Monthly Archives: May 2018

2018 június 4

Az archív fotón a Szent Erzsébet dóm látható, Kassán.

Június 4.-én, hétfőn, a most virágzó  turbán liliom csodálatos virágait keressük meg, Alsórákos környékén. Reméljük, hogy az időjárás nem fordul esősre, igaz, hogy az esőre már  nagy szükség lenne.
Túravezető Piszár Károly.

A múltkori túrával kapcsolatban.
Az Úz-völgyi túrát,  szerda helyett szombaton szerveztük meg. A túra fő célja a 2015 március 21 épült  Boldogasszonya-kápolna volt.
Erdély-ország egyik gyöngyszeme az Úz-völgye és ez a kápolna.
Nem olyan könnyű bejutni az Úz-völgyében, mivel a völgy bejáratát egy magas hegy zárja el. Rövid, meredek szerpentineken lehet feljutni a majdnem 1100 m. magas Rugát-tető  nyeregben, ahonnét azonnal, enyhén  ereszkedni kezd az út Csinód felé, amit kb. 4 km. után érünk el, elég jó minőségű kövezett úton. Első célunk a kápolna megtekintése volt. Úgy határoztunk, hogy hazafelé menet állunk meg a Rugát-tetőn és akkor megkeressük a Csonka-keresztet is.
Csinód, 1000 m. magason fekvő szórvány település. A kápolna 1 km. távolságra van a csinodi fatemplomtól, egy meredek virágos rét felső részében.
A kápolna alkotója a Sepsiszéki Nagy Balázs fogadott, nagy szeretettel.
Nagy Balázst, 2014-ben villámcsapásos baleset érte. Az eszméletét vesztett beteg ágyából felépült, amit Szűz Mária csodatevésének tulajdonított. Megálmodta azt a elhatározását, hogy   köszönetképpen ökumenikus,  Boldogasszony-kápolnát épít az Úz-völgyében. A kápolna felépítését sokan támogatták. A Boldogasszony-kápolna elkészült.
A kápolna nyolc szögletű, kör alakú. Minden sarokban egy ágas fenyőfa oszlop áll, közöttük a falak szintén félméteres  fenyőfa rönkökből, kötő anyaggal van felépítve. A bejárati ajtóval szemben a szűzanyát áldott állapotban, mosolygó arccal láthassuk.  Két ablaka van. Egy érdekes tükröződés következtében a Szűzanya megjelenik… csodálatos látvány. Említésre méltó a harang láb is. A tetején a református gömb, alatta a kis harang, szép csodálatos alkotás.
Elbúcsúztunk Nagy Balázstól és a Rugát-tetőn álltunk meg. A Csonka-keresztet hamar megtaláltuk, amit 1938-ban állítatott Fodor Dávid. A kereszten lévő felírat nehezen olvasható.
A kereszt felirata:
Dicsértessék a Jézus Krisztust.
Te nem segítettél jöttünkben, segíts és áldj meg visszatérésünkben.
Ámen.
Állíttatta Istennek dicsőségére, embereknek tiszteletére
Csekefalvi Fodor Dávid 1938.
A kereszttől a piros sáv jelzésen kimásztunk a Csécsed-csúcsra 1193 m. A csúcson minden felé hegyeket lehetett látni. Innen tovább az Óriás-tetőre vezet a jelzés. A kereszttől  Dél irányban a jelzés a Nemerére, Járos-tetőn lévő elágazásnál a kék jelzésen a Nyerges-tetőre lehet eljutni.
A kápolnával és a Rugát-tető és a Csécsed csúccsal kapcsolatos képek:

2018 május 23 – 26

Elöljáróban tudatjuk, hogy Brummer Klára (a BTE egyik alelnöke) édesanyja 87 éves korában elhunyt. A Brassói turista Egyesület közösségének a nevében őszinte részvételünket fejezzük ki  Klárinak és a gyászoló családnak.
Nyugalma legyen csendes, emléke áldott.

Az archív fotókon a Rila-hegységben, (Bulgária) készült képeket láthatunk. A csúcs jelző táblát, Musala csúcs, 2925 m.  és csúcs alatt egy befagyott tavat, augusztusban.

Áprilisban az Őr-hegyre kellett volna kiránduljunk, de az álladó esőzés miatt a túra elmaradt. Akkor azt határoztuk, hogy a túrát az Őr-hegyre akkor szervezzük újra, amikor virágzik a vadrózsa.
Május 19-én, pénteken az Őr-hegyre kirándultunk, a vadrózsák már virágzásban pompáztak. Volt amin gyönyörködjünk, gyönyörködtünk is, hiszen minden felé vadrózsák lengették ágait a nagy szélben. Volt ott, rózsaszínű, piros és fehér színű. Az Olt töltésén haladtunk, Vámos-hídjától kiindulva, mindenütt a rózsákkal szegélyezett úton, majd egy szekér úton mentünk ki a hegyre, ahol hajdanában egy megfigyelő emelvény állt, körben a földben ásott rögzítők még megvannak. A  Barabás csúcson a kereszt már nincs meg, viszont a lövész árkok megvannak, itt ütközet volt. Egy rózsákkal szegélyezett úton jöttünk le az Olt partjára.
A nagy szél hatására érdekes felhő alakzatok jelentek meg az égen, ezt is élveztük.
 A valóságos virágos kertről készült képek:

