Monthly Archives: August 2020

2020 szeptember 4

A következő túrát a  közbejött esemény miatt szeptember 4 szervezzük meg. Folytassuk barangolásunkat  a  történelmi, hajdani 1000 éves határon. A következő és egyelőre az utolsó gerinc túra a Fitifoiu-n. (Leányka gerinc) A túra kiinduló helysége Predeál.
További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.

A múltkori túrával kapcsolatban. Az 1000 éves határon a Szuszáj-gerincen.
A túra útvonala : Predeal – Clabucet-csúcs.
Clabucet-csúcson, a Bucsecs-hegység meglepő látványban mutatkozott, a gerincet változó felhők tarkitották. Miután elkészültek a sok fényképek, a kék kereszt jelzésen elindultunk Szuszáj felé. Rövid ereszkedő után, rátértünk az 1000 éves határ gerincére. A szép gerincen, mindkét oldalon mély völgyek, a gerincen, enyhe ereszkedő és kimászó sorozata után, az út bal oldalán megtaláltuk az épségben lévő, mohával borított határkövet, magas fenyőfák övezetében. Ez egy gyönyörű látvány volt. Szent István királyra emlékeztetett. A volt határ úton még egy háromnegyed órát kapaszkodtunk a Szuszájnak nevezett tisztásig. Ott egy nagy csalódás ért. A hajdani kis turistaháznak nyoma sem volt. Ahogy felértünk mindjárt egy nagyméretű, bekeritett épület látunk. A Szuszáj valami csuf épületet jó messzire kitolták, egy nagy teraszra. Minden két méterre kiirták, hogy “Magánterület” Miután elfogyasztottuk az ebédünket, a határ utat követve, a határkötől nem messze kitértünk és a piros sáv jelzésen Predeál felé indultunk tovább, lefelé.

2020 augusztus 12 – 14

A múltkori túrákkal kapcsolatban.
Augusztus 12 Törcsvár.
Augusztus 14 Sernye, az 1000 éves határ mentén.
Törcsvár.
A honismereti túra keretén, Törcsváron sétálgattunk és a település hajdani látnivalóit kerestük meg. Normális, hogy a fő látnivaló a  kastély vot. Mivel többször jártunk a kastélyban, csak kívülről csodáltuk, ezt a szép több 100 éves épületet. Ma 643 éves. A vár egy 100 méter magas sziklán építették meg a Törcsvári-szoros bejáratánál. A kastély közelében, hajdanában egy vár zárta le a szorosban vezető utat. A szorosban, csak a várkapun keresztül lehetett bejutni. A vár csekély alapja még látható, a teljesen ép vámház közelében.
Törcsvári-kastély, Nagy Lajos magyar király engedélyével épült 1377-ben.
Mivel Drakula gróf, vagyis a hirhet Vlad Tepes, töltött egy pár napot hajdanában a kastélyban, ezért Drakula-groaza  ( szörny )  néven ismer ma a kastély. Mindenféle szörnyetegekkel hozzák kapcsolatba a kastélyt. Nem tudunk arról, hogy a kastélyban történtek  volna szörnyűségek. Tulajdonképpen a kastély Nagy Lajos király nevéhez kellene füzödjön.
1920 után a román királyi családé lett a kastély. Mária román királyné kedvence, nyaraló helye lett. Nyugat-Európából hozott drága bútorokkal rendezte be, amit a kastély közelében levő múzeumban tekinthető meg.
MUZEUL NATIONAL BRAN
SECTIA DE ISTORIE “REGINA MARIA”
Maria  királynő Törcsvárat annyira szerette, hogy a  szívéhez füzte. Mária királynő elhunyta után, a szívét, mint ereklyét Törcsváron helyezték el az erre a célra épített kis kazetás  obeliszben, 1940-ben. “Románia szíve”
Délutánra nagy eső zúdult a nyakunkba, ezért nem tudtuk folytatni a sétát. Mive Klára napja volt   Brummer Klára BTE alelnökét köszöntöttük névnapja alkalmából. Klárika  meghívott  egy magyar panzióban, kürtöskalács, magyar sajtos-lángos, és kávéval kedveskedett.
Fotó galéria I. :

