Monthly Archives: October 2020

2020 október 24

Az október 10. tervezett túrát a Bucsecs-hegységben, elmaradt az egésznapos esőzés miatt.
Vasárnap egy kissé hejrejött az időjárás, ezért egy közeli honismereti túrán vettünk részt.
A következő túrát 24-én szervezzük meg, a túra irányát pénteken határozzuk el.
A múltkori túrával kapcsolatban. Ahogy már említettük,  Keresztényfalva – erődtemplom.
Barangolás szászföldön címmel Keresztényfalván a renovált szász-evangélikus erődtemplomot látogadtuk meg. A templom a Barca-patak közvetlen partján emelkedik.
A szász templomok egyik legszebb temploma.
Valószínű, hogy  1270-ben emelték a Szent Miklósnak szentelt katolikus templomot, a 15-ik században.
– 1839-ben lebontották.
– 1841-ben építették újra, a ma is látható formában.
– 1903-ban gotikus harangtoronnyal építették át.
– A templomot kettős várfal veszi körül.
Egy rövid megemlékezés a szászokról. A szászok, 1150 körül telepedtek be Erdélyben.  Németeknek tartják számon. Saját nyelvükön: Siebenbürger Sachsen. A szász nyelv csak hasonlít a németre, de nem ugyanaz, ezt tudjuk a volt szász ismerősöktől. A brassói szász gimnáziumban, hajdanába szász nyelven folyt az oktatás, majd átálltak a német nyelvre. Dolgos, kulturált nép. Ha csak Brassót említjük, ahol szépen karbantartott, lukszus házakban laktak, gyárakat létesítettek, ahol románok  és magyarok is dolgozhattak.  A  környéken megalapították a turizmust. A turistaházak sokaságát építették fel, Királykőn, Nagykőhavason, Keresztényhavason, Bucsecs-hegységen, Fogarasi Havasokon stb. Sajnos mára nagy részük leégett. Sokat szenvedtek a második világháború után, a háborúban, sokan vesztették életüket. A beköszöntő román kommunizmust nem tudták elviselni, nem volt más választásuk, kitelepedtek németben. Kiárusították őket. Otthagyták lukszus házaikat, iskoláikat, templomaikat, gyáraikat, turista házakat, a majdnem 1000 éves hazájukat. Mára a   250000 fő 15000-re apadt le.
Fotó galéeia I. Keresztényfalvi erődtemplom:
Fotó galéria II. Szász erődtemplomokat láthatunk Brassó közelében:

2020 október 6 – 10 – 11

Október 6-án a 13. ARADI VÉRTANÚKRA emlékeztünk.
Reménység Ház.  Október 6. kedd 17 óra.
Idézett a Brassói Lapok-ból:
Hátrahagyottak emlékezete címmel rendhagyó és hiánypótló kiállításmegnyitóval emlékezünk az aradi 13 vértanúra. A tárlat az 1849-es aradi vértanúk szeretteinek állít emléket: azoknak a nőknek és gyermekeknek, akik egy életen át hordozták férjük, vőlegényük, édesapjuk elvesztésének tragédiáját.
Tárlatvezető Szebeni Zsuzsa, a sepsiszentgyörgyi Magyar Kulturális Intézet igazgatója”

Október 10 én szombat, Bucsecs-hegységben kirándulunk, az időjárás függvényében.
11-dikén  valószínű, hogy a vadasparkban megyünk. Ez még megbeszélésre vár.

A múltkori túrával kapcsolatban.
A szeptember 30 ára tervezett túrát a nagy esőzés miatt elhalasztottuk. A változó, bizonytalan időjárás miatt, pénteken egy séta túrán vettünk részt a Pojánában.  A régi úton mentünk fel, mire felértünk gyönyörűen kitisztult. A tegnapi nagy esőzés miatt, minden nedves volt, ennek ellenére, a beköszöntő korai őszi napon, már látni lehetett, hogy “ITT VAN AZ ŐSZ, ITT VAN ÚJRA SZÉP MINT MINDIG ÉN NEKEM”…. Petőfi Sándor.