Monthly Archives: May 2021

2021 május 29

Tudomásunk szerint a Cenkre vezető utakat megtisztították a nagy havazás és vihar következtében kidőlt fáktól. Ezért, most már szervezhetünk túrát a Cenkre. A hétvégén virágtúrát szervezünk a Cenkre, természetesen ha nem esik az eső.

A múltkori túrával kapcsolatban.  Barca-Rozsnyó – Dinó-park. Dinoszauruszok múzeum parkja.
Szombatra jó idő ígérkezett. Úgy határoztunk, hogy Barca-Rozsnyóra kirándulunk és a Dinó parkot látogassuk meg.
 A vár külső udvarába siklóval mentünk fel. A várfal mellett mentünk tovább, ahonnét szép kilátás nyílik a királykőre és a Bucsecs-hegységre. A várfal mellett mentünk tovább, majd a vár bejáratánál ereszkedtünk le a Dinó-parkban.
Mivel részben felszabadult a járvány, nagyon sokan, felnőtek, gyerekek, a legkisebbtől kezdve, különböző nyelvet beszélő tömegek gyűltek össze.
A nagy kiterjedésű hegy oldalban lévő  parkban, elég jól szétoszlottak a látogatók, de azért mégis zavaró volt a tömeg.
Ez a dinoszaurusz park a városnak egy érdeme. A kiállított ősállatok elismerő technikával készültek el. A nagy kiterjedésű parkban, minden kényelem kivételével, mozi, üzletek, lépcsős sétányok, barlang, vulkán, különböző épületek sokasága található meg.
 A 65.5 millió évvel ezelőtt élt állatokról az internetet találunk részletes leírást, dinoszauruszok és Kréta – tercier cím alatt. Érdemes átolvasni.
A több millió évre emlékezve, amennyit érdemes tudni.
Triász, jura – kréta idején 2,30 millió évvel ezelőtt két lábon, de négy lábon járó állatok éltek. A legkisebbtől 30 cm, a legnagyobb, 30 m. méretűek. Tojás lerakodással szaporodtak. Az ősállatok valamennyi kontinesen megtalálhatók voltak. Ezer féle példányról beszélnek a kutatók.
165 millió éven át uralták a Földet. A triász időszakban, mintegy 230 millió éve jelentek meg.
Kihalás: A kihalás eseménye 65,5 millió évvel ezelőtt következett be a Kréta- tercier miatt. Ami nem más mint az, hogy a Földben egy kisbolygó csapódott be. Az akkori idő sorozatos, nagyszabású vulkán kítörések is pusztították az ős állatokat. De voltak állatok, amelyek túl élték a katasztrófát, pl. a krokodil, teknősbéka.
Fotó galária:

2021május 22

A túrát közkívánatra halasztottuk el.  A Noa-tó környékén kirándultunk.
Az elhalasztott Barca-Rozsnyói túrát szombaton, 22-én tartjuk meg.  Figyelembe véve az időjárást. Pénteken határozzuk el, hogy a túrát megtartjuk-e. További részletek és bejelentkezés az ismert telefonszámon.

A múltkori túrával kapcsolatban. Állatkert – Noa-tó – Czell-tető – Derestye.
A sétatúrát az állatkerttel kezdtük. Ettől a naptól kezdve, nem volt köteles a maszk viselés. Egész máskép éreztük magunkat.
Sokan jöttek el, főleg gyerekes családok. Ezelőtt két éve jártuk itt, azóta sokat nem változott. Kb. ugyanazokat az állatokat lehetett látni. Ami feltűnő volt, hogy mindenfelé magas drót kerítésekkel vették körül az állatók kifutóit. A drót kerítéseket jól lehetett látni, az állatokat kevésbé. Kevés olyan hely volt, ahol rálátás volt az állatokra. Hallottunk, olyan megjegyzéseket, hogy a drót kerítésektől nem lehet látni az állatokat.
Egy kissé csalódottan mentünk tovább a közelben levő Noa-tó partjára. Megebédeltünk. Délután a Czell-tetőre mentünk ki egy szép erdőn keresztül. Itt a tetőn van a sörgyár víz tárolója, amelynek tetőjéről szép kilátás nyílik, főleg a Nagykőhavasra. Egy kis ortodox kápolna is látható a közelben. A tetőről a kék sáv jelzésen ereszkedtünk le Derestyében. Miután leértünk egy látványos ortodox templommal szemben haladtunk el. A templom mellett a hajdani Czhell-sörgyár. A sörgyárat a Chzell- család alapította, építette át egy nem működő szesz gyárból, 1892-ben. Normális, hogy a gyár azóta nagy fejlődésen ment át. A jó minőségű csukási vizet használják fel máma is, amit a tetőn lévő tárolóból van levezetve. A Csukás vizét tárolja a Cenk alatti sétányon levő víztároló is.

