Monthly Archives: September 2016

2016 október 1

A szeptember 24- én, a Várnicára szervezett túra elmaradt. Egyrészt azért, mert esős- hideg idő volt, másrészt a földrengés miatt.
Szeptember 24-én, éjjel két órakor 5,3 erősségű földrengés rázta meg Brassót. Arra ébredtünk fel, hogy valaki ringassa az ágyat és csörömpölteti a csillárt. Ez a valaki a Föld rengése volt. Nem tudjuk, hogy menyi ideig tartott, mert miután felébredtünk  a rengés már kezdett gyengülni. Az olasz földrengésre emlékezve, attól tartottunk, hogy esetleg jöhet egy erősebb rengés is. Az ijedség és fáradság miatt, nem volt kedvünk a túrázásra, a szeretteinket kerestük meg.
Brassóban utoljára 1977-ben volt földrengés, szintén éjjel. akkor az erősség majdnem 7-es erősségű volt. A könyvszekrényt kellett fogni, hogy ne boruljon le, vitrinben minden felborult, a falak megrepedtek. Tettünk egy kísérletet, egy deszkára üvegeket tetűn, a deszkát kezdtük dönteni, meglepő volt, hogy az üvegek nem akartak felborulni. ? !
A Vörösmarti szász evangélikus vártemplom tornyán egy hatalmas repedés keletkezett. A megrepedt torony lebontását javasolták, nem bontották le, hanem befalazták, kijavították. A torony most  tavasszal 39 évre rá egy éjjel  leomlott.
Október 1-én, szombaton Teréz napján a várnicai (Várhegy) túrát szervezzük újra.  A túra keretén Kisborosnyón ellátogatunk a SZÉKELY-MAGYAR TÖRTÉNELMI EMLÉKPARKBAN,
SISSY-HÁRSFA KÖRÖND kopjafa emlékparkban.
Túravezető: Szotyory György
Reméljük, hogy jó idő lesz.

2016 szeptember 24

Szeptember 24-én, szombaton, Gellért napján a Várnicára kirándulunk.
A Nagypatak völgyéből indulunk el a patak  mellett elég meredek úton. A völgyben lent, erős kénes forrás található, a helybeliek féltik ezt a forrást,ezért a forrást eltakarják. Rövid mászás után kiérünk a Komlos-tetőre. Mielőtt a tetőre érnénk, jobbra kőgombákat, láthatunk némelyek emberi arcra emlékeztetnek. Ezeket a sziklákat elég nehéz megtalálni. A tetőn út elágazás találunk. Mehetünk a Rétyi Nyír, Szatyvai-vár, Borz-vár  felé.
Túravezető: Szotyory György
Rossz idő esetén a túrát elhalasszuk.
A múltheti túrákkal kapcsolatban.
A múlthéten Uzonka fürdő környékén kirándulgattunk, majd Kisbaconban  folytattuk a kirándulást és Benedek Elek emlékeit látogattuk meg.

Uzonka fürdő egy gyönyörű völgyben fekszik a Nagy- Murgó alatt.
Ahogy beértünk a fürdőre, mindjárt felfigyeltünk a Nagy-Murgó-hegy vulkanikus kúpjára. Egy gyönyörű látvány fogadott. Nem volt szándékunk megmászni a Murgót. A célunk a Pisztrángos-völgyi borvíz forrás mésztufakúpja volt, amit rövid keresgélés után meg is találunk. A keresésben kisegített a berecki származású, fiatal pásztor. Elmondta, hogy még van ehhez hasonló forrás és vízesés is van.  Ilyen gyönyörű, természetes érdekességet, csak ritkán lehet találni, de amit itt látunk, nem valószínű, hogy még van egy hozzá hasonló.
A pisztrángos völgyben, kb. 8 m. magasságban van  egy kálcium tartalmú borvíz forrás. A mésztufa kúpján, egy kis árkocskában  végig-folyik a borvíz, e vájat kb. 10 m. hosszú, miközben elszáll belőle a CO2. A mésztufa kúp széléhez érve vízesés formájában hull alá, miközben mossa a kúp oldalát és lerakja a kálciumot, ami megköti a fák behulló leveleit. A mésztufa egy likacsos, szerkezetű kartbonátkőzet, amely a lehulló falevelek körül halmozódik fel, a vízben oldott mészsók kikristályosodott formában a növényi részekre (falevelekre) rárakodnak.
Uzonkafürdőn még sok látnivaló van. Pl. a lápos, jelzett turista utak vezetnek: Sepsibükszádra, Benedek Elek emlékházához és a Nagy-Piliskére. A fürdőtől 1/2 km. a Sötét-patak völgyében találjuk a legendás Kincses-barlangot.
Uzonkafürdőről Benedek Elek emlékházához látogattunk el. Az ott látottakat  nem lehet elmondani, azt látni kell.