Sernye, az 1000 éves határ mentén.
Zsigmond Jutka egyesületi tag, egy pár évvel ezelőtt felhívta figyelmünket arra, hogy Sernye település környékén rátaláltak egy határkőre. Elmentük, hogy megkeressük, de az esős időjárás miatt nem találtuk meg. Most, elhatároztuk, hogy Szent István király emlékére megkeressük az 1000 éves határt és a határkővet.
Nagyon szép időben indultunk el, ami egész nap kitartott. Velünk tartott Jutka is. Barátja megmagyarázta, hogy kb. hol keressük a határkővet. Nagyon könnyen megtaláltuk. Hogy lehet megtalálni?

A nagyállomásról indultunk a 7  órakor induló pitesti busszal. Törcsvárat elhagyva a Sernye elágazásnál szálltunk le a buszról, viteldíj 10 lej. Az aszfaltozott úton kb. 3 km. gyalogoltunk az Ördög-szikláig. Egy kereszt van a tetején. A sziklával pontosan szemben lévő elágazáson  folytattuk az utat, ami pontosan felvezetett egy jó állapotban lévő útra. Bal felé emelkedő, arra indultunk. Alig mentünk, úgy 200 métert, a jobb oldalt megpillantottuk a határkövet ! Nagyon örventünk neki, és ami bizonyitotta, hogy az 1000 éves határon voltunk. Kb. 1 km. mentünk a jó állapotban levő úton, majd vissza fordultunk és a Királykő felé meneteltünk az úton a vaskapuig. Török-nyereg, vagy Gödör-hágó. Ez a érdekes hely, két vaskapuval van lezárva.  Sernye település szétszórt házai mindenfelé,  Magura, Bucsecs-hegység, Gucán, továbbá a Királykő szép látványt nyújtott.

Fotó galéria II. :

2020 augusztus 21

Szent István királyra emlékezünk.

Augusztus 20. Szent István király napja. Az augusztusi hónapban a hón alapító királyunkra emlékezve, a  közelünkben  lévő  1000 éves határok útvonalát kerestük meg és ahol lehetett jártuk.
Augusztus 21-én, pénteken szintén egy 1000 éves határ mentén fogunk túrázni. A túra útvonala: Szuszáj – Csapjatető – Tömös-völgy – Leányka-gerinc.  (Fetifoi)  Az út folyamán határ-köveket, halmokat fogunk találni.

A múltkori túrákkal kapcsolatba.
 Augusztus 12, Törcsvár, augusztus 14 Sernye, az 1000 éves határ mentén,  a túrák leírását és a képeket, 23-ika után töltsük fel.

2020 augusztus 12 – 14

Augusztus 12-én, szerdán honismereti túrát szervezünk Törcsvárra.
Augusztus 14-én, pénteken Sernye térségében kirándulunk. A történelmi emlékeket keresünk meg.