2021 május 15

Május 10-én a madarak és  fák nemzetközi napjáról emlékeztünk meg.
Nem véletlen az, hogy a madarak és fák napját ugyanazon a napon emlékeznek meg róla. A madarak főleg a fákon fészkelnek, de van kivétel is. Például a gólya a kéményeken rak fészket. A füstifecske a falvakban, házak eresze alatt szeret  fészkelni, persze a vízi madarak a nádasokban fészkelnek.
Ne bántsátok, etessétek és védjétek az ég madarait !
1901. Hermán Ottó, “ERDŐ MEZŐ MADARAI” című 400 oldalas  fantasztikus nagy madár  gyűjteményében, fényképekkel illusztrálva minden létező madár megtalálható.
“Csak a tudatlan és gonosz ember bánthatja és írhatja ok nélkül a madarakat”.
“A MADÁR MINT GYÖNYÖRŰSÉG:”
“Megenyhült a lég, vidul a határ
S te újra itt vagy, jó gólyamadár”!
Közmondások:
– Senkinek sem röpül a szájába a sült galamb –
 Holló hollónak nem vájja ki a szemét –
– Sokat akar a szarka, de nem bírja a farka –
– Csereg a szarka, vendég jön –
– Ritka madár a jó asszony –
– A verebek is csiripolnak –
– Kicsit a kicsinek, nagyot a többinek –
Védjük a fákat, erdeinket. Manapság nagyon sok erdő pusztul el. Erdőirtás, illegális fa kitermelés, szándékos erdő gyújtogatás, vihar stb.
Ha a természetben, erdőben sétálgatunk, sokszor hallhassuk a kakukk  hangját: kakukk – kakukk.
Nemrég jártunk a Datk településen. Egy ház eresze alatt, sok füstifecske fészket figyeltünk meg. Szomorú látványban is volt részünk, gonosz emberek sok fészket levertek. A fotó galériában láthassuk. A legszebb madár fészket a füstifecske építi.
Az álltalunk ismert madarak: gólya, kócsag, füstifecske, galamb, cinege, harkály, kakukk, szarka, gyurgyalag, seregély, veréb, fülesbagoly, sas, héja, holló, csóka, pincsőke, rigó, sirály, vad ruca stb.

2021 május 12 – 15

A következő szombaton és vasárnap a közbejöt esemény miatt, nem szervezünk túrát. Legközelebb a jövőhéten, a szerdai túra kiinduló helysége Barca-Rozsnyó.

A múltkori túrával kapcsolatban: Vámosídpuszta – Olt folyó – Veczer-szikla.
Május elsején, a munka napján az Olt-folyó mentén kirándultunk, a Vámoshídpuszta  helységtől kiindulva. Veczer-szikla alatt telepedtünk le. Ahol sütésre alkalmas, kövekkel körülvett tűzhelyeket találtunk. A közeli falvak lakóinak kedvenc kiránduló helye.  A szikla mélyén résbarlang rejtőzik.  Orbán Balázs leírása szerint, hajdanában rablóbanda e szikla barlangban rejtegette kincseit. Legenda is létezik a szikláról, amely szerint  Rózsa Sándor betyáról van szó. Tudomásunk szerint, itt nem járt Rózsa Sándor.    Jelen pillanatban a barlangot denevérek lakják. A szikla környékén, május végén a hegyoldalakat tömegesen  pompázik az árvalányhaj.  A sziklától tovább menve, szekér úton Erősdre, még tovább menve, aszfaltozott úton, a Csókás alatt elhaladva Árapatakra érünk.
Kellemes meleg idő volt. Igaz, egy kissé beborul, csepegni kezdet az eső, miután felvettük az esőköpenyeket, az eső azonnal elállt. Esőköpenyeket le. Újra csepegni kezdett, a köpenyeket    fel, azonnal elállt az eső és Brassó felé húzódott, kitisztult, végre. A munka világnapjára, anyák- napjára és a holnapi román húsvét ünnepélyére flekken sütéssel emlékeztünk meg.