Monthly Archives: July 2017

2017 augusztus 5

Előrejelzés.
A jövőhét folyamán technikai okok miatt nem töltünk fel a honlapra túrát.
Augusztus 5-én, szombaton, Krisztina napján újraszervezzük a Tamás gerincre meghirdetett  túrát, reméljük, hogy nem jön semmi közbe és az időjárás is kedvező lesz.
A bejelentkezés a megszokott telefonszámon.

2017 július 29

Július 29-én, szombaton, Flóra napján a sisak idomú  Ürmösi-Tepejre kirándulunk. Az Olt-szorosból megyünk fel, arról a tisztásról, ahol az unitáriusok szokták szervezni minden év utolsó júliusi szombatján az Unitárius Találkozót. Az idén Datk ( Dakk,  ahogy Orbán Balázs  nevezte) szervezi.
Orbán Balázs nyomában fogunk járni. Az Ürmösi-Tepejen hajdanában két vár létezett, aminek nyomát most is meglehet találni, a három barlangja arra vár, hogy felkutassuk.
További részletek és bejelentkezés a 0368/901 418 telefonszámon.
A múltheti túrával kapcsolatban.

A tomboló nagy melegek miatt, mindenféle hegyi túrát mellőztünk. Végül úgy döntöttünk, hogy a Rétyi Nyírben megyünk “vadászni” persze nem az őzeket vagy a vaddisznókat akartuk kilőni, hanem a tavirózsákat fogjuk megkeresni, amiből már elég kevés lelőhely létezik még. Egy sárga pont jelzésen és más utakon is keresztül-kasul bejártuk a lápost, de tündérrózsát csak az ismert helyeken találtuk, viszont szép lápos-tavak vannak, csak éppen a tavirózsák hiányzanak róluk.
A hatvanas évek elején a BTE elnöke többször is járt motorkerékpárral a nyíresben, amit akkor  látott, annak még nyoma sincs máma. A tavak sokaságában nagy számban tündököltek a tavirózsák. Kár, hogy ez a szép lápos a tejes kipusztulás felé tart. Egy pár évvel ezelőtt, három tóban találtunk tavirózsát, ma már csak kettőben.  A kommunista rendszerben több figyelmet fordítottak a láposra, az erdőt kerítéssel és sorompókkal zárták le. A sorompók elkorhadva a földön hevernek, a kerítések eltűntek, nagyszabású legeltetés folyik, juhok, kecskék, tehenek százai legelésznek. Ez a mai szigorúan  védett RÉTYI NYÍR !
Mivel többször, majdnem minden évben legalább egyszer ellátogatunk a Rétyi Nyírben, sok fényképünk gyűlt össze, ebből a fénykép gyűjteményből  közlünk egy pár képet.

2017 július 22

A múlthéten a Tamás-gerincre szervezett túrát a rossz időjárás miatt nem szerveztük meg.
Július 22-én, szombaton, Magdolna napján újraszervezzük valamelyik elhalasztott túrát.
A szombati túrát az időjárás előre jelentését figyelembe véve határozzuk el pénteken.
További részletek és bejelentkezés a 0368/418 901 telefonszámon.
A múltheti túrával kapcsolatban.
A múlthéten úgy szombaton mint vasárnap esős-borús időben volt részünk, ezért a Tamás-gerinc túrát nem szerveztük meg, ezért egy kisebb túrát szerveztünk nem túl messzire, ahonnét nagy eső esetén könnyebben haza tudunk jönni. Az előrejelzés nagy esőt jósolt, ami nem teljesedett be.
Nagykőhavas felé a Tömös-völgyéből több turista út  is vezet főleg a Hamas erdő felé. Egy párat említünk:
Kőba, Sipoly, Küller, Málnás, Gyurka, Ördög, Csorgó, Gyerkovics, Horvátka, Bánya, Hasadkő, stb. völgyek.
A Gyurka völgyében kirándultunk, két okból választottuk ezt a völgyet, egyrészt azért, mert közel van a busz megállóhoz, másrészt  azért mert itt még nem jártunk.  Az eső szemerkél.
Ez a völgy a Gyurka patakot követve igazi szurdokban bontakozik ki természeti szépségekben gazdag, virágok, sziklák és kis zuhatagok sorozatában, úgy jobboldalt mint baloldalt számtalan források, a mélyből a zuhatagok morajlását lehetett hallani. Feljebb menve a völgyben egy kissé emelkedik és a patak sorozatos zuhatagával találjuk magunkat szembe.  innét már nincs út, a patakban lehet tovább menni, ami a meredek hegyoldalon lévő  Hamas erdő felől folyik. Szemben a Nagykőhavas sziklái láthatók.
A völgy bejáratánál, mint egy őr bástya egy érdekes sziklaszál mered az ég felé. Ez a Gyurka-sziklája, az égre néző, vonító farkasra hasonlít, nézzük meg jól a sziklát.
Mivel nagy hatással volt ránk ez a nemvárt szép  kirándulás, úgy határoztunk, hogy a többi nem járt völgyet is bejárjuk, különösen a Bánya-patak völgyére vagyunk kíváncsiak.