A múltkori túrával kapcsolatban. Felsőmoécs – Gucán tisztás – Simon település – Törcsvár.
Felsőmoécs-ről indultunk. A sorompot elhagyva a völgyben,  hamarosan elértünk a  piros háromszöggel jelzett turistaút elágazásához, amely a Gucán tisztásra vezet.  Az út nagyon meredek, köves-csuszos, mély vágásokban vezet fel a végig meredek út. Egy jó óra alatt értünk fel az út elágazásig. Innét a piros sáv jelzésen  egy rövid séta vezetett a havasi tisztásra, a Gucán volt vámházig. Az elég rossz állapotban lévő, több mint száz éves, szép kivitelezésű ház, egy csoda. Miért csoda? kérdeztük a társaságtól, senki-se tudott felelni. Azért csoda, mert még nem égett le. Tudott dolog, hogy a környéki hegyekben nagyon sok turistaház égett porrá. Itt telepedtünk le és a  kilátásban gyönyörködtünk. Lent a völgyben nagy meleg, itt fent peddig megfagytunk, hideg szél fújt. Hol sütött a Nap, hol nem, közben fehér – fekete felhők tarkították az égboltot. A házal szemben,  sziklás hegyek sorozata, magas csúcsokkal : Gaura csúcs 2288 m. – Gucán  csúcs 2246. – Batruna csúcs  2181 m. – Tapului csúcs 2168 m. – Nagy-Strunga csúcs 2089 m. A Gaura és a Gucán csúcsok között az Omu csúcs kátszik.   Ezek a magas hegyek sorozata nem más mint a hajdani 1000 éves határ útvonala, amely az Omul csúcstól 2505 m. től folytatódik. Ez a volt határ útvonal, ezeket a hegyeket elhagyva, hatalmas kanyarulat után, Duda-hegység felé húzódott, itt megint egy nagy fordulat után a Fundáta hegyek után a Sernye felé haladt…  Gyönyörű havasi gerinceket, tájakat érintve.
Gucán  tisztás, tulajdonképpen egy dimbes-dombos gerinc, amelyen tovább menve a Nagy-Strungára érhetünk.
Miután jól ki-gyönyörködtük magunkat, a kb. 8 km.-re levő Simon település felé tértünk lefelé. 4 óra alatt értünk le a faluban, ahol egy nagy mennydörgés és egy jó nagy záporeső fogadott. A falu felé vezető gerinc úton, több helyen is szép kilátás nyílik  a hegyekre. Nyugat felé a Fundáta változatos gerince látszott.
A tisztásról több jelzett turistaút vezet le a Simon völgy felé. A menetidő átlagban 3 – 4 óra.
Simon településről a közel levő Törcsváron fejeztük be a túrát.
Gucán  tisztásra nem most mentünk először. Voltunk tavasszal a rododendron virágzásakor, nyáron, ködös időben, télen. A kettes fotó galériában láthatunk egy pár felvételt.
Fotó galéria I.
Fotó galéria II

2020 augusztus 5 – 7

A következő túrát augusztus 5-én, szerdán, vagy 7-én pénteken  szervezzük a Gucán tisztásra, 1450 m. Felsőmoécs-ről indulunk.  Ezen a tisztáson még látható a hajdani vámház. Ahova 500 m. szintkülönbséget kell megtenni.  A tisztásról szép kilátás nyílik a Bucsecs-hegység sziklás csúcsaira, az Omu-csúcsról le a Strungáig, ami nem más mint egy történelmi emlék, a hajdani határ.

A múltkori túrával kapcsolatban. Zernesti-szoros.
Egy pár évvel ezelőtt jártunk a szorosban, ősszel.  Kíváncsiak voltunk arra, hogy milyen a szoros nyári öltözetben. Mindkét időszakban érdemes ide kirándulni, nagyon szép a szoros. A jól sikerült séta -túrához, hozzájárult a szép, napos időjárás is. A  szoros magas sziklái  az első nagy kanyarig húzódik, ami kb. 3 km. a sorompótól, egy kis vízesésnél.  Itt van a második elágazás a Curmatura menedékház felé. Jelzés sárga pont. A szoros mindkét oldalán, magas sziklák tornyosulnak. Jobb oldalt a meredek út mellett, kis zuhatagokat képezve  csörgedez a kristálytiszta szoros pataka. A sziklák nagyon változatosak és csodálatosak, amit csak itt lehet látni. A falak sok helyen úgy néznek ki, mintha téglaszerű lapos kövekből lennének felépítve és ezen a építményen állnak a falak.  Barlangokat és barlang üregeket, különböző formában, színekben lehet látni. A sziklák alatt, a sziklákon vadvirágok tündökölnek.
 A szoros jelzése a kék sáv és piros kereszt. A kék jelzés szintén a Curmaturára vezet. A piros kereszt jelzés ami a Macska-szoroson keresztül vezet  a  Vladuska-nyeregig, tovább menve a Pásztor-csúcsra érhetünk fel. 2238 m.