Benedek Elek emlékparkja és emlékháza, amelyben szépen berendezett múzeum van. Benedek apó tevékenységeit, életét unokája ismertette, aki az emlékházban lakik.

2016 szeptember 17

Mivel beköszöntött a  szeptemberi hónap, a Brassói Turista Egyesület keretén emlékezünk Halász Gyula tanárra, a hajdani Brassói Turista Egyesület megalapítójára, születésének 145-ik évfordulója alkalmából.
Halász Gyula BTE alapító elnök 1987 szeptember 11-én született Csetényen.
Továbbá emlékezünk Székely Gézára, a hajdan Brassói Turista Egyesület turista titkárára aki elsőként írta le a Nagykőhavast magyar nyelven 1936-ban, elhunytának 29-ik évfordulójának az  alkalmából, 1987 szeptember 14 Csíkszereda.

Szeptember 17-én, szombatra, Róbert – Zsófia napjára több túra javaslat is van. Ezért a túrát az időjárás függvényében határozzuk el pénteken 16-án.

A múltheti túrákkal kapcsolatban:
Szombaton Sepsiszentgyörgyön, vasárnap kihasználva a jó időt a Kincses völgyben kirándultunk.

Sepsiszentgyörgyön  a református vártemplomot néztük meg, majd délután az Erzsébet parkban nagy meglepetésünkre a kivirágzott tavirózsákban gyönyörködhetünk, teknős-békákat is láttunk úszkálni a vízben, majd a múzeumban mentünk, de sajnos zárva találtuk, ezért Gábor Áron rézágyúját egy más alkalommal nézzük meg. Továbbá kellemesen sétáltunk a városban.
Vasárnap, a Kincses-völgyben kirándultunk, majd kimásztunk a Pogány-sziklákhoz, templomhoz.
A Kincses-völgye, mindjárt egy kis szorossal kezdődik, a Szoroskával.  A szoros bejáratánál jobbra térve a Gödör-völgyben, a piros pont jelzésen, egy elég nehéz kimászón feljuthatunk az Arany lik-hoz, ha a patakot követjük, akkor a Keresztényhavas Szikla kapujához érünk. A szorosban tovább menve, jobb oldalt egy meredeken befolyó kis patakot-csermelyt  láthatunk, ez a Aranyos patak, kár, hogy a szárasság miatt nagyon kevés az “aranyos” víz benne. Kiérve a szorosból a Szarvas tisztásra érünk, melyet bal oldal a Kincses magaslat határol. Ezen az úton a kék sáv jelzésen az Ördög-sziklát érintve feljuthatunk a Pojánában, de a Pogány-sziklákhoz is.
A Szarvas-tisztásról egy kék ponttal jelzett rövidebb úton is fellehet jutni a Pojánában, egy másik kék ponttal jelzett úton a rozsnyói barlanghoz majd Rozsnyóra lehet jutni, ez az út viszont már nem járható !
A Pogány-sziklákhoz elég későn értünk fel. Itt már sokszor jártunk, de mindig találunk valami újat. A különböző alakú bizarr sziklákban gyönyörködtünk, majd a sziklás kilátón a Keresztényhavas félelmetes alakzatait láttuk. A barlang bejáratát is megnéztük.

