Monthly Archives: June 2018

2018 június 30

Az archív foton a Szent Anna tónál volt imolát vagy kápolnát láthatjuk. A felvétel 1955 ben készült. A kápolna akkor nem volt romos állapotba, csak a tetőzete volt megrongálva ami a turisták műve volt. Leszaggatták a tetőről a fazsindelyt és tűzgyújtásra használták fel. A harangja is megvolt, a lelógó kötelet megrángatva lehet harangozni. Mi is harangoztunk.  Ezt a műemlék kápolnát lerombolták és a ma látható kápolnát építették a helyére.
 Kb. az 1930-as években tűzvész pusztított itt, az erdőség északi része leégett. A tűzvész nem tett kárt a kápolnában,  mind ahogy már említettük ezt a műemlék kápolnát emberi kezek pusztították el. Kár volt.

Valószínű, hogy a hétvégén a  Torjai-büdös-hegységben  fogunk kirándulni. A kénes barlangokat, Gyilkos-barlangot és a Buffogó-lápot keressük meg. A kirándulás útirányát véglegesen pénteken határozzuk el az időjárás függvényében. A túra változtatás sem kizárt. A Vápa-vár meglátogatása jöhet számításban.

A múltheti túrákkal kapcsolatban:
– Sepsibükszád a túsnádi-szoros, az Olt mentén Alsó-Solyomkő-vár, halas-tavak.
-Szent Anna-tó, kápolna.
-Bálványos – Torja.

Sepsibükszád – tusnádi-szoros.
Sepsibükszádon a Kárpitus panzióinál lementünk az Olt partjára és az állomást érintve a halas tavakig kirándultunk. Utunk folyamán megkerestük azt a helyet ahol hajdanában a    Likas-kő volt. A likas-kő sziklája már rég a folyóban omlott. Szép kilátás nyílik innét  az Alsó-Sólyomkő várára. A szikla tetején jól kivehető a falrakat. A vonatból többször figyeltük a halas tavakat azért kerestük meg. Szép, csendes környezet, itt nincs ivászat meg énekelés, csak halászok vannak.

A Szent Anna tó és a kápolna.
A tónál 1955 május 1-én voltunk először biciklikkel és a kápolna közelében  sátoroztunk. A tó körül hófoltok voltak még. Reggel arra lettünk figyelmesek, hogy a hófoltok medve nyomokkal lettek teli. Azóta számtalanszor voltunk a tónál, de Orbán Balázs mégiscsak előttünk járt ott.
Orbán Balázs írásából idézünk:
“Egyszerre váratlanul egy tisztásra érve, előttünk állott a havasoknak ragyogó szeme és mi elragadtatva, odabűvölve kiáltok : Oh milyen szép ! mily dicső ! – ennél nagyobb tó elég van, de szebb fekvésű, szebb környezetű bizonnyal kevés.
Áll itt is ez őseink által kegyelet tó partjain egy Sz.-Annának szentelt imola, hol nem régen még igen zajos és népes búcsút tartottak.”
A búcsúkat betiltották, az imola romos állapotba került. 1860-ban a Kászoni Mondó ember azt saját kezűleg igazította ki, a búcsú járatokat is felújította.
Orbán Balázs : ” Az imola egyszerű, minden építészeti becs nélkül, s mellette egyszerű fakereszt áll, melyen szénnel írt egyszerű felírat van :
“”Krisztus szenvedéseiről illik megemlékezni,””
És :
“”Dicsőség mennyben Istennek, béke, szeretet földön az embereknek.””
A Szent Anna-tóról két legenda is létezik, amit Orbán Balázs részletesen közöl.
A tó környékén sétálgató Sanyi nevű medvét befogták és elszállították. A tóhoz  17 óra után nem szabad lemenni. A térségben levő helységek az elszaporodott medvék mitt, nagy veszélyt jelentenek a turizmusra. Sok medvetámadásról lehet hallani.

Bálványos – Torja.
Bálványoson nem volt már sok időnk nézelődni. A volt szanatóriumnál egy hirdető panelon, egy boldog-asszony papucsa virág képen felhívta a figyelmet arra, hogy térségben ez a védett virág is nagyon ritkán, de létezik. Máskülönben a helységet szépen kiépítették, a panzió körül különböző ritka virágok díszítik a kis parkokat. Az útról Bálványos várát is megpillantottuk.
Torja.   Itt áll a világ legmagasabb kopjafája, 15 m.      ÁRPÁD FEJEDELEM szobra     és a         II. SZÉKELY HATÁRŐR HUSZÁREZRED lovasszobra.

2018 június 23

Az archív foton egy határhalmot-határkövet láthatunk, amely 1745 m. magasságban állt a Csukás-hegységben a Tigáj-nyergen a csúcs alatt. A felvétel 1956-ban készült, ez a határkő is arobbantás áldozata lett. A felvételen látható szomorú, 20 év alatti  fiatalok vajon mire gondolnak?   Akkor nem tudhatták, hogy ez a történelmi emlék a felrobbantás áldozata lesz. Fizikailag ezt a határkövet elpusztították, de ezen a képeslapon  az emléke örökké megmarad. Úgy legyen.

A hétvégi túrát, szombaton 23-án, vagy vasárnap 24-én szervezzük meg. A Szent-Anna tó jönne számításban, reméljük, hogy az időjárás ki fog tartani. A túra kiinduló helysége Sepsibükszád, ahol a közelben lévő Likaskővet,  esetleg még  megkeressük a Fenyős-patak völgyében lévő Aranyliknak nevezett kőfülkét, amelyből a Fenyősarki-forrás tör fel. Az Alsó-Sólyomkő is figyelemre méltó.