2018 május 23

Elöljáróban, a volt magyar szakos tanárunkról dr. Szikszay Jenőről  emlékezünk meg.
Dr. Szikszay Jenő 1921 október 19-én született, 56 éves korában hunyt el 1977 április 11-én. Foglalkozása, magyar szakos tanár, irodalom történész. Az Áprily Lajos Főgimnázium magyar tanára volt. Az akkori kommunista rendszer rósz szemmel nézte, magyar tanársága miatt. Semmi rosszat nem követett el, csupán a kötelességeit tejesítette mint magyar tanár, ez fájt az akkori rendszernek, többször beidézte a titkos rendőrség. Megfélemlítették, üldözték, titokzatosan hunyt el, amiben az ellenségei keze benne volt.
Nála a magyar órák azzal kezdődött, hogy a diákokkal egy népdalt énekeltetett el. A legkedveltebb éneke: “Rámás csizmát visel a babám”….  Aki megtanult 10 Petőfi Sándor verset az kapott egy tízest. Mint irodalmi történész sokszor figyelmeztetett arra, hogy nem minden van úgy, ahogy a könyv írja. A szülök feljelentették.  Mint osztályfőnök 1976-ban tartotta az utolsó érettségi találkozót  Brassóban május 23-án, az Áprily Lajos Főgimnáziumban. Ez volt az utolsó találkozója a diákokkal. Senkit nem bántott. Jó indulatú, kedves tanár volt, nagyon szerettük. A postaréti temetőben alussza örök álmát a két fia mellett,  nyugalma legyen csendes, emléke áldott.

Sipos Lajos magyar szakos tanár dr. Szikszay Jenő tanítványa volt az  Áprily Lajos Főgimnáziumban.  A most már nyugdíjas  Sipos Lajos kb. 2010-ben, kezdeményezte, hogy az iskolában állítsanak ki egy Szikszay emléket. Felvette a kapcsolatot az 1960-ban végzett növendékekkel  és elkészítették az emlék táblát, Oprisról és Szikszay-ról.  Az iskola akkori igazgatósága megtagadta az emléktábla kihelyezését az iskolában. Sok huzavona, meg szóválás után, csak 2013-ban engedélyezte az igazgatóság tábla kihelyezését az iskolában a főbejárati ajtó  mögött a falon. Ciprian magyarul is jól beszélő katolikus pap szentelte fől az emléktáblát.
BTE támogatta Sipos Lajost mint az egyesület kultú-felelősét, és a túra hirdetés keretén, hirdette az avatási ünnepélyt, mivel a Brassói Lapok-ban  nem jelent meg ez a ünnepély. A BTE hirdetésére gyűltek össze egy páran.
Elgondolkoztató az a tény, hogy az iskola igazgatósága és tanári kara részéről senki-se jelent meg az avatási ünnepélyen? De mégis volt egy becsületes személy, aki megadta a tiszteletet a sokat szenvedő tanárnak és részt vett az ünnepélyen, ez nem volt más mint az iskola gondnoka.
Az avatáson készült képek.

Május 23-án, szerdán, a Csíki-havasokban az Úz-völgyében az Úz-folyó felső folyása mentén  egy szórvány települést látogatunk meg  a szép nevű Csinodot.  2015 március 24-én avatták fel a Boldogasszony-kápolnát, abban az időpontban, amikor a Csíksomlyói Madonna 500-adik évét ünnepelte. A búcsúra nem megyünk, itt fogunk róla megemlékezni
Az időjárás előrejelzése szerint, minden napra esős időt jósolnak, lehet, hogy halasztás lesz.
Túravezető Brummer Klára
A múltkori nárcisz túrával kapcsolatba, Sárkány környékén.

Dumbrava Vadului.
Tudott dolog, hogy a nárcisz úgy a ritka cserefa erdőkben, mint tisztásokon is megtalálható. A Vád település közelében 395 hektáron  honos a nárcisz. Szigorúan védett növény. Ott ahol tömegesen nyílik be van kerítve, nem látogatható ! Azok a helyek, amelyeket meghagytak a turistáknak, csak szórványosan   található a nárcisz. Képzeljük el, ha naponta százával jönnek a turisták, akik mindet letaposnak, akkor mi marad utánuk ? A turistáinknak a gyenge nárcisz látvány csalódást okozott, de azért szép volt a vidék. Eső nem esett, csak kullancsok hulltak ránk.
Ha nárcisz nem nagyon volt ,viszont a tömegesen virágzó akácfák gyönyörű látványt mutattak.
Délután ellátogattunk  Alsó és Felsővenicére a közeli Gürbova hegy alá, érdekes módon egy sétáló fácánt láttunk. Megjártuk “Velencét”, ahol borvizes fürdő működik.
Képek:

2018 május 16

Anyák napja alkalmából az édesanyákat üdvözöljük!