2016 szeptember 10

Szeptember 10-én, szombaton, Hunor napján, honismereti túrát szervezünk Sepsiszentgyörgyre. A Székely Nemzeti Múzeumban megtekintjük Gábor Áron eredeti réz ágyúját, továbbá az aradi vértanúk emlékére állított tizenhárom kopjafát, majd a református vártemplomhoz látogatunk. További sétákat teszünk.
A reggeli vonattal megyünk.
Túravezető: Szotyory Mária
Rósz idő esetén a túrát elhalasszuk.

A múltheti túrával kapcsolatban.

A múltheti  túra célpontja a Királykő Szakadék-völgye volt. Mivel utunk a Remetehegy-nyergén vezetett keresztül (seaua Chiliilor, 1100 m). Itt meglátogattuk a Szent Piroska  kápolnát, ez egy kis templom és a  Remetehegyi kápolna-barlangot, majd kb. egy 100 m-es kapaszkodón kiértünk a sziklás Remete-hegy alá egy szép tisztásra. Innét gyönyörű kilátásban volt részünk a  két szakadék-völgyre, a Dianára, a rét tele volt mindenféle gombával. A társaság úgy döntött, nem megyünk tovább, gombászunk. A szakadékig  kb. 20 percet kellett volna menni. A szakadékot megtaláljuk máskor is, de a gombákat nem. Volt aki mégis elindult a szakadék felé, de lemondott a tovább menésről, mivel az útban mókussokkal találkozott. Egy barátságos mókus meghívta a fa oldalán lévő ceruza vastagságú ágra mogyorót uzsonnázni.
A mókus meghívását nem fogadtuk el, viszont lent a kápolnánál a pap szeretettel meghívott bennünket egy tejára, ezt elfogattuk, máskülönben nagyon kedvesek voltak. Mindent megnéztünk, a szakadék túrát egy közelebbi időpontban szervezzük újra.
A túrán 150 fényképet készítettünk, ezekből mutatunk be egy párat:

Megemlékezések:
Elöljáróban PIALOGA PÁLRA, 1924 – 1995 emlékezünk
Az Erdélyi gyopár 1995 / 4. Nagy Béla a brassói  EKE fiókosztály megalapítója a következő képen méltassa PIALOGA PÁLT:
    “Bár a halál egy természetes biológiai folyamat, mégis megrendítő azok számára, akik életben maradnak. Ilyen körülmények között kísértük el utolsó útjára Brassóban a mindenki által ismert 71 éves Pali bácsit. Élete nem volt viszontagságoktól mentes, a háború hazájától távolabbi tájakkal is megismertette és minden vagyonától megfosztotta. Nemes szíve felfogta és érezte, hogy az ő helye a fenyvesekkel borított, a Kárpátok magas bérceivel koszorúzott Cenk alatti városban van. Mint Léhman Károly bácsi nagy természetjáró mostohafia, egész életében imádja a természetet. Emberi tulajdonságai nem mindennapiak voltak, ha arra gondolunk, hogy életében jót tett mindenkivel, élettapasztalata párosult szegénységével, becsületessége példaképpen szolgálhat mindenki számára.
    Az E.K.E. 1991-es újraindulásának lelkes szervezője, egyben a megválasztott Vezetőség ügyintézője volt. Igazi túravezető, mintaképe a mai nemzedéknek. Kívánjuk, hogy így maradjon meg valamennyiünk emlékezetében.” NAGY BÉLA

Továbbá:
BENEDEK SÁNDOR 1922. 08. 15.
CZÁRÁN GYULA, a nyugati hegység apostola, 1847. 08. 23.
A Brassói Turista Egyesület megalakulása az E.K.E. ből 1927. 08. 31.