2017 július 15 vagy 16

Július 15-én, szombaton, Henrik napján a Tamás-gerincre kirándulunk.

Ezen a gerincen már többször is jártunk. Innét belehet látni a Királykő északi gerinc-vonulatának, majdnem az egész vonulatát. A Tamásról felehet menni a Királykő vállára és tovább a kő-folyásokon keresztül a Csárdák- kő malmait lehet megközelíteni. Érdemes messzelátót hozni, mert a Tamásról van amit megcsodálni. Kiindulási helység a Plaiul Foii.
Mivel egy nagyon meredek hegyoldalon kell kimászni, ha megint nagy meleg lesz, akkor a túrát elhalasszuk, ugyanez vonatkozik arra az esetre  is ha az időjárás rosszra fordul.
Túravezető Sz. György.

A múltkori túrákkal kapcsolatban.

A múltkórjában két túrát szerveztünk:
– Szombaton:  Ürmös, Nagykőpatak- völgye.
– Vasárnap: Tündér-völgyében voltunk.

Ürmös. Az Ürmösi Unitárius Egyház Szabó Előd lelkipásztorával már régen barátságot kötöttünk, közös kirándulást is szerveztünk az Ágaskőre.  Látogatásunk során, Szabó Előd lelkipásztor meghívott az éppen tartandó kórus előadásokra, amelyen a magyarországi Sajósenye és a szlovákiai Péger dalárda vett részt, majd az Ürmösi Dalárda zárta az előadást. Az előadás után a Nagykőpatak völgyében kirándultunk Apácáról a kőbánya közelében levő Darázs-forráshoz.
Fotó galéria I.
Az Ürmösi Unitárius Egyház előadása.

Az apácai vár, és a Darázs forrás közelében készült felvételek

Vasárnap a Tündérvölgyben kirándultunk a következő útvonalon: Nagyborosnyó után kitértünk Feldobolyra.  Ez a kis reformátusokból álló falucska, amely kb. 250  lakosból áll. A falu a Bodzafordulói- hegyek lábánál terül el festői környezetben, ezt láthassuk a közölt képen is. Az 1773-ban épült református műemlék templomot akartuk megtekinteni, de éppen renoválás alatt találtuk. Kisgyörgy Zoltán geológus és író a következőket írja: ” Csak a hagymasisakos harangtornya fiatalabb ennél, de az abban szóló ún. Bartha-féle, műkincs értékű, reneszánsz díszítésű kisharang 1630-ból való. A templom felbecsülhetetlen egyedülálló értéke a fából faragott stukkókal díszített festett mennyezete… A falu és temetője fölött millenniumi fenyves van…. Messzi földön híres a feldobolyi  szilvapálinka…. Központjában van a Hármas-halom, melyet a bécsi döntés évében bevonuló honvédek emlékére állítottak. Jelenleg hősi emlékmű.”
Tovább Csomakörősön, Körősi Csoma Sándor szobránál álltunk meg. Mivel itt már többször jártunk tovább mentünk Kovásznán átmenve a Tündérvölgyig.  Ez egy gyönyörű tisztás magas hegyekkel körülvéve, tényleg egy tündéri szép hely, tele turistákkal.  A vízesést és a hajdani kisvasút maradványait tekintettük meg. Hazafelé Kovásznán megrakodtunk borvízzel, majd a Rétyi-Nyír tavirózsáit kerestük meg. Találtunk egy pár szép példányt.
Fotó galéria II.

2017 július 8

A Rákosi és az Ürmösi Tepőn  többször jártunk. A múltkori túrára emlékezve a BTE több-ezer fénykép gyűjteményéből kiválogattunk  egy ősszel készült fényképet a Rákosi Tepőről,  amely az Ürmösi Tepőn  készült.  Elöljáróban ezt a felvételt láthassuk.
Sajnos a múlthéten a nagy meleg miatt, na meg figyelemben véve, hogy a narancs jelzéses hő riadót adtak ki a túrákat nem szerveztük meg.
Még nem lehet tudni, hogy július 8-án, szombaton milyen idő lesz, ezért továbbra is pénteken határozzuk el, hogy szombaton vagy vasárnap hol fogunk kirándulni.