-bánya:

2019 október 9

az-aradi
Elöljáróban, október 6.-án  fejhajtással emlékeztünk az aradi vértanúk 170-ik évfordulójára.
Magyarországon ez alkalommal szép ünnepélyt szerveztek, amit a Duna televízió részletesen közölt. Ez a ünnepély az erdélyi jobb magyarok ünnepe is. A televízióban közölt szép ünnepélyt  meghatottan  néztük végig és a hősök neveit a szívünkbe zártuk.
Túra jelentés.
Ahogy közöltük, a szombatra tervezett rákosi túrát az esős időjárás miatt elhalasztottuk hétfőre, de sajnos hétfőn is rossz időben volt részünk. Ezek szerint reméljük, hogy szerdán végre elmehetünk a többször elhalasztott túrára, Rákosra.

2019 október 7

Mivel, szombatra megint esős időjárást jósolnak, ezért a legközelebbi túrát hétfőn 7-kén,   Amália napján szervezzük meg. A  túrára a már többször járt, kedvelt  Alsórákos  környékét  javasolják.  Mint például a Tepők – salakbánya – kőbánya – fenyős-tó – bazalt oszlopok, a vár stb.

A múltkori túrával kapcsolatban.
Király esztena tisztás, 1235 m. – Ferenc József szikla.
Azugából és Busteniből-bejártuk a Báj-hegységet – Szinájából a Peles-kastélyt és az Anna sziklét. Szintén Szinájából a Furnica és a Varfu cu Dor csúcsait. Még egy célpontunk marad: a Ferenc József szikla.
Király esztena tisztást több úton lehet elérni:
Peles-kastélytól, a királyi ösvényen, a kék sáv jelzésen, Poiana Tapuluj felől a sárga pont jelzésen, az 1400 m. turista szállótól a régi úton.
Mi a királyi ösvényt választottuk, amely közvetlenül a Peles-kastélytól indul.  Ez a ösvény lapos kövekkel van kirakva, kb, 1 m. szélességben, fel egészen a szikláig. Lépcsők is vannak.  Az út hossza kb. 4 km. lehet. Ez a kövezett út, úgy felénél a kék sávval jelzett úton folytatódik, szintén szépen kirakva lapos kövekkel. Idáig az erdőben kellemes séta, viszont tovább kemény, meredek, nem séta, hanem jó mászás következik egészen a forrásig. A kanyargós úton a kastélytól  kb. 50 szerpentint kell bejárni, megmászni.
A sziklán sok látnivaló nincsen. Hajdanában korlátokkal szegélyezett meredek ösvényen lehetett a szikla tetejére feljutni. A sziklán, jó magason egy színét vesztett tábla hirdeti  a királyok arcképét.
A sziklától a táj gyönyörű, fantasztikus kilátás nyílik a Bucsecs-hegység gerincére, a kereszt is látszik.
Úgy határoztunk, hogy ide még eljövünk, de természetes más úton.