Monthly Archives: January 2020

2020 január 31

Mivel túráinkon főleg nyugdíjasok vesznek részt, ezért a túrákat  pénteken szervezzük. Ennek két előnye van: Nincsen zsúfoltság és a buszok, vonatok közlekednek.
A következő túrát pénteken szervezzük, 31-én. Törcsvár,  Alsó  és Felső-Moecs.  Csak abban az esetben megyünk Felső-Moecsra ha a hideg időjárás kitart, ha nem akkor közös megegyezéssel másfelé kirándulunk.

A múltkori túrával kapcsolatban. Maroshévíz, januárban.
Egy jó pár éve jártunk Maroshévízen, augusztusban. Akkor a Termál vízesést és a Urmánczy kastélyt látogattuk meg. A Bánffy kastély Kolozs-megyében, Bonchidán van.    Most főleg a jégbefagyót “termál” vízesésre voltuk kíváncsiak.
Maroshévíz  a Bánffy termál, meleg-vizű két fürdőjéről híres. A fürdő egy magaslaton van. Az innét kifolyó víz a  magaslatról zuhatag szerűen folyik le és érdekes, látványos építményeket hoz létre. Átfolyik az út és a vasút alatt és a nem  messze folyó Marosban ömlik.
Kellemes téli időben érkeztünk meg. A napsütés és a köd váltogatta egymást. A vasút állomástól a piros pont jelzésen húsz perc alatt értünk a helység természeti csodájához a jégbe-fagyott  termál vízeséshez. A fürdőtől, elég messze van, ennek köszönhető, hogy télen betudott fagyni, meg annak, hogy északi oldalon van. Egymást érték a turisták, a látványtól mindenki elvolt bűvölve, kattogtak a fényképezőgépek, meg a mobil telefonok. Miután jól kigyönyörködtük magunkat, felmentünk a Bánffy fürdőre. Megnéztük, hogy honnét ered ez a csodát művelő kis patak. Majd egy kis sétát tettünk a román-magyar városban. Azt is megtudtuk, hogy kb. 2500. tehető a magyarok száma.
Nemcsak a vízesés, a Maros folyó nagy része is be volt fagyva, ennek ellenére vidáman úszkáltak a vadkacsák.
Hazafelé a vonatból szép látvány: A Nagy-Hagyás – Egyeskő.
– A helységről a kék sáv jelzésen a Kőgombákhoz lehet feljutni, 4- 5 óra alatt.
– Borszék, 25 km-re van. Ott érdemes megnézni a Jégbarlangot.
– Szintén Borszékről, a Kelemen-havasokra lehet kirándulni. A Tizenkét Apostol szikláit érdemes felkeresni, túraidő két nap.

2020 január 24

A következő túrát január 24-án szervezzük, pénteken.
A honismereti túra keretén Maroshévízre kirándulunk. A jégbefagyót vízesést látogassuk meg.
További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon, amit a kapcsolat közleményben találunk meg.
A múltkori túrákkal kapcsolatban:
BTE elnöke a hétvégén, egy kis társasággal Norvégiában látogatott. A gyönyörű környezetű Alesund kikötővárost és környékét látogatta meg. Ez egy gyönyörű ország. A tavak százai ékeskednek a városok között.  A hegyek, völgyek, tavak elbűvölik az ide  látogató turistákat. Az elnök sok fényképet készített a repülőn és a városban.  Egy pár képet láthatunk a fotó galériában:

ENCIÁN túra a Pojánában.
A hétvégén az ENCIÁN TURISTA EGYESÜLET emlékére a Pojánában kirándultunk.
A hajdani, ma korszerűsített úton mentünk fel. Valószínű, hogy ezen az úton járhattak az ENCIÁN turistái is. A turisták egy terepjáró kamiont is ( hátsó négy kerék meghajtású ) igényben vehettek.
Hajdanában, a Pojánában két úton lehetett feljutni. A régi, autóval is járható úton és a Salamon-kőtől az erdei úton. Ahogy már említettük, mi az előbbit választottuk.
Havas, meleg napsütéses idő fogadott a Pojánában, ahonnét szép kilátás van a Királykőre, Bucsecs-hegységre és természetesen a Keresztényhavasra.
Az elmúlt héten, Brassóban a nagy hideg és a mindennapi köd hatására látványos, gyönyörű zuzmókkal ékeskedtek a fák, főleg a fenyőfák. Fenn a Pojánában a meleg, napsütéses idő hatására, érdekes hó-kristályokat lehetett megfigyelni.