A múltkori túrákkal kapcsolatban.
Mivel állandóan esős volt az időjárás, egy közeli kisebb túrát szerveztünk.
Csókás-Veczer természetvédelmi területet kerestük meg. A kiinduló helység: Erősd.
Erősd a védett terület központjában van. Nyugat felé a Csókás, kelet felé a Veczer található. Észak felé a Tyikszk-magaslat.
Árapataktól Erősdik aszfaltos út, egy pár km. Erősdtől a Veczert érintve, Vámoshidig szekérút, jó nagy sáros gödrökkel van teli. Minket a Csókás érdekelt ahol a millió éves csigákat figyeltük meg a lősz-falban. A Csókás csúcsán hajdanában vár állott, a vár sáncai még láthatók. A várat Erősd lakossága rombolta le a vár köveit építésre használta fel.   Négy éve az ittjártunkkor megfigyeltük a fészkelő a gyurgyalagok, most egyet-se láttunk.   A Veczer-tetőn figyelemre érdemes a most tömegesen  ellepő árvalányhaj, márciusban  a hérics virágzik.
A Csókás:

A Veczer:

2018 június 16

Az archív foton a Fejedelemasszony iker szikláját láthatjuk a Raró-hegységben.
Innét már nincs messze a Tizenkét Apostol sziklái a Kelemen-havasokban.

Az állandó esőzések miatt, nem szerveztünk semmiféle túrát. Június 16-án, szombaton a túra irányát pénteken határozzuk el az időjárás figyelembe vételével.
Többször voltunk a Retyezáon.  Sok szép virág fotót készítettünk, többek között turbán liliomot is.
Ezekből a Retyezáton készült virág fotókból közlünk egy pár felvételt, főleg turbán liliomokról készült fotókat.

2018 június 8

Az archív foton a Kakastaréj érdekes szikláját láthatjuk a Nagybánya közelében lévő
                                                         Gutin-hegységben.

A június 4-ére meghirdetett turbán liliom túrát a közbejött esőzés miatt elhalasztottuk  június 8-ára. Tulajdonképpen pénteken akartunk menni a gyerek napon, de mivel szabadnapra nyilvánították az egy vagonból álló 8 órási vonat nem közlekedett Alsórákosra.   Hogy ne üljünk otthon, a  szombatra  meghirdetett  vihar, meg eső ellenére egy közeli túrát szerveztünk Rozsnyóra és a  rozsnyói várat látogattuk meg.
További részletekre a negyedikére közölt közlemény érvényes.

A múltkori rozsnyói vártúrával kapcsolatban.
Miután megérkeztünk a vár város felé néző oldalára, ahova 8 lejt kifizetve felvonóval értünk el,   látható volt, hogy a Királykő felett már gyülekeztek a fekete felhők. Úgy határoztunk, hogy innét a szorosban megyünk le.
A Nap melegen, szépen sütött. A vár titkos ajtaja mellett haladtunk el. Annak idején Orbán Balázs ezen a titkos ajtón lépet be a várba. Egy rövid idézet Orbán Balázs írásából:
Előbb leírja, hogy a várhoz két úton lehet feljutni, egy szekérúton és a városból a hegyoldalon felvezető ösvényen. “Türelmetlenségünk, hogy az érdekes romokat mihamarább láthassuk, az ösvényt választaták velünk, s ez félóra alatt a fellegvár délnyugati szögletének magas falai alá vezetett, hol kisded ajtó, a vár egykori titkos bejárata, tünt fel előttünk, ámde az most is zárva volt… az ajtónál lecsüngő kötelet fölfedezvén azt megrángattuk, az által eszközölt kolompolásra a mostani várnagy, egy öreg földész aki a kapu feletti védtoronyban lakik, kipillantván Wasisdas-án békés szándékaink megértése után megrántá a kapu reteszéhez leszolgáló kötelet, mire a vaspánttal ellátott ódon kapu feltárult, s mi egy rozzant létraszerű lépcsőzeten a kapu védtornyába, onnan belsővár udvarára értünk.” (Megjegyezzük, hogy az ötvenes években még működött a titkos kapu rendszer, a szászok a véd-toronyba a valóságnak megfelelő kis múzeumot rendeztek be és  őrizték a várat).
A kapu nekünk nem nyílt ki, a Wasisdás már régen a múlté. A kis várudvarba, ahonnét a titkos ajtó volt látható, egy kapun jöttünk be, majd egy másik kapun bujtunk ki, megkerülve a várat egy megnyitott főbejáraton 12 lej lefizetése ellenére léptünk be a vár udvarára.  A vár udvarán tulajdonképpen egy bazár, olyan zsibvásár működik.A patkószegtő elkezdve a szalma kalapig minden van.  Egyszer érdemes elmenni, mi másodszor voltunk, úgy 2 évre rá. Mivel gyerek nap volt, nagy volt a gyerek nyüzsgés. A nagy vihar délután üdvözölt minket. Szaladott mindenki ahogy tudott. Az 1 órát tartó vihart egy védett kapualjban vészeltük át. Majd lementünk a szorosban ahol egy autós zsúfoltság – bolondéria volt.
A vártúrán készült néhány fotó: