Monthly Archives: May 2017

2017 május 30, június 1 – 3

A május 27-ére szervezett túra a rossz időjárás miatt elmaradt.

Május 30-án, kedden, Zsanet napján a Bodoki-hegyekben kirándulunk.

Június 1-én, csütörtökön, Tünde napján a Vargyasi-szorosban kirándulunk.

június 3-án, szombaton, Klotild napján a Bodzafordulói hegyekben kirándulunk.

További részletek és bejelentkezés a 0368/428 901 telefonszámon.
A túrákat az időjárás függvényében szervezzük meg.
túravezető: Sz. György.

2017 május 27

Május 27-én, szombaton, Hella napján ismét a Hagymás-tetőre kirándulunk. A múltkor a nagy eső miatt elmaradt kirándulásokat szervezzük újra.
Elsőként a Hagymás hegyet Orbán Balázs járta be és írta le, mi csak a nyomában lépkedünk.
A Hagymás-tetőről Bányai János 1936-ban  az ENCIAN havi folyóiratban a következőket írja:
“Réka hun királyné sirja a Rikában.
Ha a szikla északi oldalára beereszkedünk igazi kis miniatur Svájcot kapunk, óriási szikla falakkal és vizeséses patakokkal. Ebben az irányban, ha van időnk egy kis turával átmehetünk a Hagymás hegy felé, melynek az uj országutfelé eső nyergében van a Hagymás várának még felismerhető földsánca”….
Az 1980-as években, Kisgyörgy Zoltán geológus, Dénes Istvánnal feltárték a több mint 300 m hosszú Sugó barlangot.
A Hagymás-tető egy kedvelt kiránduló hely, több kiránduló csoportok keresték fel és elismerően írtak róla. Ezért megyünk el mi is.
További részletek és bejelentkezés a 0368/418 901 telefonszámon.
Rossz idő esetén a túrát vasárnapra halasszuk.
A túravezetőt, a múltkori közleményben közöltük.
A múltheti túrával kapcsolatban.
Ha valaki földi mennyországot akar látni, akkor járja be a Magura hegységet.
A Magura hegység gerince kapcsolatot képez a Királykő és a Bucsecs között. A két hegység közötti domborzat, ami szebbnél-szebb villákkal ékesítve,  igazi svájci táj jelképét mutatja. Mi a kedvelt kiránduló helyünket kerestük fel, a sziklákat. itt sok virág van, encián is, de az enciánt igazában nem itt kell keresni. Máskülönben ez egy szent hely, egy szikla képében a csodatevő Máriát lehet felismerni. Lehet, hogy tévedünk ? Nézzük meg jól ezt a titokzatos sziklát.
Szép derült időben indultunk el. Miután kiértünk a  Botorog csorgóhoz, a taxis azt mondta, hogy jól megfogunk ázni, az éjjel özönvíz szerű eső volt. Elindultunk, fekete ijesztő felhők minden felé, mire felértünk a tetőre, ahonnét már látni lehetett a “Mária” sziklát teljesen kitisztult, csodás kilátás minden fel. Miután visszaértünk a Botorogra, csepegni kezdett az eső, nem értettük, hogy honnét, egy felhő sem volt az égen ! Miután beértünk az állomáson a váróteremben, elborult és zuhogni kezdett az eső. Brassóban is eset, de amire mi megérkeztünk már elállt. Egy csepp eső sem eset ránk, Mária csodát tett és  vigyázott ránk. Ez valószínű, hogy csak egy véletlen.
Fotó galéria I. Encián és virágok.
Fotó galéria II. Hegyek – völgyek.

2017 május 21

Május 21-én, Konstantin napján, vasárnap a Magurára kirándulunk. A zernesti vonattal megyünk, majd a Botorog csorgótól térünk fel a Magurára ahonnét gyönyörű kilátásban lesz részünk a Bucsecs és a Királykő térségében. Belássuk a két hegy közötti vidéket. Sok virágban is gyönyörködhetünk, ha lesz szerencsénk, akkor enciánt is fogunk látni.
Nem csinálunk teljesítmény túrát, a sziklákig megyünk, ahol virágok is vannak. Ott találjuk meg az enciánt is.
További részletek és bejelentkezés a 0368/418 901 telefonszámon.
Rossz idő esetén a túrát elhalasszuk.
Túravezető Sz. György.
A múltheti túrával kapcsolatban.
Annak ellenére, hogy rossz időt, esőt és vihart jósoltak, szombaton reggel biztató idő volt, elindultunk, de számítottunk arra, hogy délután eső lesz.
Uzonka-fürdő. Mivel a tavaly a Mésztufa forrás látogattuk meg, most a Borvizes lápost jártuk be.
A borvíz forrásától indultunk és körbejártuk az egész lápost. Egy-egy helyen bementünk a láposban is, szemetet nem találtunk, viszont egy barátságos lápos lakói gyík fogadott, engedte, hogy fényképezzük, még a nyelvét is kidugta. A Borvizes lápos egy valóságos őserdő, virágokat csak az erdő szélén találtunk. Az év folyamán biztosan még fognak nyílni különböző virágok.
A Nagy-Murgó   kis patak-a körül folyik a láposon és egy miniatűr szurdokot képez, egy kis látványos vízesést is találunk.
A Borvizes lápostól a Hagymás tetőre mentünk, de útközben megálltunk a vargyasi felhagyott vöröses-barnás színű mészkő bányánál.  Ehhez hasonló kőbányát az olt szorosban találunk, a Somosmájon, viszont  ott rózsaszínű kövek vannak. Kezdett csepegni az eső, majd elállt. A Hagymás-tetőre, pontosabban a persányi-hegység kék keresztel jelzett főgerincére még szárazon felértünk. A nárcisz virágok fényképezése közben  egyik percről a másikra fekete felhők leptek meg és zuhogni kezdett az eső. Az eső miatt elmaradt kirándulásokat egy más alkalommal szervezzük újra. A Hagymás-tetőről több kirándulást is tehetünk: a kék kereszt jelzésen Dél felé Réka királyné sírja, Attila vára, Észak felé Sugó-barlang – Dugaszó.  Továbbá: Hagymás vára, a legendás Kustaly vára, a mésztufás csorgó kút, német katonák sírja stb.
A túrákon készült fotókból egy párat közlünk:

2017 május 13

Május 10-én van a Madarak és a fák napja. Ugyancsak májusban jelenik meg egyik pompás bogarunk az úgynevezett májusi cserebogár. Káros bogárnak tartják számon, ezért irtják, alig lehet látni már egy pár példányát. Hogy káros ? az ember sokszorta több kárt okoz a természetnek.
Azt tartják, hogy a májusi eső minden cseppje aranyat ér. A májusban hulló aranyeső sok túránkat fogja megzavarni. Most is esik.

Május 13-án, szombaton, Imola napján a következő útvonalon kirándulunk, abban az esetben, ha az időjárás is megfelelő lesz. Láthassuk, hogy állandóan egymást követik az esős napok.
Uzonka-fürdő – Vargyas – Sugó-patak – Hagymás-tető – mészkő-bánya.
Uzonka-fürdőn a lápos különleges virágait keressük meg.
Vargyason a falu ékességét a Dániel kastélyt látogassuk meg.
A Sugó-patak völgyében a Sugó-barlangot keressük meg.
A Hagymás-tetőn a májusi, jó illatú nárciszt réten pihenünk.
A mészkő bányában különböző ásványokat lehet gyűjteni.
Túravezető Sz. György.

A múltheti túrával kapcsolatban.
A Sólyomkő. Ezt az érdekes sziklás csúcsot könnyen meglehet találni. Több út is vezet oda, jelzett út is. A csúcsot nagyon benőtte az erdő, főképpen a bokrosodás. A Sólyomkő csúcs szikláiból, már alig látszik valami. A helység érdekességét nem a szakadékos sziklák adják, hanem az itt található barlangok. Ezek a barlangok a csúcs szakadékos déli oldalában rejtőzködnek. Három barlang rejtőzködik itt. A jelzett út, fehér alapon sárga-kék csík. A Várpatak völgyéből indul. A jelzést jól bemenve az erdőben lehet megtalálni. Nem érdemes keresgélni, felmegyünk a Durduja nyakára az onnét induló szekérúton haladva a Tolvajos csepkő barlangig mehetünk. A Sólyomkőnél a jelzés tovább, piros-sárga. Ezen az úton mentünk, enyhén emelkedik és szép tisztásokon halad keresztül, szép kilátás az Ürmösi, de főleg a Rákosi Tepőre, a piramis alakú Tepő jobb oldalán kikandikál a Holló-kő, alatta a Szörmál sziklákat láthatjuk, amelyben egy akna barlang rejtőzik. Ezen az úton haladva, úgy érzed magad, mintha egy függő hídon járnál, amely a két Tepőt köti össze. A Sólyomkő csúcsáról belehet látni az egész Tolvajos hegyet. A barlanghoz nem ereszkedtünk le, mivel az esőzések után szakadék nagyon csúszós lett, az utat nehezítik a sziklák és a növényzet. Toháton Attila rákosi túravezetőnk azt javasolta, hogy jöjjünk el   ősszel, akkor az útról lehet látni a barlangot.
Kisgyörgy Zoltán geológus – író, akivel jó barátságot kötöttünk a BARLANG FIGYELŐ BIBLIOGRÁFIÁBAN  részletesen leírja a Persány-hegység barlangjait. Ezt a három barlangot is  felkutatta és a részletes leírás mellé vázlatokat is közöl.
Egy pár fotót közlünk:

2017 május 6

Egy új hónapban léptünk be, májusban. A madarak és fák hónapjában.                           Tavaszutó hava, pünkösd hava.
Megjelent a Székely kalendárium – tavaszi – nyári kiadása, 2017.
Idézet a kiadványból:
“Ott, a hol az anyatermészet szűzen tiszta és érintetlen, ott nincsen sem káros, sem hasznos madár, mert csak szükséges van. Hasznossá és károssá  a madár csak ott lesz, a hol az ember megbolygatja a szűz természet rendjét…”
Hermán Ottó 1901-ben írta e sorokat. A madarak hasznáról és káráról című könyvében. Az 1902-ben először megszervezett madarak és fák napja alapgondolatát Hermánn így fogalmazta meg:  Évente egy nap szenteltessék a madarak és fák  védelmének…
Ez a nap május 10-én van.

Ne bántsd a fát, hisz ő is érez,
Szép gyöngéd nyúlj a leveléhez.
Ágát ne törd, lombját ne tépjed,
Hadd annak, ami, épnek szépnek.
Szeresd a fát!

…Fa lombja közt viharban, vészben
Lám meg se ring madárka fészke,
Fáradt ha vagy, leülsz alája,
S elszenderít madár danája.

Mindaz, kik fákat  ültetének,
Sírjukra szálljon hálaének,
Ásóval is költök valának,
Szép lombos fákról álmodának.
Szeresd a fát!

Május 6-án szombaton, Ivet napján a sorozatos rossz időjárás miatt elmaradt túrát szervezzük újra. A részleteket az előbbi közleményben találjuk meg.

A múltheti túrával kapcsolatban.
Szombaton reggel, borús, esős, szélviharos idő várt ránk, de csak csepergett az eső.
Elhatároztuk, hogy nem megyünk a Sólyomkőre, de itthon sem ülünk. A Lempes-várhegyre mentünk, hogy megnézzük, milyen virágok nyíltak még ki. A szeles-borús idő ellenére, meglepően sok kirándulóval találkoztunk, egy gyerek csapat is ott volt. Sokan a virágokat fényképezték. Volt is mit, hiszen nagy pompával virágzott az írisz. Más virágok is voltak, volt mibe gyönyörködjünk.Délután, valóságos szélvihar keletkezett, az eső csak egyet-egyet cseppent.   Úgy határoztuk, hogy minden hónapban, amíg lehavaz elmegyünk a Lempesre.
A Lempesen gyakori a kullancs! Jó ha védőszerrel befújuk a cipőnket, a kezek alsó részét és a nyakunkat. Miután hazamentünk nézzük át testünket.
A feltöltött fotó galériában megnézhessük, hogy milyen virágokban gyönyörködtünk. A legszebb virág az ÍRISZ volt.