2020 január 11 – 15

A következő túrát január 11-én, vagy 15-én  szervezzük az időjárástól függően.  A túra keretén az 1931 január 7-én alakult Encián Turista Egyesületre emlékezünk a Pojánába. Itt építettek ugró sáncot a Tejbarlang alatt a hegyoldalban. Az ugrósánc sokáig megvolt. Az ugrósánc környékére járt Szepi bácsi síelni.
Nagy hideg esetén a túrát egy héttel elhalasszuk.

A múltkori túrákkal kapcsolatban:
— Karácsonyi túra a Sipoly-völgyében.
— Szilveszteri mulatság.
— Újévi köszöntő.

karácsonyi túra. A túra keretén, szép télies időben a Sipoly-völgyéből kimásztunk az ismerősünk által épített kunyhóhoz. A kunyhó közelében egy kis fenyőfát díszítettünk fel. Majd pezsgőt bontottunk és baráti koccintással búcsúztunk az Ó-esztendőtől.

A szilveszteri mulatság. Már, hagyománnyá vált, a  szilveszteri mulatságot a Bukarest úti Református Egyház által  szervezett szilveszteri mulatságon vettünk részt. A szervezők most is szépen megterített asztalokkal vártak. A résztvevőket, akiket már ismertünk szeretettel üdvözöltük. Nem volt zsúfoltság, ezért kellemessé vált a mulatság, amit a jó zenének is köszönhetünk, főleg örökzöld slágereket szólaltattak meg. A zene szünetekben a jókedvű, vidám énekesek énekeltek  nagy vidámságban versenyt. Zene közben, néha egy éles, dupla füttyentés is elhangzott. Nem értettük, hogy ez mire volt jó? Mivel a hölgyek összerezzentek. 12 órakor elénekeltük a Székely himnuszt, majd az Újévet köszöntöttük pezsgő koccintással.
1 órakor a magyar Újévet köszöntöttük és a magyar himnuszt énekeltük el: ISTEN ÁLD MEG A MAGYART…  Mindkét Újéven Bálint tiszteletes úr szép köszöntő beszéddel méltatta az Újévet, utolsó szavai a résztvevők felé: MINDENKI MARADJON MEG MAGYARNAK ! ÚGY LEGYEN !
Egy nemvárt, kellemes találkozó is volt. Találkoztunk Römer Misivel  akivel körülbelül 72 éve Türkös Ferenc utcában az evangélikus iskolában osztálytársak voltunk. Az iskolában még tanították a hittant. A református gyerekek hittan órára kijártak ebben a kis, Bukarest úti református templomban. Négy elemi volt, mivel kevés volt a gyerek, az első és a második osztály egybe volt.  Felidéztük egyes volt osztálytársunkat: Szotyory György, Szikszai Zoltán, Römer Misi, Pilman Udo, Nagy Csaba, Szabó György, Muszkálu György, Acél Ferenc, Szonda Zoltán. Áros Ibolya, Áros Magda, Demel Viktoria, Vajda Irén, Szabó Gizella stb.
Az igazgató Bálint, a tanítónő Jolánka néni.
Az udvaron három mély bombagödör tátogott, abban játszottunk, csúszkáltunk.

Újévi köszöntő. Ahogy már megszoktuk a Salamon-kőnél találkoztunk. Igazi szép téli napsütéses időben. A  szoroson átfolyó patakban szép jégképződményekben gyönyörködtünk.   Elég jó nagy hóban  és jeges úton kisétáltunk a legfelső asztalokhoz. Ahol kellemesen sütőt a Nap. Egy pár perc múlva színes cinegék szálltak le az asztalunkra. Minden irányból repültek felénk. Hangos csipogással köszöntöttek és adták tudtunkra, hogy éhesek, megetettük.  Az Új esztendőt pezsgőzéssel köszöntöttük. Mivel szép napsütéses idő volt nagyon sok kiránduló gyerekekkel  sétált, szánkázott, énekelést, hangoskodás nem volt, részeg embert nem láttunk. Akikkel találkoztunk mindenki köszönt és Boldog Újévet kívánt.