Május 10-én a madarak és a fák napjáról emlékezünk meg.

A múltkori túrákkal kapcsolatban.

A Bodzafordulói-hegység, Várnica.
Nagypatak. Turisztikai szempontból figyelemre méltó a központjában lévő ortodox templom. 1793-ban épült. Műemlék templom. Belsejét ikonok díszítik. A toronyban egy értékes kisharang van. Lakatos Mihály harangöntő mester öntötte, 1763-ban.
A falu utolsó házait elhagyva, elénkbe tárul egy “több ezer láb magas czukorsüveg-alakú hegy tornyosodik fel”, ahogy Orbán Balázs látta és írta le. A térségben több ilyen alakú hegy-magaslatok vannak. Ez a szemben levő hegy a Macskás, tőle jobbra  a Várbérc, vagyis a Várnica. A két hegy közötti mély szurdokvölgyben folyik a Bagoly patak-csermely, amely a mély  völgyben látványos kis zuhatagokat épített ki. A falu nevét viselő pataktól balra a Szereda tető magasodik fel. A patakban kénes forrás fakad, feljebb van a Várnica forrás, továbbá az Aranyos kút…
Várbérc tetején valamikor vár állott. A vár sáncait és a vár kútjára emlékeztető mélységet mi is megtaláltuk. A Várbérc alatt a déli oldalon, falutól kb. egy félórai járatra találjuk a Várnica nevű különleges alakú sziklacsoportot, és azt a sziklát, amit Ablaksziklának neveznek. A sziklák között egy ablak szerű mélyedés van, innét a név, de fő érdekessége a szikláknak  az, hogy több egymásra- mellé  “dobált” torz emberi arcokat lehet felismerni. Úgy a várról, mint az ablak szerű szikláról érdekes legenda van: az ablak tulajdonképpen egy ajtó, ami egy titkos bejárat, mögötte rengeteg felhalmozott kincs van.  Ez az ajtó hét esztendőre egyszer nyílik meg. Ha figyelmesen szemléljük az ablakról, vagy ajtóról készült képet, feltűnik, hogy a szemközti szikla, elválik a körülötte levő sziklától, mind ha nyitható lenne.  Orbán Balázs részletesen leírja úgy a vár mint az ablak szikla legendáját.
Ott-jártunkkor az erdő bejáratától, sárga háromszög jelzéssel láttuk el az utat a sziklákig. Az út felső része nagyon meredek, csúszós, veszélyes. Balra a csermely mély szakadéka,  könnyen belehet esni, óvatosan járkáljunk!  A szikláktól tovább a csúcsig enyhébb az emelkedő, tovább a szakadék mellett halad. Az úton tovább mehetünk Szacsvára. Miután elértük a vad rezerváció kerítését a kerítés mellett  jobbra térve kell fojtassuk az utat.  Egy szekér-utat érünk el, amelyből az első elágazásnál a balra térő lefelé haladó meredek úton érünk Szacsvára.
Fényképek:
Réty-Nyír.
Várnicáról hazafelé a Rétyi-Nyír gyönyörű égeresében mentünk. Csodálatos, virággal díszített hosszúkás patak szerű állóvizet találtunk. Sokszor jártunk a nyírben, bebarangoltuk minden irányban, de ezt a virág csodát még nem láttuk.  A vízben az apró virágok ezrei gyönyörű látványt mutattak. De inkább beszéljenek a fényképek.

2018 május 9

Az archív fotókon a Csalhó sziklaszálait láthassuk.

Május 9-én, újraszervezzük a nárcisz rezervációban szervezett túrát.  A túra változtatásra azért volt szükség, mert értesültünk, hogy a nárcisz később virágzik. A túra változtatás keretén a Várnicán és a Rétyi-nyírben  voltunk. (Ezekről a túrákról a jövőhéten teszünk említést)  Még egy sétatúrát szerveztünk a Salamon sziklái térségében.

A múltkori túrával kapcsolatban.

A Sípoly-völgye.
Föld-napjára szervezett  flekken  sütést nem a tervezett Kőba-völgyében mentünk, mivel a társaság azt kifogásolta, hogy erre ott nincs lehetőség, ezért a Sípoly-völgyében a sütésre kiépített helységet, ahol asztalok, padok, kiépített tűzhely van, kerestük meg a vízesés közelében. A Sípoly-völgye minden hónapban más arcképet mutat. Főleg a patak mentén figyelhető ez meg.
A Sípoly-völgyében készült felvételek, főleg a patak mentén:

A Salamon sziklák.
Ha a Salamon szikláit keressük meg, különös látnivalónk nem lesz, bár a sziklák látványa is szép látványt mutatnak, viszont ha közelebbről szemléljük a szikla falakat, sok érdekességeket láthatunk. A sziklákkal körülvett tisztáson, mindjárt két barlangot láthatunk, viszont a szikla falakban is rejtőzködnek barlang nyílások, de távolabb is nyílik egy érdekes barlang. Ahova meredek ösvény vezet. Az említett két barlangot, sajnos a turisták vécének használják.